VERSTAPPEN Max (ned) Red Bull Tag Heuer RB12 action during the 2016 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 26 to 28 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Vissza a jövőbe: az idei autókkal megint sokat fog számítani a pilóták fizikai állóképessége, legalábbis Jolyon Palmer szerint, aki maga is csak a prognózisokból tud kiindulni.
A 2000-es évek közepéig magától értetődött, hogy a Forma-1-es versenyzőknek különlegesen jó állóképességgel kell rendelkezniük, és ehhez kemény edzésprogramot kell követniük, de ahogy az autók leszorítóereje és tapadása a szabálymódosítások miatt lépésről lépésre csökkent, a sport is egyre kevésbé fizikálissá vált. Hétköznapi mércével mérve még ma is komoly megterheléssel jár vezetni, csak éppen nem annyira, mint korábban.
Ám az idén visszatérhet a régi erőpróba, mert a nagyobb leszorítórőt előállító, szélesebb gumikon futó autók a tavalyihoz képest 4-5 másodperccel is jobb köridőkre lehetnek képesek,
és különösen a kanyarokban lehetnek majd sokkal gyorsabbak. Jolyon Palmer osztja azt a véleményt, hogy így megint fontosabb lesz a pilóták állóképessége.
„El tudom képzelni, hogy számítani fog – mondta a Renault versenyzője. – Nem tudjuk pontosan, milyen lesz az új autók teljesítménye. A számokat ismerjük, de azt nem, hogy a gumik mire lesznek képesek. Ha úgy lesz, ahogy várjuk, akkor szerintem már korán ki fog derülni, hogy ki töltött elég időt az edzőteremben a tél folyamán, és ki nem. Akik nem, azok hamar le fognak lepleződni."
„Az autók gyorsak lesznek, sokkal gyorsabbak a mostaninál, nagy kihívás lesz vezetni őket. És fizikailag megterhelő, úgyhogy izgalmasnak ígérkezik a dolog."
Már tavaly is több pályán megdőlt a körrekord, ez azonban leginkább a hibrid turbómotorok brutális teljesítményének volt köszönhető,
a kanyartempó – és vele az oldalgyorsulás – elmaradt az évekkel ezelőttitől.
Az idén pont fordítva lehet, mert a szélesebb nyomtáv, szárnyak és kerekek növelni fogják a légellenállást, de egyben a tapadást is, ezért az autók az egyenesekben lassabbá, a kanyarokban gyorsabbá válnak.
Nem csoda, hogy a tél folyamán számos versenyző kiposztolt a közösségi oldalaira az edzéseiről szóló képeket. Ugyanakkor sok fog múlni a gumikon, mert a fizikai állóképesség leginkább a hosszú etapokon, vagyis mindenekelőtt a futamon lesz fontos, de ha az új Pirelliket is ugyanúgy kímélni kell majd, mint a régieket, az ebből a szempontból megkönnyítheti a pilóták dolgát.
Palmer egyébként arra számít, hogy bizonyos kanyarok nem nehezebbek, hanem könnyebbek lesznek, mert a nagyobb tapadásnak köszönhetően simán be lehet majd venni őket padlógázzal. Abban másokhoz hasonlóan ő sem biztos, hogy a versenyzés izgalmasabb lesz.
„Talán valakit közelről üldözve is padlógázzal be lehet majd venni az Eau Rouge-ot, lendületet nyerve a szélárnyékában. Lehet, hogy DRS nélkül nagyobb lesz a szélárnyék hatása. Ezt nem tudhatjuk, amíg ki nem megyünk a pályára" – mondta.
Ha visszanézzük, láthatjuk, hogy amikor 2007/2008-ban nagy volt a leszorítóerő, az autók nehezen maradtak közel egymáshoz, nem volt DRS sem, mégis történtek előzések."
„Néha nagyon erősen húzott a szélárnyék, ami az utóbbi években nem volt annyira erős, vagyis most kétszeres hatással számolhatunk. Szerintem csak Melbourne-ben fog kiderülni az igazság."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!