The Formula One logo is seen as Scuderia Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 2, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Az új tulajdonos már a jövő héten szétoszthatja Bernie Ecclestone feladatkörét, és csökkenthetik a Ferrarinak járó, kiemelt összegű jogdíjkifizetést is.
A részvényesek és az FIA jóváhagyása után a célegyenesbe fordul az F1 tulajdonosváltásának folyamata: a CVC Capital Partners tavaly kezdte meg az üzlet átadását a Liberty Media nevű amerikai vállalatcsoportnak, ami a saját szervezetét is átalakítva, Formula One Group néven működteti majd tovább a versenysorozatot.
A Liberty korábban Chase Carey-t nevezte ki az F1 elnökének, és Bernie Ecclestone-t további három évre felkérték ügyvezetőnek, de a Sky News arról számolt be, hogy a 86 esztendős üzletember mandátumát már a jövő héten visszavonhatják, és szétoszthatják a feladatait. Ecclestone-nak állítólag felajánlották, hogy tiszteletbeli elnökként maradjon, nem tudni, hogy elfogadja-e az ajánlatot.
A hírportál tudósítója úgy tudja, hogy Carey az adásvétel lezárásakor azonnal új szakembereket akar kinevezni, akik Ecclestone feladatkörét veszik át. A korábbi spekulációkkal összhangban a Sky News is úgy tudja, hogy az ESPN korábbi igazgatója, Sean Bratchest bízzák meg az üzleti ügyek felügyeletével, a sportszakmai és stratégiai feladatokat pedig Ross Brawn kapja meg.
Nem csak a menedzsment személyi összetétele, hanem az általános filozófia terén is változás várható.
A Formula One Management és a csapatok között 2020-ig érvényes, kétoldalú szerződések szabályozzák a pénzügyi feltételeket, és egyéb jogokat, ezek már korábban is feszültségeket generáltak, mert bizonyos csapatok – köztük különösen a Ferrari – több pénzt kapnak másoknál, és a szabályok alakulására is nagyobb befolyásuk van.
A Liberty ezt kedvezményes árú, de szavazati jog nélküli részvények eladásával kezelte volna, de a csapatok egyelőre nem éltek a vásárlás lehetőségével, ezért várhatóan változnak majd a feltételek. A Forbes ráadásul úgy értesült, hogy az új tulajdonos Ferrari kiemelt státuszát is megkérdőjelezi a kisebb szereplők javára.
Greg Maffei, a Liberty ügyvezetője szerint a Ferrarinak a szponzorpénzekből kellene megélnie, nem a jogdíjakból.
„A Ferrarihoz óriási szponzori bevételek folynak be, és ezt a nagyszerű versenyek is pozitívan érintik majd. Amikor a csapatok részére történő kifizetések kiegyensúlyozására gondolunk, igazságosabb elbánást próbálunk teremteni. A Ferrari szempontjából arra számítanék, hogy egy remek platform jön létre, ami segíti a szponzori bevételek növelését, úgyhogy ez egy adok-kapok helyzet.”
A Ferrari egyelőre nem reagált az elképzelésre, de tőzsdei vállalatként szinte biztos, hogy tiltakozni fognak az elképzelés miatt. A Liberty korábban felvetette, hogy a válság óta javasolt költségplafon bevezetésével csökkenthető lenne az F1-es csapatok költekezése, de
Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke kijelentette, ő nem hiszi, hogy korlátozni lehetne a csapatok költségvetését.
Az elmúlt évek során igen kevés komoly szponzor jelent meg, még olyan nagy csapatok is főszponzor nélkül versenyeznek, mint a McLaren. A Forbes becslése szerint 2010-ben az istállók költségvetésének 35%-át tették ki a szponzori bevételek, 2015-ben ez az érték már csak 32% volt. Claire Williams tavaly úgy vélte, egyre nehezebb cégeket a sport mellé állítani.
Beszélgetek másokkal is, akik különböző bajnokságokban próbálnak szponzorokat szerezni vagy jogtulajdonosként működnek, és nehéz a helyzet
– vélte. – Szerintem a közösségi média felemelkedése nem tett jót, mert most már rengeteg lehetőség van arra, hogy a márkák az üzeneteiket terjesszék, és ehhez nincs szükség több milliós befektetésekre sem.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!