Hamilton sebezhetetlennek tűnik - esélylatolgatás

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Európa Nagydíj, Baku
Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton steers his car at the Baku City Circuit, on June 17, 2016 in Baku, during the first practice session for the European Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / KIRILL KUDRYAVTSEV
Vágólapra másolva!
Az Európa Nagydíj versenyszimulációi azt vetítik előre, hogy Hamilton kenterbe verheti a mezőnyt vasárnap. A Ferrari és a Red Bull egy mért körre nehezen tudta bekapcsolni a gumikat, de a hosszú etapok alapján a Force India és a Williams a futamon is veszélyes lehet rájuk.

2014 óta a bakui a negyedik új pálya a versenynaptárban, és az előző három új helyszínen az alább mintázatban húzták be a győzelmet a Mercedes versenyzői:

  • Red Bull Ring (2014, visszatérő pálya): Rosberg
  • Szocsi (2014): Hamilton
  • Mexikóváros (2015, visszatérő pálya): Rosberg

Szóval adja magát, hogy Baku Hamiltoné lesz, igaz? Nos, a sorminta mellett abból kiindulva is őt tekinthetjük favoritnak, hogy pénteken alaposan elagyabugyálta a mezőnyt, egy körön még Rosbergnek is közel 7 tizedet adott délután. A lágy, illetve a szuperlágy sprinteken egyaránt ekkora volt a különbség köztük, a hosszú etapokat ábrázoló grafikonok pedig önmagukért beszélnek.

A versenyzők hosszú etapjai a szuperlágy gumin, bokszkiállások és VSC-fázisok nélkül. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Hamilton 4 mért kört ment a szuperlágy keveréken, mielőtt átváltott a lágyra, és

1:48.767-es átlagot ért el, 752 ezreddel jobbat, mint csapattársa ugyanilyen távon.

És nem, Rosberg átlagában nem szerepel a grafikonja elején látható kétkörös - alighanem kicsúszások okozta - kiugrás, vagyis a németnek és mérnöki stábjának lesz min agyalnia holnapig. A helyzetét ráadásul nehezíti, hogy a délutáni edzés utolsó 20 percét nem tölthette a pályán műszaki hibából kifolyólag.

Hamilton uralta a pénteki edzésnapot Bakuban. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Rosberget vigasztalhatja, hogy elégedett volt az autóval a hosszú etapján - a Mercedes mellesleg a hétvégén ismét használja azt az öblös hátsó szárnyat, amit tavaly Spában és Monzában vetettek be -, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy nagyon hátrafelé kell majd tekintgetnie, ha nem tudná tartani a lépést Hamiltonnal. Egy Hamilton-Rosberg befutó amúgy azt jelentené, hogy a német előnye 2 pontra olvad az összetettben.

Leszorulhat a dobogóról a Ferrari

Ahogy előre tudni lehetett, Baku hiába utcai pálya, a padlógázos szakaszok tömkelege - élen a kb. 25 másodpercig csőgázos célegyenessel - miatt rengeteget nyom a latba a motorerő – nem véletlen, hogy a délutáni edzésen az első öt helyen Mercedes-motoros autó végzett. A Ferrari versenyzői közül Sebastian Vettel 8., Kimi Räikkönen 13. lett, és a finn az ismerős nótát fújta a lemaradás okát magyarázva.

- mondta. "Nem úgy működnek, ahogy akarjuk, kihívást jelent bekapcsolni őket."

Bár Vettel nyugodt, emlékezhetünk, hogy Monacóban sem kongatta a vészharangot a gyenge pénteki eredmények után, aztán az volt eddig az egyetlen olyan futama a Ferrarinak idén, ahol leszorultak a dobogóról. Ott speciel az a Sergio Pérez tülekedett be Vettel elé, aki ma is a 3. legjobb időt érte el, és a fenti grafikon arról árulkodik, hogy a Force India bizony a dobogóért küzdhet a hétvégén.

"Jó az autó balansza, és fejlődtünk a két edzés közt. Kiváló a tempónk, kapásból versenyképes köridőket jegyeztünk" - nyilatkozta Nico Hülkenberg, aki 5. lett a tabellán. A Force Indiák tempója egyértelműen jobbnak tűnik a Ferrariénál és a Williamsénél: Pérez 4 körös átlaga 50.0, Hülkenbergé 50.3, Valtteri Bottasé 50.4, Räikkönené 50.8 lett. A gumikkal látszólag Hülkenberg bánt a legjobban, végig a 49.9 és 50.4 közti tartományban mozgott,

a másik három autón 4-6 kör után már jelentkezett a szuperlágy abroncsok teljesítményvesztése.

