AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Will Taylor-Medhurst/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Nagy kihívást jelent az F1-es csapatoknak a glória elhelyezése az autókon, ráadásul az újítás a pilóták edzésprogramjába is beleszólhat. Már készül az új változat.
Az új Haas és az új Williams előzeteseinek bemutatása után hamarosan a Red Bull kerül a figyelem középpontjába, mert hétfőn ők következnek a leleplezések sorában. Ez szokatlan a korábbi világbajnok istállótól, hiszen általában a lehető legkésőbb készülnek el a tesztelésre szánt változattal, idén viszont inkább biztosra mennek. Max Verstappennek egyelőre vegyes érzései vannak az RB14-gyel kapcsolatban.
„A glória nagyon csúnya lesz, ennek nem igazán örülök – nyilatkozta a csapat előzetesében. – Az autó általában remekül fog kinézni és remélhetőleg gyors is lesz. Bízunk abban, hogy jó előrelépést teszünk vele és már az év elején is jól fog működni, így nem kellene üldöznünk a többieket, ahogy tavaly tettük. Számunkra ez a legfontosabb.”
Ahogy erre számítani lehetett, a tervezőknek a glória megvalósítása volt az egyik legnagyobb feladat és a közönség szempontjából is ez az egyik legfontosabb újítás. Nem véletlen, hogy a Haas egyelőre inkább rejtegetni próbálta, a Williams viszont bátran, fehérre fényezve mutatta meg a külvilágnak, ezzel próbálták elvonni a figyelmet a fekete színnel ellátott aerodinamikai elemekről.
A teljesítmény szempontjából a versenyzőknek sem kedvez a glória megjelenése,
különösen a magasabb pilóták - köztük Verstappen - kerülnek hátrányos helyzetbe, de a holland pilóta kijelentette, ő nem tervez fogyni a bukókeret által hozzáadott 6 kg-os többlet miatt. „Ha így tennék, nem érezném jól magamat a versenyek során. Ez azonban nem ideális, különösen azért, mert a legtöbb pilótánál magasabb és kissé nehezebb is vagyok.”
Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója a csapat szezonnyitó rendezvényén leszögezte, ő személy szerint támogatja, hogy plusz védelmet kapjanak a pilóták sisakjai, még akkor is, ha a glória ebben a formában nem alkalmas arra, hogy Felipe Massa hungaroringi balesetéhez hasonló, kisebb tárgyak által okozott sérüléseket kivédjen, holott akár egy londoni busz súlyát is elbírja.
Nagy technikai kihívás volt
– ismerte el Lowe a beépítésről. – Sokan beszélnek az aerodinamikai hatásról, de az valójában csekély. Elhelyeztünk a glória körül néhány légterelőt, hogy enyhítsük az aerodinamikai veszteségeket, így ezek igen jelentéktelenek. A legfontosabb pont a glória rögzítése volt a karosszériához, mert hihetetlenül nagy terhelésnek kell ellenállnia.”
Már készül a Glória 2.0
Miközben az F1-ben, az F2-ben és a Formula E-ben lényegében egyszerre, három beszállító alkalmazásával bevezetik a glóriát, az IndyCarban szélvédőt tesztelnek. Ez nem hatotta meg az FIA-t, ők továbbra is a vaskos bukókeret fejlesztésén dolgoznak. Laurent Mekies a Racer.com-nak elárulta, már készül egy új változat, amivel két célt szeretnének elérni.
A középső pillérnél megvizsgáljuk, hogy lehet-e keskenyebb a kilátás miatt és azt is, hogy integrálhatjuk-e jobban [a glóriát] az autóba, hogy végül szebb legyen.”
„Az előző néhány hónap során próbáltunk túllépni a döntéshozatalon és eljutni a megvalósításig. Kiadtuk a glória szabványát, tanúsítvánnyal láttuk el a beszállítókat, ők elkészítették az alkatrészeket, ráadásul az F1-nek, az F2-nek és a Formula E-nek nagyjából egyszerre. Pár hónap elteltével már jól állunk, így nagyobb hangsúlyt adhatunk a fejlesztés második szakaszának” – mondta Mekies.