A Ferrari hazai pályáján az idei legjobb edzéseredményét érte el, amikor Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel a tifosi nagy örömére a 2-3. helyre kvalifikálta magát. Habár Monza a motorteljesítményt helyezi az előtérbe, ezért félő volt, hogy a maranellói istállóra a Mercedes ügyfélcsapatai is veszélyt fognak jelenteni, a Ferrari végül közelebb került a pole pozícióhoz, mint az idén száraz pályán bármikor: Räikkönen mindössze 0,234 másodperccel maradt le Lewis Hamiltontól.
Bizonyos értelemben meglepődtünk, hogy ennyire erősek vagyunk a Mercedeshez képest,
de itt-ott fejlődtünk egy kicsit" – mondta az Origo GPhírek kérdésére a finn, aki legutóbb 45 versennyel ezelőtt, a 2013-as Kínai Nagydíjon indulhatott az első rajtsorból, s aki pénteken még elégedetlen volt a teljesítményével. „Sikerült csiszolnunk az autón, és valószínűleg egy kicsit én is jobban vezettem, mint tegnap" – tette hozzá. „Az egész időmérő jól alakult számunkra. Persze a 2-3. hellyel sem vagyunk elégedettek, de az igaz, hogy ezen a pályán a vonalvezetés miatt kicsit rosszabbra számítottunk."
Ez Silverstone után még csak a második alkalom volt, amikor Räikkönen egyenes küzdelemben győzte le új csapattársát az időmérőn: a döntő Q3-as köre során az első két szektorban 5-5 századdal ért el nála jobb részidőt, bár
az ideális köre Vettelnek 8 századdal gyorsabb volt.
A Ferrari eredménye azért is váratlan, mert a péntek délutáni szabadedzésen még majdnem 8 tizeddel elmaradtak a Mercedestől, noha emiatt Räikkönen szerint felesleges volt aggódni.
„Sokat beszélnek a péntekekről, pedig akkor mindenki csak a saját dolgával törődik, a köridőkkel nem kell foglalkoznia. Ezért értelmetlen volt amiatt siránkozni, hogy gyengék vagyunk" – vélte. „Egyszerűen csak a munkánkat végeztük, és függetlenül attól, hogy az 1. vagy a 10. helyen fejeztük be a napot, tudtuk, hogy mire leszünk képesek valójában."
Egyetértett ezzel Vettel is, akinek szintén sikerült beférkőznie a délelőtti meghibásodás miatt a Mercedes régi, használt motorjára fanyalodó Nico Rosberg elé. „Mindenki nagyon profin dolgozott a garázsunkban" – jelentette ki. „Nem volt okunk pánikba esni, leszegett fejjel végeztük a munkánkat, és sikerült is megtennünk, amit lehetett."
Nem titok, hogy még előrébb szerettünk volna végezni, de a hátrányunk csökkent,
és remélhetőleg ugyanígy fogunk tovább lépkedni ezután is, és nemcsak a tribünön ülőknek, hanem a garázsban is sokaknak örömet szerzünk vele."
A Ferrari néhány - állítólag három - fejlesztési zsetont is kijátszott, mégpedig valószínűleg a belsőégésű motorra a Monzában bevetett új hajtásláncához, és Vettel bízik benne, hogy általában véve is közelebb kerültek a Mercedeshez, nem csak ezen a különleges pályán. „Spában, ahol hasonlóan kis leszorítóerőre van szükség, sokat tanultunk" – mondta. „Ott nem voltunk igazán elégedettek a balansszal, de most sikerült javítanunk rajta."
De vajon a Ferrarinak akár a győzelemre is adódhat esélye a váratlanul jó edzésszereplés után? Bár elvileg viszonylag könnyű rajta előzni,
a pole statisztikailag még fontosabb Monzában, mint Monacóban:
az elmúlt tíz év során mindössze kétszer fordult elő, hogy nem az első rajtkocka tulajdonosa nyerte meg az Olasz Nagydíjat. Az időmérőn Räikkönen végsebessége (352,0 km/ó) egy hajszállal jobb volt Hamiltonénál, Rosbergénél pedig jelentősen, de ebből az alkalmi szélárnyékozás miatt nehéz következtetéseket levonni.
A Ferrarik legjobb esélye a rajtnál kínálkozhat, mert a spái után a monzai még csak a második futam lesz, amelyen a pilótáknak manuálisan kell majd startolniuk. Ez potenciális bizonytalanságot jelent, pláne úgy, hogy
az első kanyarig hosszú a vágta, ezért beragadva sok pozíciót lehet veszíteni.
„Az első kanyarig minden pályán bármi megtörténhet, és ha valami gondod van a startnál, még egy rövid egyenes alatt is bukhatsz helyezéseket, de most remélhetőleg rendesen fog sikerülni a rajtunk, és legalább ezt a helyet meg tudjuk tartani" – mondta Räikkönen, hozzátéve, hogy „általában magabiztosabbak vagyunk a versennyel, mint az időmérővel kapcsolatban. Remélhetőleg holnap is lesz rá okunk."
Vasárnap kiderül. A Mercedes hosszú etapos tempója péntek délután meggyőzőbb volt a Ferrariénál, de mivel ők szombatra egyértelműen előreléptek, emiatt – ahogy Räikkönen is célzott rá – még felesleges temetni őket.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!