„Ma nagyon keveset tudtam meg, leszámítva, hogy milyen kellemes egy meleg, jól felszerelt vendéglátóegység." Romain Grosjean ironikus megjegyzése, amellyel visszautalt a Szuzukában a tartozásai miatt irodák nélkül maradt Lotus kálváriájára, frappánsan összefoglalta a lényeget az Orosz Nagydíj első edzésnapjáról, amelyen egyetlen csapat sem tett meg ötven körnél többet. Míg délelőtt a pályára kifolyt olaj miatt csúszott félórányit a program, délután az eső akadályozta a munkát, így aztán a két héttel ezelőtti Japán Nagydíjhoz hasonlóan megint a szombat délelőtti szabadedzésen kell majd behozni az elvesztegetett időt.
Épkézláb hosszú etapok híján a csapatok versenytempójáról semmit nem tudunk (sovány vigasz, hogy ők maguk sem), és az egyköröst illetően sem vagyunk sokkal okosabbak, mivel a pálya gyakorlatilag egész nap használhatatlan volt.
Délután mindössze nyolcan állítottak be valamilyen időt,
és csupán Fernando Alonso töltött kint tíz körnél többet – ő is csak azért, mert azt követően, hogy délelőtt kipróbálta a Honda új specifikációjú motorját, visszaszerelték az autójába a szuzukait. „Muszáj volt kimennünk és bekalibrálnunk a motort" – ismerte el a spanyol, aki vasárnapra máris összesen 35 rajthelyes büntetést szedett össze a különféle hajtáslánc-elemek cseréjével.
Az esőről persze nem tehettek, de a rendezők számára a reggeli incidens kínos volt, és a promóter, Szergej Vorobjev megígérte, hogy alaposan kivizsgálják:
egy olyan járműből, amelynek ironikus módon éppen az aszfalt letakarítása lett volna a feladata, miért folyt a pályára olaj.
Emiatt a versenyzők nem is használhatták az edzés első fél órájára nekik kiutalt szett gumit, a pénteki akció hiánya azonban a körülményektől függetlenül régi keletű probléma.
Grosjean – aki több pilótatársához hasonlóan együtt érzett a lelátókon hiába ázó nézőkkel – felvetette, hogy formabontó eszközökkel is fel lehetne dobni az első edzésnapot. „Ha mindannyiunkat beleültetnének egy gokartba, betegre röhögnénk magunkat, mert szenvedélyesen rajongunk a versenyzésért, és remekül szórakoznánk" – mondta. „Imádom a MotoGP-t, és ott mindenki kapott egy mini motorreplikát, azzal köröztek. Az is jó móka lehetett."
Az új, részben épített, részben utcai szocsi pálya sima aszfaltja a tavalyi bemutatkozása során szokatlan jelenségeket produkált: a tapadás gyenge volt, ami a Pirelli óvatos keverékválasztásával együtt oda vezetett, hogy Nico Rosberg az 1. kör végén kényszerűségből lebonyolított kerékcseréje után egyetlen szett közepes gumival teljesítette az egész távot, felkapaszkodva a 2. helyre. Az olasz cég az esetből okulva az idén az egy fokkal merészebb szuperlágy/lágy kombinációt vitte Oroszországba, hátha így sikerül visszatolnia az ideálisnak tartott két-három bokszkiállás felé a csúszkát, de Alonso a pályán eltöltött kevés idő ellenére érdekes módon máris azt állította, hogy az idei verseny is „mindenkinek egy kiállásos lesz."
Egy új aszfalt az első év után, különösen a hideg tél hatására jelentősen meg szokott változni, ám már a Pirelli előzetes mintavételezése is valószínűsítette, hogy erre ezúttal nem számíthatnak. Ezt a cég sportprogramját irányító Paul Hembery a pénteki szabadedzések után is megerősítette, mondván,
az aszfalt nem alakult át számottevően tavaly óta. A felülete még mindig nem olyan porózus, mint a régi pályáké, emiatt sokáig megállt rajta a víz."
Erre a furcsa jelenségre panaszkodott Jenson Button is, aki megjegyezte, hogy az esővíz „sehol nem folyt le, ezért jobb csatornarendszerre volna szükség – különösen az első kanyarnál. A vizes pályán a gumikat sem tudtuk feltornázni a normális hőmérsékletre."
Spa és Silverstone után Szocsi a versenynaptár harmadik leghosszabb pályája, és délután külön problémát jelentett, hogy a tapadási viszonyok tekintetében jóformán két részre szakadt:
míg a 13-as és a 2-es kanyar között, azaz a bokszok közelében zuhogott az eső, máshol szinte száraz volt az aszfalt.
Így az esőgumik ott túlmelegedtek, a célegyenes környékére viszont az intermediate-ek nem lettek volna alkalmasak. A Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley azt állította, több időt akartak kint tölteni, ez az éles kontraszt azonban totálisan értelmetlenné tette a tesztelést. Végül így is Felipe Massa bizonyult a leggyorsabbnak, azt sugallva, hogy a Williams jó úton halad az esőben tapasztalt problémáinak megoldása felé, de nagy jelentősége nem volt.
