SINGAPORE - SEPTEMBER 15: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during practice for the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 15, 2017 in Singapore. (Photo by Lars Baron/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20170915-00849 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Nemcsak az a baj, hogy a Red Bull gyorsnak, hanem az is, hogy a Ferrari és a Mercedes viszont szokatlanul lassúnak tűnt a Szingapúri Nagydíj első edzésnapján, pedig a Scuderia érkezett favoritként az ázsiai labirintusba. Ha megint beleesnek ugyanabba a csapdába, mint két hete Monzában, akkor Vettel bajnoki ambíciói a legérzékenyebb helyen kaphatnak fájdalmas ütést…
Az idén még a szokásosnál is nehezebb kiigazodni azon, hogy melyik pálya melyik csapatnak fekszik. A szezon egyes szakaszaiban úgy látszott, a képlet viszonylag egyszerű: a nagy motorerőt követelő, sodrós kanyarokkal teli helyszíneken a Mercedes, a nagy leszorítóerőt igénylőeken a Ferrari a gyorsabb, a többire pedig mindketten közel egyforma esélyekkel érkeznek. Ám ez a teória mostanra megdőlt, legutóbb épp két fordulóval ezelőtt, Spában, ahol Sebastian Vettel alaposan, a vártnál sokkal jobban megfuttatta Lewis Hamiltont a pénzéért.
A Mercedesnél azonban arról még mindig meg voltak győződve, hogy a lassú pályákon a Ferrari van előnyben.
Éppen ezért Szingapúrban mindenki a Scuderiát várta favoritként, persze azzal zárójelben, hogy az ázsiai város felhőkarcolók között kanyargó labirintusa hagyományosan a Red Bullhoz is passzol. Ez elvileg Vettel malmára hajthatná a vizet, mert miután két héttel ezelőtt, Monzában az idén először elvesztette a világbajnoki vezetést, most visszavehetné, és még növelhetné is az előnyét, ha Hamilton elé egy-két Red Bull is beférkőzik.
A számításba akkor csúszik hiba, ha Vettel nem tudja megnyerni a versenyt, hiszen akkor kisebb pontelőnnyel végez a riválisa előtt, vagy ha – ami még rosszabb – Hamilton is előtte ér célba. Bár ebben az esetben hasznos lenne neki egy Red Bull-győzelem, a Ferrarinak ez a pofon egy olyan pályán, amely papíron a legjobban fekszik nekik az idényből hátralévők közül, fájdalmasabb volna, mint a tifosi előtt elszenvedett vereség volt.
Monzában Vettel kínosan sokkal, 36 másodperccel ért célba Hamilton mögött, ami demoralizálónak tűnhetett ugyan, de pontokat nem igazán bukott vele, mivel Monzában egyébként sem volt reális esélye a 3. helynél előrébb végezni. Olyannyira, hogy a pletykák szerint a Ferrari eleve letekerte a motorját: úgy érezték, a Mercedeseket úgysem győzhetik le, ezért felesleges túl sokat kivenniük belőle. Az aránytalanul nagy különbségnek azonban valószínűleg volt egy másik oka is, nevezetesen az, hogy pénteken eltévedtek a beállításokkal, és szombat délelőtt az eső miatt nem volt lehetőségük visszatalálni a helyes útra. Ettől negatív spirálba kerültek.
A baj az, hogy ez most is megtörténhet velük. A Ferrari az idén péntekenként ritkán villant – nem is igazán törekszenek rá, mert (egyébként nagyon bölcsen) a köridők hajhászása helyett rendszerint a versenyre készülnek –, de azokon a pályákon, amelyekhez az autójuk különösen illik, erőfeszítés nélkül gyorsak voltak így is. A monacói nyitónapon Vettel fél másodpercet vert mindenki másra, s bár a Hungaroringen kikapott Daniel Ricciardótól, ott is látszott, hogy nem kell megerőltetnie magát a jó köridőkhöz.
Ehhez képest most, a Szingapúri Nagydíj pénteki edzésnapján a Ferrari éppolyan elveszettnek tűnt, mint Monzában.
Kimi Räikkönen végig 1-2 másodperccel el volt maradva az éllovasoktól, és nem igazán sikerült feljebb tornáznia magát a 7-9. helynél, Vettel pedig a lágy, azaz a Marina Bayben a csapatok rendelkezésére álló legkeményebb gumikon – amit egyébként délután kevesen próbáltak ki – 6 tizeddel lassabb volt Hamiltonnál. El is ismerte, hogy nem volt kibékülve a balansszal, míg Räikkönen azt mondta, a Ferrari tényleg el volt veszve kissé.
A reményt egyetlen apró mozzanat villantotta fel számukra: amikor este, a kivilágított pályán nekivágott az időmérő-szimulációjának, Vettel az ultralágyakon rögtön abszolút legjobb részidőt ért el az első szektorban. Noha a másodikban elmaradt Ricciardótól, ha az utolsóban nem torpan meg Marcus Ericsson Sauberje mögött, minden bizonnyal legalább a 2-3. helyig tornázta volna fel magát. Ricciardo megmutatta, hogy a gumikban volt még egy gyors kör, de Vettel hiába próbálkozott újra, akkor megcsúszott a 10-es kanyarnál, s bár az autója nem sérült meg, azt a körét is félbe kellett hagynia.
