Vágólapra másolva!
Az FIA szeretné, ha a jövőben még nagyobb önállóságot kapnának a versenyzők vezetés közben. Kiadtak egy részletes listát arról is, hogy jövőre milyen rádióüzeneteket engedélyeznek.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szeretné, ha a Forma-1-es pilóták jobban magukra lennének utalva vezetés közben, és ennek érdekében nemcsak a versenyző és a csapat között zajló rádióforgalmat, hanem a telemetria használatát is korlátoznák.

A Forma-1-et az utóbbi években gyakran érte kritika amiatt, hogy a versenyzőket túlzott mértékben irányítják a bokszutcából, és önálló döntésekre szinte nincs is lehetőségük. Az FIA ezen mindenképpen változtatni szeretne, ezért már a Belga Nagydíjtól életbe lépnek a rajtprocedúrára vonatkozó új szabályok, jövőre pedig további korlátozásokat is bevezethetnek.

A szövetség levélben értesítette a csapatokat, hogy már dolgoznak a valós idejű telemetria használatának szigorításán. A tervek szerint azoknak az adatoknak a valós idejű megjelenítését tiltanák be, amelyek segítségével a pilótákat tájékoztatni lehet arról, hogyan vezessék hatékonyabban az autójukat.

A jövőben kevesebb információ segítheti a pilótákat Forrás: AFP

Az FIA a 2016-os idényre a csapatrádióra vonatkozó szabályokat is tovább szigorítja. A Belga Nagydíj előtt részletes listát adtak ki arról, hogy jövőre milyen típusú üzeneteket kaphatnak a versenyzők a csapatoktól. Aki ettől eltérő információkat oszt meg a pilótával, büntetésre számíthat.

Az FIA 31 pontban gyűjtötte össze az engedélyezett rádióüzeneteket:

1. Tájékoztatás az autót érintő súlyos problémákról, például defekt vagy egyéb sérülés esetén.
2. Tájékoztatás az ellenfelek autóját érintő problémákról.
3. A versenyző bokszutcába hívása, ha az autón javításokat kell elvégezni, vagy fel kell adnia a futamot.
4. A sportbírók jelzéseivel (pl. zászlójelzések) kapcsolatos információk.
5. Tájékoztatás a vizes pályáról, kifolyt olajról vagy törmelékekről.
6. Felszólítás más versenyzőkkel való helycserére.
7. Megerősítés, hogy hallották a versenyző üzenetét.
8. Tájékoztatás a köridőről és a szektoridőkről.
9. Tájékoztatás az ellenfelek köridőiről.
10. Tájékoztatás arról, hogy a versenyző előtt/mögött haladó ellenfelek milyen messze vannak tőle.
11. A „Most hajts keményen!", „Kapcsolj rá", „XY-nal fogsz harcolni" – típusú üzenetek.
12. Segítség a forgalom felmérésében a versenyeken és az edzéseken.
13. Tájékoztatás az időmérőn az autók közötti távolságokról, hogy könnyebben belőhessék, mikor lehet tiszta kört futni.
14. Tájékoztatás a következő bokszkiálláshoz kiválasztott gumikeverékről.
15. Tájékoztatás arról, hogy egy adott ellenfél hány kört tett meg egy szett abroncson.
16. Tájékoztatás az ellenfelek autóján lévő gumikeverékről.
17. Információ az ellenfelek vélhető stratégiájáról.
18. A Safety Car-fázis idejére vonatkozó információk.
19. Figyelmeztetés a versenyző vagy az ellenfele által elkövetett kihágásokról, pl. sikán levágása, pálya elhagyása, időbüntetés, stb.
20. Tájékoztatás arról, hogy szabad-e használni a DRS-t.
21. Tájékoztatás a DRS meghibásodásáról.
22. Tájékoztatás arról, hogy a következő bokszkiállásnál változtatnak az első szárny beállításain.
23. Az olaj áramlásával kapcsolatos információk
24. A bokszkiállás időzítésére vonatkozó információk.
25. A versenyző emlékeztetése, hogy figyeljen a fehér vonalakra, bójákra, valamint a mérlegelésre felszólító jelzésekre.
26. A pálya határaira vonatkozó figyelmeztetések.
27. A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása.
28. Információ az autó sérüléseiről.
29. Tájékoztatás a hátralévő körök számáról.
30. A szabadedzéseken a teszteléssel kapcsolatos információk átadása, pl. az aerodinamikával kapcsolatos adatok.
31. Az időjárással kapcsolatos információk.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!