A Honda F1-es szenvedését több tényező együttese okozza, ezek közül az egyik az lehet, hogy nehéz összehangolni a munkát a Japánban lévő központjuk és a McLaren angliai főhadiszállása között. A Force India ügyvezetője viszont a saját élményeire hagyatkozva azt mondta, ennek nem lenne szabad fennakadásokat okozni – ő ugyanis nem tapasztalt ilyesmit, amíg 2001 és 2008 között a Honda gyári istállójánál dolgozott, amelynek központja szintén Angliában működött.
"Ez korábban nem volt probléma. Az Egyesült Királyságban nekünk csak össze kellett szerelni a motort. A tervezést, a fejlesztést, a gyártást Japánban végezték, és ennek semmilyen hatása sem volt a működésünkre" - idézte Otmar Szafnauert az Autosport.
A szakember ehelyett másban látja a Honda küszködésének okát: szerinte egyszerűen hiányzik a megfelelő személyi kapacitásuk. A gyártónak ez a negyedik korszaka a Forma-1-ben, melyek közül a második hozta a legtöbb dicsőséget, az 1980-as évek második és az 1990-es évek első felében a Williamsszel és a McLarennel.
Szafnauer úgy véli, utóbbi periódusnak köszönhető, hogy bár a 2000-es években nem értek el fényes sikereket, motorfronton legyőzték a Ferrarit, a Mercedest és a BMW-t is.
"A harmadik korszakban dolgozó srácok közül kiválóan ismerték az F1-et és a velejáró dolgokat azok, akik már a második korszaknak is részesei voltak. Össze tudták rakni a programot úgy, hogy a legmagasabb szinten versenyezhessünk" - nyilatkozta.
"Emlékszem, Takeo Kiucsi megérkezése után, aki korábban (Ayrton) Senna és (Alain) Prost mérnöke is volt, két-három év alatt megépítettük a legkönnyebb és legerősebb V10-es motort. Ő tudta, mi kell ehhez, és meg is csinálta.
A 88 kilós motort 968 lóerőig izmosítottuk, amely kicsit könnyebb és erősebb volt a BMW-nél."
"Most nincs meg (a Hondának) ez a tapasztalat. Haszegava (Juszuke, az F1-es program főnöke) már korábban is náluk dolgozott, de ő vezérlőelektronikával foglalkozott, és nem vagyok biztos benne, hogy a projektben lévő mérnökök rutinja kellően mély lenne."
"Régebben tucatnyi ilyen szakemberük volt, akik tudták, mi a titok. Ha hiányzik ez a tudás, időbe telik, mire megszerzik. De már úton járnak hozzá, és kár lenne, ha szakítanának a McLarennel, ahelyett, hogy kitartanának."
Szerinte a Honda képes összeszedni magát, és tréfásan azt mondta: lehet, hogy ez olyan jól sikerül majd, hogy csapatánál néhány év múlva talán azon fognak bánkódni, hogy a McLaren miért nem tért vissza a Mercedeshez.
A japán gyártó bővítette a kapacitását a Milton Keynes-i bázisán,
és jövőre a Saubert is kiszolgálja motorokkal, így több autóból juthat adathoz, ami segítheti a felzárkózásukat. A McLarennél elsősorban azért panaszkodtak rájuk, mert nem szívesen támaszkodnak külső segítségre a problémák megoldásában, és az sem tetszik nekik, hogy gyakran nem dolgoznak elég gyorsan.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!