Juan-Pablo Montoya nemrég felvetette, hogy a Forma-1-ben „egy csapásra 10 százalékkal" javítani lehetne a versenyzés minőségén, ha a csapatoknak és a pilótáknak kevesebb adat állna a rendelkezésükre. A 2001 és 2006 között 94 nagydíjon rajthoz álló kolumbiai javaslata szerint a gumik hőmérsékletét mérő szenzorokat be kellene tiltani, és csak a biztonsági szempontból is fontos nyomásérzékelőket lenne érdemes meghagyni az autókon.
A versenyzők ma már lusták. Nem kell érezniük semmit
– mondta még július elején Montoya. „Ha látják, hogy a gumik túl melegek, lelassítanak. Ugyanez igaz a fékekre. Ha megfosztanánk őket ettől a lehetőségtől, újra érzésből kellene vezetniük."
Az ötletre reagálva Jenson Button a Magyar Nagydíj hétvégéjén viccesen elismerte, hogy „bármilyen szokatlan", ezúttal egyetért egykori vetélytársával. „Amikor mi megérkeztünk az F1-be, még magunktól kellett elsajátítanunk a trükköket, nem a csapat mondta meg, hogy mennyire nyomjuk keményen a gázt az egyes kanyarokban, vagy mennyire melegszenek túl a gumik” – magyarázta.
„Ezt éreznünk kellett, ami nekem érdekesebb volt. Manapság az újoncoknak sokkal több információt kell feldolgozniuk, de számomra izgalmasabbnak tűnt, hogy számított, ha ezen a téren jobb munkát tudtunk végezni a többi versenyzőnél. Ez ma nem így van.”
Osztotta Montoya és Button véleményét a McLaren másik pilótája, Fernando Alonso is, bár ő főleg más miatt sírja vissza a 2000-es évek elejét-közepét. „Akkoriban a tesztelés szempontjából is nagyobb szabadságunk volt, ezért több lehetőségünk nyílt a fejlesztésre – mutatott rá. – Ha a szezon elején az autónk gyenge volt, a végére ütőképessé tehettük.”
Ma tök mindegy, mennyi szenzor van az autón, úgyis a Mercedes lesz az első, és mi leszünk az utolsók.”
„Nem az számít, hogy mennyi információt kapunk, hanem az, hogy a kezünk a hátunk mögé van kötözve. Minden eldől az első barcelonai vagy jerezi teszten: ha az autónk ott gyors vagy lassú, a szezonban végig az lesz.”
Ráadásul a tervek szerint jövőre az idény közben már egyáltalán nem lehet majd tesztelni, és az előszezonban is csupán nyolc napot az eddigi tizenkettő helyett. „Ezzel mi nem feltétlenül vagyunk kibékülve, de már régen jóváhagyta a többség” – mondta a McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier.
Egy másik indítvány arra irányul, hogy a csapatok bizonyos korlátok között már 2016-tól szabadon választhatnák ki a keverékpárokat az egyes pályákra. Button úgy véli, ez hiába hangzik jól, a gyakorlatban nem feltétlenül jelentene nagyobb változatosságot.
„A helyzet az, hogy ha módjában áll, ide mindenki a lágyat és a szuperlágyat hozta volna, ami nem tett volna túl jót a verseny izgalmainak” – mondta a Hungaroringről. „A közepes és a lágy gumik teljesítménye között elég nagy különbség van ahhoz, hogy érdekessé tegye a küzdelmet. Lehet, hogy ez csak erre a pályára érvényes, de szerintem a szabad választás itt nem válna be.”
Alonso mást javasol: ő azt tartaná működőképes megoldásnak, ha a csapatoknak egy meghatározott keretből kellene gazdálkodniuk. „Ha az egész szezonra korlátozott számú gumiszettünk lenne az összes keverékből, mondjuk húsz szuperlágy, húsz lágy és így tovább, és mi választhatnánk ki, melyik versenyre melyiket visszük el közülük, előfordulhatna, hogy többet vagy kevesebbet kockáztatunk az ellenfeleinknél” – vélte.
„Ez szerintem működhetne, de ebben sem lenne semmi új. A Michelin-korszakban is mindenki másféle keveréket használt” – tette hozzá arra utalva, hogy a gumiháború idején a beszállítók az egyes csapatoknak külön, testre szabott termékeket fejleszthettek. „A McLarennek más gumijai voltak, mint nekünk (a Renault-nak): a mieink talán lágyabbak voltak hátul, és keményebbek elöl az eltérő súlyelosztáshoz és kerékdőléshez igazítva. Most viszont mindenki egyforma gumikat használ, és mindannyiunk súlyelosztására és futóműbeállítására ugyanazok a korlátozások vonatkoznak.”
Az alapötletet egyébként a Ferrari is támogatja. A csapat főnöke, Maurizio Arrivabene a Magyar Nagydíjon aratott győzelmük után azt mondta: „Arról álmodom, hogy a csapatok maguk választhassák ki a gumikat. Így a Forma-1 kicsit érdekesebb lenne.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!