A második körében hasonlóan járt Max Verstappen is, aki elismerte, hogy mivel Ricciardo különösen erős ezen a pályán, neki a szokásosnál jobban kell igyekeznie, ha az élre akar kerülni.
Mindez a valóságosnál kedvezőbb színben tüntethette fel a Mercedest.
Hamilton és Valtteri Bottas a 3-4. helyet szerezték meg a Red Bullok mögött, amiből ránézésre azt a következtetést vonhatnánk le, hogy egész jól állnak, ez azonban csalóka: a hátrányuk 0,7 illetve 1,2 másodperc volt, lényegesen nagyobb, mint például a Hungaroringen.
Egy ekkora résbe a Ferrari simán beférhet, ha szombatra összeszedi magát, márpedig az idén már sokszor láttuk, hogy képesek felülkerekedni a pénteki problémáikon. Erre akkor nem nyílna lehetőségük, ha Monzához hasonlóan megint elmosná az eső a harmadik szabadedzést, amit Szingapúrban soha nem lehet kizárni, de szerencséjükre az előrejelzés szerint szombaton és vasárnap is csak az akció előtt várható zuhé. Az időmérőn és a versenyen pedig jelenleg mindössze 5-10% a csapadék valószínűsége.
Noha a Mercedesnek tavaly sikerült kiköszörülnie az egy évvel korábbi csorbát, azaz megnyerték a Szingapúri Nagydíjat, akkor is meg kellett izzadniuk érte, mert Ricciardo egy mesterien időzített harmadik kerékcsere jóvoltából üldözőbe vette az élen álló Nico Rosberget a friss szuperlágy gumikon, és kis híján el is kapta. A 2015-ös fiaskó emléke a mai napig kísérti a Mercedest, ezért Bottas pénteki küszködését biztosan nem nézték könnyű szívvel.
Ez nehéz nap volt számunkra, még hiányzik a tempónk
– ismerte el a finn. – Az első és a második edzés között jelentősen megváltoztattuk a beállításokat, mégsem találtunk rá a megfelelőekre."
Mit mutat a stopper?
Péntek este Ricciardo nyíltan kijelentette, hogy a Red Bullnak a hétvégén dominálnia kell. „Az igazat megvallva számítottam erre – mondta. – Tudtam, hogy jó autóval érkezünk ide, felkészültnek éreztem magunkat, ezért nem lepett meg a mai teljesítményünk."
Nem hát. A Red Bull kifejezetten Szingapúrt szem előtt tartva vállalta be a rajtbüntetéssel járó motorcseréket Monzában (aztán az esős időmérőn ironikus módon a 2-3. helyen végeztek), úgyhogy nem viccelnek, tényleg a győzelmet célozzák meg. Az első edzésnap eseményei alapján erre nem is esélytelenek, Ricciardo ugyanis egész nap letaglózóan gyors volt az ultra- és a szuperlágy gumikon is. Bár Verstappen nem tudta tartani vele a lépést, ezt részben annak tulajdonította, hogy a motorja az adatok szerint valamiért nem húzott olyan jól, mint a csapattársáé.
Hogy Ricciardo nem véletlenül volt gyors, az a hosszú etapokból is egyértelműen látszott.
A Red Bull pilótái nem cseréltek kereket a versenyszimulációik alatt: ő az ultralágy, Verstappen pedig a szuperlágy keveréken húzott le egyvégtében 17 illetve 14 mért kört. Az átlagaik így alakultak a többiekéhez képest:
Az átlagok az ultralágy gumikon (Zárójelben a mért/a „jó" körök száma)
Ricciardo 1:46.516 (17/13 kör)
Vettel 1:46.800 (3/2 kör)
Hülkenberg 1:46.997 (10/8 kör)
Hamilton 1:47.086 (10/7 kör)
Pérez 1:47.110 (6/5 kör)
Räikkönen 1:47.158 (10/6 kör)
Ocon 1:47.452 (6/3 kör)
Bottas 1:48.108 (9/7 kör)
Alonso 1:48.496 (9/6 kör)
Az átlagok a szuperlágy gumikon
Hülkenberg 1:46.708 (9/8 kör)
Verstappen 1:46.867 (14/10 kör)
Pérez 1:47.059 (13/10 kör)
Bottas 1:47.644 (10/9 kör)
Ocon 1:47.688 (10/8 kör)
Ricciardo úgy volt bő fél másodperccel gyorsabb Hamiltonnál, hogy hosszabb etapot teljesített (ami persze nem jelent feltétlenül magasabb üzemanyagszintet). Vettel közelebb került hozzá, őt azonban gyakorlatilag kihúzhatjuk a listáról, mert az ultralágy gumikat három mért kör után lecserélte, ez bajosan nevezhető hosszú etapnak. A számok alapján Bottas nemcsak egy mért körben szenvedett: az időeredményei úgy lettek csapnivalóak, hogy egyébként kiegyensúlyozottak voltak, mindkét keverékű gumin folyamatosan elmaradtak még Nico Hülkenbergétől és Sergio Pérezétől is.
