MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 18: Andy Palmer, Chief Executive Officer of Aston Martin and Red Bull Racing Team Principal Christian Horner pose for a photo in the garage during practice ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 18, 2016 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160318-00021 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Néhány évvel ezelőtt a Red Bull bármit megtett volna, hogy megszabaduljon a Renault (akkor) megbízhatatlan motorjaitól. Úgy tűnik, hogy a franciák időközben rendezték a soraikat, de az Aston Martin, mint kiemelt szponzor és a Honda érkezése a Toro Rossóhoz a bőség zavara elé állította a Red Bull csapatfőnökét, Christian Hornert.
Ma már kellemetlen emlékként csengenek vissza az F1-rajongók emlékezetében Helmut Marko tüskés szavai, amelyeket a Red Bull szaktanácsadója 2015-ben és 2016-ban a Renault-val kapcsolatban mondott. A franciák turbó-hibrid erőforrásai nemcsak teljesítményre, de a megbízhatóság terén is elmaradtak a Mercedes és a Ferrari hajtóműveitől, és
Marko egy percig sem ejtette véka alá, milyen lesújtó véleménnnyel van a Renault-ról.
A Red Bull csapatfőnökének, Christian Hornernek gyakran kellett beugrania „tüzet oltani", nehogy a franciák megsértődjenek, és a többi partnerüknél (vagy 2016-tól a saját gyári csapatuk által használtnál) gyengébb, rosszabbul felkészített erőforrásokat adjanak a korábbi világbajnok csapatnak. A téli tesztek eredményei alapján úgy tűnik, a Renault sebességre és megbízhatóságra is sokat fejlődött, mindezek alapján a Red Bullnál már újabb vb-címekről álmodoznak.
A Renault-nál tisztában vannak azzal is, hogy a Honda és a Toro Rosso motorpartneri megállapodása – vagyis, hogy
a japánok betették a lábukat a Red Bull felségterületére – oda vezethet, hogy az RBR előbb-utóbb a Hondával bútorozik össze, a franciák pedig hoppon maradnak.
A Renault F1-es vezetője, Cyril Abiteboul ezért igyekszik kötni az ebet a karóhoz. Kijelentette: május elsejéig egyértelmű választ vár Horneréktől, hogy 2019-ben is velük kívánják-e folytatni az F1-ben, vagy átpártolnak a japánokhoz.
Döntés a nyári szünet előtt
„Érthető, hogy egy motorgyártó inkább előbb szeretne választ kapni az efféle kérdésekre, mint utóbb" – jelentette ki Christian Horner a RaceFans.net tudósítójának még a tesztelés alatt.
Valójában azonban elég valamikor a nyári szünet környékén [augusztusban] döntést hoznunk.
A gyártók minél előbb szeretnék tudni, hogy melyik csapatokra számíthatnak, hiszen kötelességük jelezni az FIA felé [azt, hogy a következő évben mely istállókat látják el motorokkal]. De ahogy tavaly a McLaren és a Toro Rosso esetében láthattuk, nem eszik olyan forrón a kását!" – mondta Horner.
A csapatfőnök arra utalt, hogy a McLaren csak 2017. szeptember végén jelentette be, hogy szélnek eresztik a Hondát, a Toro Rosso csak ezután kezdhette el a 2018-as autó tervezését a Hondával együttműködve.
Az biztos, hogy így vagy úgy, de lesz motorunk 2019-ben, és a legjobb az egészben, hogy hosszú idő után ismét lesz választási lehetőségünk.
Ideális esetben augusztus körül, várhatóan már július végén, a [nyári kötelező] leállás előtt megszülethet a döntés" – tette hozzá Horner.
Surranópályán a Honda
Amikor a RaceFans.net újságírója, Fritz-Dieter Rencken arról faggatta, hogy ha a Honda motorja kellően gyors és megbízható lesz idén a Toro Rossóban, az egyenes utat jelenthet-e a japánok számára a Red Bullhoz, Horner diplomatikusan fogalmazott.
Nem hozzuk nyilvánosságra a szerződéseinket, de csak jót jelenthet, hogy a Toro Rosso együtt dolgozik a Hondával.
A közös munka egyelőre remekül működik, mi pedig az első sorban ülve figyelhetjük, hogyan fejlődnek a dolgok."
Az Aston Martin 2018-ban kiemelt szponzorrá lépett elő a Red Bullnál, és a brit autógyártó vezetője már megszellőztette, hogy megfelelő feltételek esetén – egy motorspecialistával, például a Cosworth-szal vagy az Ilmorral együttműködve –
hajlandóak lennének saját F1-es erőforrást kifejleszteni a 2021-től érvénybe lépő motorszabályok szerint.
„Az a legfontosabb, hogy tisztán lássunk az új szabályok vonatkozásában. Tudunk néhány motorgyártóról, például az Astonról vagy a Porschéről, amelyek árgus szemekkel figyelik az eseményeket és csak az alkalmat lesik, hogy mikor szállhatnak be [az F1-be]" – mondta Horner. „Minél előbb egyezségre kell jutniuk az FIA-val, aztán gyorsan ki kell hirdetni [az új motorszabályokat], különben félő, hogy kifutnak az időből."