Bár sokáig lógott az eső lába, Monaco és Kanada után Ausztriában nem zavarta meg az időjárás a csapatok felkészülését a versenyre. Pénteken legalábbis elmaradt a csapadék az edzések folyamán, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez szombaton is így lesz (az előrejelzés szerint esni fog az időmérőn), ami mindig megkavarhatja a paklit - mindazonáltal az sem feltétlenül fogja rontani az izgalmakat, ha száraz marad a pálya, ugyanis meglehetősen szorosnak látszik a sorrend a három élcsapat között.
"Nagyon hasonlónak tűnik a csapatok teljesítménye mind alacsony, mind magas üzemanyagszinttel" - jelentette ki a mercedeses Paddy Lowe, a Ferrarira és a Williamsre utalva. Ez persze betudható annak, hogy a Red Bull Ring az egyik legrövidebb pálya, és a szezonban egyedül itt lehet 1:0 kezdetű köridőkkel találkozni, ha viszont optimisták akarunk lenni, arról is beszélhetünk, hogy a Ferrarinak az előző versenyen bevetett frissített motorja valóban erősebbé tette a vörös autókat, a Williamsnek pedig sokat hozott a konyhára a legújabb fejlesztési csomag (új padlólemez, motorborítás, hátsó szárny).
Utóbbit készpénznek vehetjük Valtteri Bottas nyilatkozatára alapozva. "Az új elemek mindegyikével elégedettek vagyunk" - jelentette ki. "A Ferrari eddig mindig gyorsabbnak tűnt a hosszú etapokon, de most mi is erősek vagyunk." A Mercedesnél pedig azt emelték ki a pilóták - a Williamsről diszkréten megfeledkezve -, mennyire erősen mentek a Ferrarik, szóval a csapatok szokásos pénteki egymáshoz méregetése alapján izgalmas verseny bontakozhat ki vasárnap. De vajon tényleg így történhet-e?
Massa tartotta a lépést Hamiltonnal
Megígérni természetesen nem tudjuk, de a péntek délutáni hosszabb etapok szerint bíztató a helyzet. A köridő-grafikonon Lewis Hamilton és Felipe Massa, valamint Nico Rosberg és Kimi Räikkönen vonalait érdemes elsősorban összehasonlítani, lévén ők köröztek többet egyforma gumikeverékkel.
Sebastian Vettel (szuperlágy) azért hiányzik az ábráról, mert az etapja 4. mért körében elromlott a sebességváltója, és véglegesen le kellett parkolnia a garázsban, Valtteri Bottas pedig azért, mert a szuperlágy típuson megtett 5 mért körös etapját feltűnően lassan kezdte, majd átváltott a lágy keverékre - így pedig nem volt szinkronban azokkal, akik ugyanezen a keveréken vágtak neki hosszú etapjuknak. Vettelért kár; eleinte körönként 1-3 tizeddel gyorsabb volt Hamiltonnál. Érdekes lett volna látni, hogy hosszabb távon is maradna-e a tendencia. A német azt mondta, "jónak és ütőképesnek" érezte a Ferrarit.
Látványos, hogy Massa mennyire jól tudta tartani Hamiltont: ha egy virtuális versenyre összeeresztették volna kettejüket, amelyen az ilyen-olyan okból kiugró lassú körök nem számítanak, a williamses brazil 10 kör után csupán fél másodperces hátrányban lett volna a Mercedestől! Az etap 8. körétől egyébként folyamatosan erősebb tempót is diktált, és vészes gumikopásnak nyoma sem volt - Massa a szuperlágy keveréken a 14. és a 24. kör között végig 1:13.0-13.4 időket futott, alig néhány tizeddel lassabbakat, mint korábban.
Räikkönen verte Rosberget
A piros jelzésű Pirelliket ugyanakkor nehéz volt megfelelő hőmérsékletre melegíteni az egész nap legfeljebb 28 fokos aszfalton. "Magas az üzemi hőmérsékleti tartományuk, és ma elég hideg volt. De ez a pálya rövid, úgyhogy akár több gyors kört is lehet teljesíteni velük" - említette meg Paul Hembery, a hivatalos gyártó sportigazgatója. Az Origo GPhírek kérdésére elmondta, hogy az élcsapatok esetében körönként nagyjából 7 tizeddel gyorsabb a szuperlágy keverék a lágynál.
