Az Auto Motor und Sport kideríthette, a Mercedes miért képes jobban használni a gumikat a riválisainál, ami az egyik legfőbb kulcs a fölényéhez. Már régóta sejthető volt, hogy ki tudják játszani a Pirelli által a tavalyi Olasz Nagydíj óta szigorúan megszabott minimális keréknyomást, de a német lap most ennek a módjáról is lerántotta a leplet.
A bakui rajtrácson lefotóztak egy – illetve kétszer négy – rejtélyes szerkezetet, amelyekkel a Mercedes az autói kerékdobját melegítette. A jelek szerint az egész dobot befedik egy speciális, külön erre a célra készített hőszigetelő haranggal, és alá forró levegőt befújva különösen magas hőmérsékletet érnek el. Így amikor a start előtt (a szabályok szerint legalább 3 perccel) felszerelik az autóikra a kerekeket,
a már forró kerékdob a megfelelően kialakított felnin keresztül hamar átmelegíti a gumikat, növelve bennük a nyomást.
Az FIA ekkor végzi el a szúrópróbaszerű méréseket, és értelemszerűen mindent rendben is talál, csak éppen a riválisokénál sokkal magasabb hőmérséklet mellett.
A kerék azonban pár perc alatt visszahűl – a különbség akár 100 °C fok is lehet –, és ezzel a nyomás is csökken kb. 1 PSI-vel. Ez miért jó? Azért, mert így a gumi nagyobb felületen érintkezik az aszfalttal, tehát jobban tapad, és mivel az oldalfala kevésbé merev, mozgás közben erősebben deformálódik, amitől a maghőmérséklete könnyebben marad az ideális tartományban. A túl keményre fújt guminak ezzel szemben csak a felszíne forrósodik fel, gyors kopást és egyéb problémákat, például szemcsésedést okozva. Nem véletlen, hogy a csapatok az idén gyakran panaszkodnak a Pirelli által megadott, szerintük túl magas értékekre.
Ennek köszönhető az is, hogy
a Mercedes fölénye annál látványosabb, minél nagyobb az előírt minimális keréknyomás.
Bakuban, ahol az aszfaltba döngölték az ellenfeleiket, elöl/hátul 22/21 PSI volt (ez hátul a legmagasabb értéket jelentette az idén), Montrealban viszont 21/19, Monacóban pedig csak 19,5/18. A Mercedesnek az elvileg egyszerű trükkel a rajt idejére ugyanolyan gumihőmérséklet mellett kisebb keréknyomást sikerül elérnie, márpedig, írja a német lap, 1 PSI csökkenés kb. 1 tizedmásodperccel jobb köridőt jelent.
A hatás azonban dominóelv-szerűen érvényesül, mert a Pirellik rendkívül érzékenyek a hőmérsékletre, és a nagyobb nyomás miatti csúszkálás még jobban elmelegíti a gumik futófelületét. A probléma melegben és a hátsó kerekeknél hatványozottan jelentkezik, azok ugyanis az oldalterhelés mellett a kigyorsításokon jelentősebb hosszirányú erőknek is ki vannak téve. A Red Bullnak pontosan emiatt kellett kétszer kereket cserélnie az Európa Nagydíjon: pillanatok alatt elmelegítették a hátsó gumijaikat.
A mechanizmussal természetesen az összes istálló tisztában van, de a Ferrarinál például egyelőre csak primitív módon, kézi hőlégfúvókkal melegítik elő a kerékdobokat a rajtrácson, ami messze nem olyan hatékony, mint a Mercedes speciális berendezése.
A Force India technikai igazgatója, Andy Green szerint azt érdemes lenne be is tiltani, mert feleslegesen sok pénzbe kerül.
Az élcsapatoknak ugyan nyilván megvolnának az erőforrásaik a kifejlesztéséhez, ám számukra is dilemmát okoz, hogy érdemes-e időt és pénzt áldozni rá, hiszen az FIA meg akarja változtatni a mérési procedúrát: a jövőben nemcsak a rajtrácson, hanem menet közben is ellenőriznék a keréknyomást. Ez ellehetetlenítené a Mercedes jelenlegi trükkjét, csakhogy nem tudni, mikor vezetik be, mert egyelőre nem adottak hozzá a technikai feltételek.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!