A német túraautó-bajnokság (DTM) 26 éves kihagyás után 2014-ben tért vissza Magyarországra, a Hungaroring azonban tavaly kimaradt a versenynaptárból. Szerencsére nem kellett sokat várni arra, hogy az egyik legrangosabb túraautós bajnokság újra a magyar pályára látogasson, a hétvégén itt folytatódik a küzdelem a 2016-os bajnoki címért. A DTM idei szezonja 9 fordulóból áll, ebből a nyolcadikat rendezik Magyarországon, utána már csak az idényzáró hockenheimi hétvége következik.
Az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is három német gyártó, a BMW, az Audi és a Mercedes csapatai küzdenek majd a győzelemért.
Mindhárom márka nyolc autóval képviselteti magát a mezőnyben, ezen belül két-két autó alkot egy csapatot. Az egy gyártóhoz tartozó csapatok ugyanolyan autókkal szállnak harcba, ezért csak háromféle járművet (BMW M4 DTM, Audi RS5 DTM, Mercedes C63 DTM) láthatunk a pályán, ami nem feltétlenül hátrány, mert kiegyenlítettebb küzdelemre ad lehetőséget.
DTM gyorstalpaló
A DTM komoly szabályváltozásokon esett át az elmúlt években, ezek közül a legszembetűnőbb, hogy a tavalyi szezontól kezdve két versenyt rendeznek minden hétvégén. A szombati futam 40, a vasárnapi pedig 60 perces, és az utóbbin a bokszkiállás is kötelező minden versenyző számára. Ami a pontokat illeti, mindkét verseny legjobbjait egyenlő arányban díjazzák. A DTM az F1-ből ismert pontrendszert használja, minden futamon az első 10 helyezett kap pontot, a győztes 25 egységgel gazdagodik.A DTM-ben tudatosan törekednek arra, hogy minél jobban kiegyenlítsék a gyártók közötti küzdelmet, és a lehető legtöbb versenyzőnek megadják az esélyt a győzelemre. Ennek érdekében 2014-ben bevezették a büntető súlyrendszert, amelyet több más szériából, például a túraautó-világbajnokságból (WTCC) is ismerhetünk.
A DTM-ben mindig a legutóbbi futam eredményét figyelembe véve számolják ki, hogy az egyes gyártóknak mennyi ballasztot kell cipelniük a következő versenyen,
ezért a súlyok – és ezzel együtt az erőviszonyok – egy hétvégén belül, a szombati és vasárnapi futamok között is változhatnak. A versenyzők között nem tesznek különbséget, egy gyártón belül minden pilótának ugyanannyi pluszsúlyt kell az autójába tennie. A hungaroringi első viadalt a Mercedes várja a legnehezebb autóval, az Audi lesz a legkönnyebb.
Akárcsak tavaly, az idei szezonban sem tudott senki tartós előnyt kiépíteni a DTM-ben, az eddigi 14 verseny után 9 különböző pilóta állhatott fel a dobogó tetejére, és mindhárom márka többször ünnepelhetett.
Két versenyző emelkedik ki a mezőnyből három-három győzelemmel, a BMW-s Marco Wittmann és az audis Edoardo Mortara.
Előbbi vezeti a bajnokságot, ráadásul nem is jelentéktelen előnnyel, négy futammal az idény vége előtt 33 ponttal előzi meg az olaszt. Wittmann egyébként a DTM 2014-es bajnoka, és abban az évben a Hungaroringen is őt intették le elsőként. Mortara még nem nyert bajnokságot, az előző két idényt a 4. helyen zárta, ezért könnyen lehet, hogy idén az eddigi legelőkelőbb DTM-helyezését éri el. A Mercedes idei legjobbja, Robert Wickens 17 pontos hátránnyal követi Mortarát a bajnokság 3. helyén, de neki az Audival versenyző Jamie Greenre is figyelnie kell, aki csupán egy egységgel gyűjtött nála kevesebbet.
Míg a szezon első felében szinte bárkinek volt esélye a győzelemre egy-egy futamon, a bajnokság vége felé haladva jellemző, hogy a gyártók a tabellán legelőkelőbb helyet elfoglaló versenyzőjüket segítik, és a többi autójukkal is ennek megfelelően taktikáznak. Bár a végső sorrendet a hungaroringi hétvége előtt is nehéz megjósolni, arra számítani lehet, hogy a BMW-nél mindent megtesznek majd Wittmann sikeréért, és a többi audis sem fog Mortara útjába állni.
Az olasz egyébként a 33 pontos hátránya ellenére még egyáltalán nem mondott le a bajnoki címről. Ehhez az Audi DTM-főnöke, Dieter Gass szerint jobb időmérős teljesítményre lesz szüksége, de az ingolstadti márka a Hungaroringen a szokásosnál nehezebb hétvégére számít. „Ezen a pályán már a 2014-es időmérőn is küszködtünk. A versenytempónk viszont kiválónak bizonyult, és hat autónk zárta a futamot a pontszerzők között" – nyilatkozta.
Wittmann egyébként már a hungaroringi hétvégén bebiztosíthatja az újabb bajnoki címet, ehhez legalább 50 pontra kell növelnie az előnyét az ellenfelei előtt.
A DTM mezőnyében a bajnoki riválisokon kívül is találunk neves versenyzőket. A volt Forma-1-es pilótákat Timo Glock (BMW) és Paul di Resta (Mercedes) képviseli, az idén már mindketten arattak futamgyőzelmet. Az első hat hétvégén a Forma-1-es Manor csapat legújabb versenyzője, Esteban Ocon is indult egy Mercedesszel, őt az F1-es debütálása óta Felix Rosenqvist helyettesíti. A Mercedes segítségével a Manornál tudott elhelyezkedni a DTM tavalyi bajnoka, Pascal Wehrlein is, a túraautó-bajnokság és a Forma-1 között tehát továbbra is lehetséges az átjárás.
A háromnapos hétvégére számtalan jegytípus közül választhatunk, a WTCC-vel ellentétben ezúttal más-más áron kínálják a belépőket az egyes lelátókra.
A legolcsóbb jegyekkel már 5000 forint alatti áron megtekinthetjük az egész hétvégét,
de aki a paddockba is be akar jutni, annak kétszer ennyit kell fizetnie. A jegyárakról részletesen ezen a honlapon tájékozódhat.
Ahogy a korábbi évek nagyobb hungaroringi eseményeinél megszokhattuk, ezúttal is szerveznek ingyenes buszjáratot Budapestről a pályára. Az első buszok szombaton és vasárnap is 7.30-kor indulnak az Árpád hídtól, majd délelőtt 11 óráig félóránként közlekednek. Visszafelé legkorábban 16.00-kor lehet indulni a buszokkal, az utolsó járat szombaton 19.30-kor, vasárnap 17.30-kor indul.
A DTM mezőnyén kívül egyébként pályára hajtanak majd az Audi Sport TT Cup fiatal tehetségei is, valamint két GT bajnokság, a Porsche Platinum GT3 Cup Challenge Central Europe és a Competition102 GT4 European Series pilótái is megmérkőznek a Hungaroringen.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!