Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton steers his car during the qualifying session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2016. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB
Vágólapra másolva!
A Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley azt állítja, mivel a technikai szabályokat már a csapatok közreműködésével írják, az idén sokkal kisebb a valószínűsége, hogy felfedeznek rejtett lehetőségeket, mint a korábbi módosításoknál.
Az átfogó technikai szabálymódosítások legnagyobb veszélye, hogy valamelyik csapat rátalál olyan rejtett kiskapukra, amelyekre mások nem, és ezzel tetemes előnyre tesz szert. Ez történt például 2009-ben is: akkor három alakulat az előírások nem elég egyértelmű szövegezését kihasználva dupla diffúzort épített. Habár így tett a Williams és a Toyota is, a legmesszebbre a Brawn GP merészkedett, és ezáltal akkora lépéselőnyt szerzett az egyébként jobb autót készítő Red Bull-lal szemben, hogy Jenson Button a szezon elején elért eredményeire támaszkodva behúzhatta a vb-címet.
Bár az idén még átfogóbb szabálymódosítások lépnek életbe, a Williams korábbi vezető versenymérnöke, Rob Smedley – aki egyébként várhatóan új posztra kerül a csapatán belül – nem tartja valószínűnek, hogy ilyesmi újra előfordulhat.
„Minden alkalommal, amikor új szabályrendszer volt, egyre kisebbek lettek rajta a kiskapuk, legalábbis amióta én itt vagyok az F1-ben – mondta az Autosportnak. – Ennek az a magyarázata, hogy a szabályzatot alapvetően a csapatok technikai vezetői írják. Márpedig ők ugyanazzal a fejjel gondolkodnak, mint amivel a kiskapukat is keresik, hogy megpróbáljanak túljárni az ellenfeleik eszén."
A szabályok tehát közös munka eredményei, és mivel azok írják, akik a kiskapukra vadásznak, azokat eleve bezárják.
A mostani új szabályrendszerre különösen érvényes volt ez. Minden kiskaput igyekeztünk már előre becsapni."
Smedley ettől függetlenül elismeri, hogy így is maradhattak rejtett lehetőségek a szemfüles mérnökök számára. „Természetesen – erősítette meg. – Hogy vajon valaki rájuk bukkant-e? Az majd kiderül."
Az idei, a tavalyiaknál lényegesen gyorsabb F1-es autókat majd február vége felé, pár nappal a tesztelés kezdete előtt mutatják be. Smedley elárulta, hogy a Williamsén már az utolsó simításokat végzik, sőt körvonalazódik a szezon közbenre tervezett fejlesztési programjuk is. A csapat műszaki részlege épp átalakulóban van – a technikai igazgató, Pat Symonds nyugdíjba ment, de várhatóan leigazolják a Mercedestől nemrég távozott Paddy Lowe-ot –, és Smedley reméli, hogy ez a lehető legkisebb fennakadással jár.
„Gondoskodnunk kell róla, hogy a technikai stábunk fejlődése során, miközben akár az alsóbb, akár a legmagasabb beosztásokba új emberek kerülnek, mihamarabb kihozhassák magukból a maximumot, és a lehető legjobb módon dolgozhassanak" – jelentette ki.
Az Autosport úgy tudja,
Lowe majd március 1-jén kezdi meg a munkát a Williamsnél, ahol az igazgatótanács tagja lesz,
akárcsak a csapatfőnök-helyettes, Claire Williams, sőt még részesedést is vásárolt az istállóban. Ő áll majd a technikai hierarchia csúcsán, a beosztása magasabb lesz, mint Symondsé volt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!