Utóbbi egyébként szintén jól bírja a strapát, Hembery szerint "akár 90 körön át kitartanának, annyira nem kopnak." Mindezt alátámasztják Rosberg és Räikkönen köridői is, akik ezzel a keverékkel teljesítették a hosszú etapjukat. (A finn eredetileg nem így tervezte, kényszerből csinálta, miután kockásra fékezte a jobbelső szuperlágy abroncsát.) Különösen Räikkönennél feltűnő, hogy az etapja utolsó (23.) körénél mindössze 4 korábbi volt gyorsabb, a legjobb is csupán 337 ezreddel, de Rosbergnél is (19.)/5 kör/581 ezred voltak ugyanezek az értékek.
Ahogy várni lehetett, a jobban tapadó gumin Hamilton és Massa sokáig jobb időket jegyzett Rosbergnél és Räikkönennél, de az előnyük idővel megfogyatkozott, és Räikkönen a 14. és 23. kör között gyorsabb volt Massánál, és néhány alkalommal Rosberg is. Kettejük időinek összevetésében egyébként összességében a finn volt a jobb.
A gumik tartóssága miatt - száraz körülményeket feltételezve - szinte borítékolhatók az egykiállásos stratégiák, így döntő szerep jut az időmérőnek. A Mercedes itt előnyt élvez, de a hétvégén különösen sokat számít majd, hogy a versenyzők ne hibázzanak a kulcspillanatokban, ahogy például Hamilton a tavalyi Q3-ban - az edzések során a rendező nem győzte bevágni az ismétléseket a főleg az 1-es és az utolsó, 9-es kanyarnál lesodródó autókról. Az ilyen hibákkal pozíciók sokaságát lehet bukni a rajtrácson a sűrű mezőnyben, márpedig a szuperlágy keverék nehéz felmelegítése növeli a kicsúszások veszélyét.
A versenyzők első 10 "rendes" körének átlaga a hosszú etapon
Hamilton (szuperlágy) 1:12.878
Massa (szuperlágy) 1:12.917
Räikkönen (lágy) 1:12.926
Rosberg (lágy) 1:13.215
Grosjean (szuperlágy) 1:13.575 - 9 mért kör alapján
Ricciardo (szuperlágy) 1:13.628
Hülkenberg (szuperlágy) 1:13.747
Sainz (szuperlágy) 1:13.754
Nasr (szuperlágy) 1:13.828
A Red Bull továbbra is senyved
A Mercedes-Ferrari-Williams hármas mögött átrendeződés zajlik, mivel a Red Bull képtelen kimászni a gödörből. Az ábrán a csapatok jobb tempót diktáló versenyzői szerepelnek, és a grafikon - melyen Massa eredményei támpontként szolgálnak - azt sugallja, hogy a Lotus feljött az erősorrendben a 4. helyre. Romain Grosjean csapattársa, Pastor Maldonado egyébként a lágy gumikon teljesítette a hosszú etapját, és Räikkönennél átlagosan 9 tizeddel volt lassabb körönként.
A Red Bullnak a hétvégén, hazai környezetben a Force Indiát is nehéz lesz maga mögé utasítania, pláne úgy, hogy az ötödik motor beszerelése miatt mindkét versenyzőjük tíz rajthelyes büntetést fog kapni az időmérő után.
Hasonlóan járt a McLaren párosa is; Fernando Alonso ráadásul annyi büntetést benyelt a különböző új részegységek beszerelésével, hogy a célegyenesből is kiszorulna, ha tényleg annyi rajtkockával (25) sorolnák hátrébb, amennyi a cserékért jár. A McLaren hiába hozott egy rakás újítást Ausztriába - rövidebb orrkúp, módosított karosszéria stb. -, a változatlanul fennálló megbízhatósági problémák miatt keveset tudták tesztelni őket, és a két pilóta hosszú etapra sem jött ki péntek délután.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!