Új F1: Ha nem edzel eleget, belebuksz

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Belga Nagydíj
VERSTAPPEN Max (ned) Red Bull Tag Heuer RB12 action during the 2016 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 26 to 28 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Vissza a jövőbe: az idei autókkal megint sokat fog számítani a pilóták fizikai állóképessége, legalábbis Jolyon Palmer szerint, aki maga is csak a prognózisokból tud kiindulni.

A 2000-es évek közepéig magától értetődött, hogy a Forma-1-es versenyzőknek különlegesen jó állóképességgel kell rendelkezniük, és ehhez kemény edzésprogramot kell követniük, de ahogy az autók leszorítóereje és tapadása a szabálymódosítások miatt lépésről lépésre csökkent, a sport is egyre kevésbé fizikálissá vált. Hétköznapi mércével mérve még ma is komoly megterheléssel jár vezetni, csak éppen nem annyira, mint korábban.

Ám az idén visszatérhet a régi erőpróba, mert a nagyobb leszorítórőt előállító, szélesebb gumikon futó autók a tavalyihoz képest 4-5 másodperccel is jobb köridőkre lehetnek képesek,

és különösen a kanyarokban lehetnek majd sokkal gyorsabbak. Jolyon Palmer osztja azt a véleményt, hogy így megint fontosabb lesz a pilóták állóképessége.

Durván nőni fognak az oldalerők az F1-ben az idén Forrás: DPPI media/Florent Gooden

„El tudom képzelni, hogy számítani fog – mondta a Renault versenyzője. – Nem tudjuk pontosan, milyen lesz az új autók teljesítménye. A számokat ismerjük, de azt nem, hogy a gumik mire lesznek képesek. Ha úgy lesz, ahogy várjuk, akkor szerintem már korán ki fog derülni, hogy ki töltött elég időt az edzőteremben a tél folyamán, és ki nem. Akik nem, azok hamar le fognak lepleződni."

„Az autók gyorsak lesznek, sokkal gyorsabbak a mostaninál, nagy kihívás lesz vezetni őket. És fizikailag megterhelő, úgyhogy izgalmasnak ígérkezik a dolog."

Már tavaly is több pályán megdőlt a körrekord, ez azonban leginkább a hibrid turbómotorok brutális teljesítményének volt köszönhető,

a kanyartempó – és vele az oldalgyorsulás – elmaradt az évekkel ezelőttitől.

Az idén pont fordítva lehet, mert a szélesebb nyomtáv, szárnyak és kerekek növelni fogják a légellenállást, de egyben a tapadást is, ezért az autók az egyenesekben lassabbá, a kanyarokban gyorsabbá válnak.

Nem csoda, hogy a tél folyamán számos versenyző kiposztolt a közösségi oldalaira az edzéseiről szóló képeket. Ugyanakkor sok fog múlni a gumikon, mert a fizikai állóképesség leginkább a hosszú etapokon, vagyis mindenekelőtt a futamon lesz fontos, de ha az új Pirelliket is ugyanúgy kímélni kell majd, mint a régieket, az ebből a szempontból megkönnyítheti a pilóták dolgát.

Palmer egyébként arra számít, hogy bizonyos kanyarok nem nehezebbek, hanem könnyebbek lesznek, mert a nagyobb tapadásnak köszönhetően simán be lehet majd venni őket padlógázzal. Abban másokhoz hasonlóan ő sem biztos, hogy a versenyzés izgalmasabb lesz.

„Talán valakit közelről üldözve is padlógázzal be lehet majd venni az Eau Rouge-ot, lendületet nyerve a szélárnyékában. Lehet, hogy DRS nélkül nagyobb lesz a szélárnyék hatása. Ezt nem tudhatjuk, amíg ki nem megyünk a pályára" – mondta.

„Néha nagyon erősen húzott a szélárnyék, ami az utóbbi években nem volt annyira erős, vagyis most kétszeres hatással számolhatunk. Szerintem csak Melbourne-ben fog kiderülni az igazság."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!