(dpa files) - Austrian Formula 1 pilot Niki Lauda, pictured with a scarred face, a bandaged head and burns during a press conference in Salzburg, 8 September 1976. Lauda, who was severely hurt in an accident on the Formula 1 race track Nuerburgring in Germany, announced that after his convalescence he wanted to continue his motor racing career.
Vágólapra másolva!
Niki Lauda 40 évvel ezelőtt, 1976-ban szenvedett életveszélyes sérüléseket, majd szeptemberben az Olasz Nagydíjon tért vissza. A monzai hétvége előtt felelevenítette az emlékeit.
A Forma-1 históriájának egyik legismertebb története – főleg a néhány évvel ezelőtt bemutatott játékfilm óta – Niki Lauda szerencsétlen balesete az 1976-os Német Nagydíjon, majd hősies visszatérése a halálból egészen az F1-es autó pilótafülkéjéig mindössze 42 nap alatt.
Lauda az 1976-os Olasz Nagydíjra ült vissza a Ferrariba, és bár az évforduló napra pontosan csak szeptember 12-én esedékes, a monzai verseny kapcsán nem lehetett elkerülni a visszaemlékezést a legendás versenyre, amelyen Lauda az 5. helyről indulva a 4. pozícióban ért célba. Hősként ünnepelte a tifosi és az F1 közvéleménye egyaránt.
„Szerintem ezt nem mondhatnám, de majdnem becsináltam a nadrágomba, olyan pánikban voltam – mondta a szókimondó Lauda a BBC Radio 5-nak. – Nem tudtam kiverni a fejemből a történteket. Feltettem magamnak a kérdést, hogy mi van veled? Nagy nyomást helyeztem magamra, és végül bevált” – ismerte el.
Az osztrák pilótát mindenki próbálta lebeszélni
arról, hogy életveszélyes légúti és égési sérülései után ilyen hamar visszatérjen a versenypályára. Egy nemrég adott interjúban orvosa azt mondta, Lauda azért élte túl a balesetet, mert eszméleténél maradt, így a kórházban tudott kommunikálni az orvosokkal.
Ennyi idő azonban így is kevés volt ahhoz, hogy teljesen felépüljön. Tűzálló alsóneműje át is vérzett a monzai hétvégén, amikor autóba ült.
Az ember minél tovább vár, annál több probléma találja meg
– mondta erről Lauda. – Igen, valóban éreztem fájdalmat, ez logikus is a fejem megégése után, de akkor is azt tartottam a legfontosabbnak, hogy minél gyorsabban visszaüljek az autóba. Kipróbáltam a Ferrarit, és minden rendben volt, de amikor megérkeztem pénteken Monzába, hirtelen az egész baleset a hatalmába kerített.”
„Pánikba estem, és azt hittem, hogy nem tudom megcsinálni – mondta a versenyen való részvételről. – Visszamentem a szállodába, átgondoltam a történteket, és azt mondtam magamnak, hogy szombaton vissza kell menni, levetkőzni a nyomást, csak magamért versenyezni az idők meg a többiek megfigyelése nélkül. Végül ezt is tettem.”
Lauda távolmaradása alatt riválisa, James Hunt 2 pontra megközelítette őt a pontversenyben, de Hunt feladta az Olasz Nagydíjat, így a Ferrari pilótája a 4. helyen végzett, és 5 pontra növelte az előnyét az egyéni világbajnokság élén. A végső győzelmet mégis Hunt szerezte meg, mert Lauda a szezonzáró Japán Nagydíjat feladta, mivel túl veszélyesnek tartotta a versenyzést a szakadó esőben.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!