Már csak azért sem, mert szombatra és vasárnapra száraz időt várnak. Habár a Toro Rosso például kifejezetten azért spórolt meg egy-egy szett esőgumit, hátha már a versenyen lecsap a hétfőre ígért komolyabb eső, ez csak elővigyázatosság volt a részükről.
Az edzések után Vettel megállapította, hogy a körülmények miatt fel sem tudták úgy gumizni a pályát, mint máskor az első napon. Ez a Ferrari számára különösen rossz hír: noha a szuperlágy/lágy keverékkombináció elvileg nekik kedvez, már előre tartottak tőle, hogy a sima aszfalt gyenge tapadása miatt hátrányban lesznek a jobb aerodinamikájú csapatokkal szemben. A pénteki eső még tovább nehezítheti a helyzetüket.
De igaz-e egyáltalán, hogy a leglágyabb gumik bevetése az ő malmukra hajtja a vizet? A kép azért árnyaltabb ennél. Ahol nagy a mechanikai tapadás, nyilván kevésbé érvényesülnek az aerodinamikai hiányosságok, az idei versenyeket végignézve azonban a gumikeverékek, a hőmérsékleti adatok és a Ferrari tempója között semmilyen kitapintható összefüggés nincs. Legalábbis ezt sugallja az alábbi táblázat, amelyben összegyűjtöttem, hogy az adott pályán az egész hétvégén elért legjobb köridőket nézve mekkora volt a Ferrari hátránya a Mercedeshez képest, a két csapat gyorsabb pilótájának helyezése, illetve a levegő/aszfalt hőmérséklete.
Pálya | Gumi | Tip | FER vs. MER | MER | FER | Hőmérséklet (C) |
Ausztrália | L/Kö | 2 | + 1,415 | 1. | 4. | 20 / 27 |
Malajzia | Kö/Ke | 3 | + 0,363 | 1. | 3. | 25 / 48 |
Kína | L/Kö | 2 | + 0,905 | 1. | 3. | 19 / 37 |
Bahrein | L/Kö | 2 | + 0,411 | 1. | 2. | 25 / 29 |
Spanyolország | Kö/Ke | 3 | + 0,777 | 1. | 3. | 24 / 47 |
Monaco | Sz/L | 1 | + 0,751 | 1. | 3. | 18 / 25 |
Kanada | Sz/L | 1 | + 0,621 | 1. | 3. | 18 / 44 |
Ausztria | Sz/L | 1 | + 0,355 | 1. | 3. | 13 / 24 |
Nagy-Britannia | Kö/Ke | 3 | + 1,131 | 1. | 5. | 23 / 40 |
Magyarország | L/Kö | 2 | + 0,719 | 1. | 3. | 33 / 53 |
Belgium | L/Kö | 2 | + 1,564 | 1. | 9. | 24 / 41 |
Olaszország | L/Kö | 2 | + 0,194 | 1. | 2. | 22 / 35 |
Szingapúr | Sz/L | 1 | - 1,415 | 5. | 1. | 28 / 33 |
Japán | Kö/Ke | 3 | + 0,661 | 1. | 4. | 26 / 32 |
A „Tip" a könnyebb áttekinthetőség kedvéért a három lehetséges keverékkombinációt (1 = szuperlágy/lágy, 2 = lágy/közepes, 3 = közepes/kemény) jelöli. Látszik, hogy a Ferrari egykörös hátránya Spában és Melbourne-ben volt a legnagyobb, csaknem másfél másodperc, de a szintén 2-es típusú Szahírban és Monzában kifejezetten gyorsnak bizonyultak a Mercedeshez képest. Az 1-es típusú Monacóban pedig relatíve lassabbak voltak, mint a 3-as típusú, tehát a legkeményebb gumikat követelő Szepangban.
Az egyébként meglehetősen banális tanulság az, hogy
a keverék vagy a hőmérséklet nem önmagában, hanem a vonalvezetéssel és a burkolat minőségével együtt meghatározó.
A Mercedes szenvedett a szingapúri utcai pálya derékszögű kanyarjaiban, de hiába vannak hasonlóak Szocsiban, és hiába vitte oda is a szuperlágy/lágy kombinációt a Pirelli, a Ferrari nem reménykedhet abban, hogy ugyanúgy át fogja venni a kezdeményezést. A sima aszfalt és a padlógázos szakaszok hossza is ellenük szól. Ez a gondolatmenet azonban csak az egykörös tempóra vonatkozik, mert a versenyen eleve sok más tényező is szerepet játszik; Vettel Malajziában például annak ellenére nyert, hogy a hétvégi legjobb ideje elmaradt Lewis Hamiltonétól.
Ettől függetlenül az elvesztegetett pénteki napban pont az a jó, hogy a szombatnak a csapatokhoz hasonlóan mi is vakon vágunk neki, ezért az erőviszonyok a szokásosnál kiszámíthatatlanabbak, és mivel a csapatoknak is kapkodniuk kell majd a felkészüléssel, akár a nagymenők is lecsúszhatnak a helyes útról. A Mercedes egy kicsit kevésbé lehet magabiztos, mint máskor, az azonban nem valószínű, hogy megismétlődik a szingapúri vergődésük.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!