Ez egyébként Räikkönenre ugyanígy igaz.
A Ferrari és a Mercedes köridejei olyan pocséknak tűntek, hogy az paradox módon már mellettük szól;
ebből úgy tűnik, nem a Red Bull volt abnormálisan gyors, hanem inkább ők voltak abnormálisan lassúak. Nem valószínű, hogy a Renault és a Force India szombaton is előttük lesz, és ha helyreállítják a rendet, legalábbis közelebb kerülhetnek a Red Bullhoz. Ricciardo a péntekihez mérhető előnnyel semmiképpen nem számolhat, és nem csupán azért, mert a Ferrari és a Mercedes az időmérőn szokás szerint jobban fel tudja majd tekerni a motorját.
Ettől függetlenül Hülkenberg tempója valódinak tűnt. Szingapúrban a forgalom miatt nehéz folyamatosan tiszta köröket futni, ám a szuperlágy gumikon még Verstappennél is jobb átlagot ért el, míg az ultralágyakon megelőzte Hamiltont, akivel pedig azonos hosszúságú etapot teljesítettek. A Renault formája egyelőre kissé ingadozó, de lassacskán kezd egy gyári csapatéra hasonlítani.
Hogy a Mercedes potenciálisan többre képes, arra Hamilton lágy gumis etapja az egyik bizonyíték.
Ezzel a keverékkel az élmezőnyből csak ő és Vettel tett meg hosszú etapot, és a Ferrari egyértelműen alulmaradt az összehasonlításban: igaz, hogy másfélszer annyi kört töltött egyhuzamban a pályán, de Vettel 9 tizedmásodperces hátrányt szedett össze, ami mindenképpen túl sok. Hamilton átlaga valójában még annál is jobb volt, mint amit Ricciardo a két fokozattal lágyabb gumikon jegyzett, holott az ultralágyak (persze egy mért körben) még a szuperlágyaknál is kb. 1 másodperccel gyorsabbak a Pirelli számításai szerint.
„Lewis a lágy gumival ígéretesen ment, az időmérőssel viszont még kicsit fejlődnünk kell" – erősítette meg James Allison, a Mercedes technikai igazgatója.
Átlagok a lágy gumikon
Hamilton 1:46.406 (8/5 kör)
Vettel 1:47.387 (12/8 kör)
A Red Bull az időmérőn bukhat el
Ricciardo számára a legcsúszósabb banánhéj a Q3 lesz. Ha egy vagy több Ferrari illetve Mercedes a motor extra lóerőit kihasználva beférkőzik elé a rajtrácson, a korlátokkal övezett pályára jellemző előzési nehézségek miatt a versenyen nehezen kapaszkodhat feljebb. A Red Bull szempontjából az a jó hír, hogy egyrészt Szingapúrban rendkívül nagy a Safety Car beküldésének esélye, másrészt ez a verseny stratégiailag eleve változatos szokott lenni.
Az ok egyszerű: noha Monaco után a Marina Bay a második leglassabb pálya, itt van a legtöbb kanyar (konkrétan 23), amelyek alaposan megdolgoztatják a gumikat.
Ráadásul, mivel utcai létesítményről van szó, a tapadás a kör hossza mentén változik, és a csatornafedelek, fehér felfestések itt-ott különösen csúszóssá teszik az aszfaltot. A kihívásra rátesz egy további lapáttal, hogy az időmérő illetve a verseny közben a többi helyszínnel ellentétben nem nő, hanem az esti időpont miatt csökken a hőmérséklet – igaz, péntek este figyelemre méltóan állandó volt, a levegőé végig 29, a pályáé 31 fok körül alakult.
A gumikat ezért általában nem könnyű életben tartani, különösen a bal hátsó van kitéve nagy terhelésnek. Tavaly a versenyzők két vagy három kerékcserével teljesítették a távot (az utóbbi papíron jobbnak ígérkezett), de a péntek esti edzésen most meglepően jól bírták a gumik, még az ultralágyak sem vesztettek látványosan a tapadásukból 8-10 kör után. Ez megfelel az idei tendenciának, a menedzselésüket azonban talán segítheti az is, hogy a Pirelli szokatlanul alacsony, 18,5/17,0 psi minimális keréknyomást írt elő a hétvégére elöl/hátul.
Ennek alapján még az egy kiállásos stratégia sem tűnik megvalósíthatatlannak, bár szinte biztosan szükség lesz hozzá a lágy gumira, ami nem minden autónak fekszik. A Mercedesnek például igen, úgyhogy nem lenne meglepő, ha ők bevállalnák, a Red Bullnak viszont jól jönne a több kerékcsere, főleg, ha az időmérőn nem tudják megszerezni a pole pozíciót. A Ferrarit és a Mercedest még vétek lenne leírniuk, de hogy az idén még nem volt ekkora esélyük a győzelemre, az biztos.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!