A Ferrarinál egyelőre nincs ok a derűre. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A Ferrari ez alapján nem bazírozhat arra, hogy tovább tudja majd életben tartani a gumikat, és az etapátlagok sem arról regélnek, hogy ha elérték az üzemi hőfokot, akkor begyorsulnak a többiekhez képest. Hasonló melegítési problémával küzdött egyébként a Ferrarikon kívül Daniel Ricciardo és Felipe Massa is, amihez hozzájárulhatott a rendkívül magas guminyomás.

"Új rekord született, nyilván aggódtak a hétvége előtt" - mondta Hamilton a Pirelli által előírt minimális guminyomásról.

Emellett azt is meg kell jegyezni, hogy az aszfalthőmérséklet széles skálán ingadozott az edzések folyamán, amiben az épületek árnyékai is közrejátszottak.

A versenyzők körátlagai a szuperlágy gumis hosszú etap első 4 "rendes" körében:

1. Hamilton 1:48.767
2. Rosberg 1:49.519
3. Pérez 1:50.044
4. Hülkenberg 1:50.307
5. Bottas 1:50.395
6. Kvjat 1:50.681
7. Button 1:50.729
8. Räikkönen 1:50.796
9. Verstappen 1:51.670
10. Ricciardo 1:52.006

Vettel hosszú etapját külön grafikonon érdemes ábrázolni, mert nem a szuperlágy, hanem a lágy keveréken teljesítette azt, Carlos Sainzhoz hasonlóan. Látszik, hogy a hétvégi kínálat középső típusa nagyon strapabíró, a Ferrari számára viszont az a bökkenő, hogy ezen a keveréken Sainz jobb tempóra volt képes Vettelnél, csakúgy, mint Danyiil Kvjat Kimi Räikkönennél a szuperlágyakon. A két típus közt körönként 0,9-1,5 másodperc lehet a különbség, és 1-2 kerékcserénél több nem várható a futamon.

Sainz és Vettel hosszú etapja a lágy gumin, valamint összehasonlításként Hamilton, Pérez és Räikkönen szuperlágy gumis etapja, bokszkiállások és VSC-fázisok nélkül. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

A Red Bullok sem lehetnek a büszkék a pénteki teljesítményükre, nekik ráadásul

az optimálisnál laposabbra kellett állítaniuk a hátsó szárnyat, hogy kompenzálják a motorból eredő hátrányt az egyenesekben.

A konstruktőri ezüstéremért bunyózó két csapat versenyzőinek mindenesetre fel lesz adva a lecke, hogy megelőzzék a Force Indiákat, Williamseket, ha mögéjük szorulnak az időmérőn.

Hogy tetszik a pilótáknak az új pálya?

A bakui utcai pálya Monaco és Szocsi/Valencia keveréke, de az egyhangú derékszögű kanyarok sokasága ellenére a pilóták egész jó véleménnyel vannak az új helyszínről. "Akad pár gyors és szűk kanyar, technikás részek, szóval egyértelműen ez az egyik legnagyobb kihívást jelentő pálya a naptárban, ugyanakkor szórakoztató is" - véli Bottas.

"Ez a pálya folyamatosan leköti a figyelmünket. Ahol épp nincsenek falak, ott is hepehupás aszfalt, alacsony a tapadás. Az is jó, hogy nincs viszonylag könnyű kanyar" - teszi hozzá Ricciardo.

Egyedi hátteret kínál a történelmi óváros. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Sok helyen egyáltalán nincs bukótér – amit Ricciardo a délelőtti edzésen a saját bőrén megtapasztalt –, és ahol mégis van, onnan sem könnyű kikecmeregni.

- közölte Max Verstappen. Ezt a két tréningen sokszor láthattuk, több versenyző is hosszasan bíbelődött, mire visszatért a pályára. Vettel azt említette meg, hogy nehéz a féktávoknál viszonyítási pontokat találni, mert a fák nagyon hasonlók egymáshoz.

"Itt tökösnek kell lenni, mint Monacóban" - foglalta össze a pályát ezidáig uraló Hamilton. Meg persze nem árt egy csipetnyi óvatosság sem a szűk falak közt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!