SHANGHAI, CHINA - APRIL 15: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer makes a pit stop for new tyres during the Formula One Grand Prix of China at Shanghai International Circuit on April 15, 2018 in Shanghai, China. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1VCAAXT6N1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Ha Max Verstappen nem megy neki Vettelnek, kettős győzelmet ünnepelhetett volna a szupergyors Red Bull Sanghajban. A Mercedes megint átaludta a stratégiaváltás lehetőségét, ami a Safety Car beküldésével állt elő. A Ferrarit nem vigasztalja Räikkönen dobogója, győzni mentek Kínába.
Elhitték volna, ha valaki azt mondja a téli tesztek után, hogy a Red Bull hamarabb nyer futamot 2018-ban, mint a Mercedes? Ugye, nem. Pedig a Ferrari szezonnyitó duplája után ez történt. Daniel Ricciardo nyert Sanghajban az után, hogy szombaton még az is kérdéses volt, részt tud-e venni az ausztrál az időmérő edzésen. A Red Bull szerelői csodát tettek,
75 perc alatt kicserélték a motort meg a hibás turbót, és az ausztrál a 6. helyre kvalifikálta magát.
Persze, az igazi jutalomfalat a Red Bull szerelőinek a futamgyőzelem volt (amelynek okaira hamarosan rátérünk). A dobogós helyek után ugyanis bónusz üti a markukat, és természetesen az első hely dobja meg legjobban a fizetésüket. Jelképes köszönet volt az is, hogy Christian Horner csapatfőnök Ricciardo főszerelőjét küldte fel a dobogóra, hogy átvegye a győztes konstruktőrnek járó trófeát.
Galéria: A legjobb képek a Kínai Nagydíjról
1/44
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Fernando Alonso
Unalmas versenynek indult a Kínai Nagydíj, az első 30 körben a rajtot leszámítva csak egy (nem boxkiállás miatti) helycsere történt a legjobb tízben, Hülkenberg előzte meg Stroll Williamsét. A következő körben jött a váratlan fordulat:
a Toro Rossók összeütköztek, ami felborította az addigi erősorrendet és utat nyitott a testvércsapat sikeréhez.
Gasly félreérttette Hartley mozgását a 14-es hajtűkanyarnál, a karambol után törmelék került a pályára, ezért beküldték a Safety Cart. A Red Bull azonnal reagált, Verstappent és Ricciardót is berendelte a 31. körben, mindketten megkapták a lágy gumikat, amivel könnyedén elvitorláztak a leintésig.
A biztonsági autó, illetve az arra adott reakció azonban csak az egyik ismeretlen volt a Kínai GP egyenletében.
Sanghajban a verseny napján majdnem 20 fokkal melegebb volt az aszfalt, mint a hétvége során bármikor (pénteken és szombaton nem melegedett 21˚C fölé a pálya). Mivel a csapatok ilyen körülmények között nem rendelkeztek adatokkal a gumik viselkedéséről,
a Red Bull hirtelen az első rajtsort kibérelő Ferrarik, illetve a 2. sorból induló Mercedesek egyenrangú ellenfelévé vált.
Pláne, hogy az utóbbiak a lágy gumikon indultak, a kék autók viszont a meleg aszfalton sokkal jobban tapadó ultralágyakon rajtolhattak. Az időjárási körülmények megváltozása, valamint a Safety Carra adott példásan gyors reakció révén Verstappen és Ricciardo dobogóesélyesből győzelmi esélyessé lépett elő.
Lauda: Verstappen egyre kisebb lesz
Max Verstappen nyerhetett volna, vagy legalábbis kettős győzelemhez segíthette volna a csapatát Kínában.
A szektoridők alapján az első és a 3. pályaszakaszon is a két RB14-es volt a legsebesebb, de a középső szektorban is csak Bottas tudta megosztani a szárnyaló Red Bullokat.
A verseny két leggyorsabb körét is Ricciardo, illetve Verstappen jegyezte.
Verstappen a mezőny egyik leggyorsabb pilótája, de túl gyakran keveredik galibába. Amikor Sanghajban megszimatolta, hogy a győzelem a tét, elvesztette a fejét. Előbb Hamilton Mercedesét támadta meggondolatlanul (a pálya széli gumitörmeléken megcsúszva kiszaladt a menekülőútra, ekkor ment el mellette Ricciardo), majd a 43. körben Vettel Ferrarijához ért hozzá, aminek ütközés és páros megforgás lett a vége.
A 20 éves holland a verseny után bocsánatot kért Vetteltől, amit a verseny legnagyobb vesztese, a korábban vezető, de az autója sérülései miatt csak 8.-ként célba ért német elfogadott. A Ferrari pilótája szerint azonban Verstappennek változtatnia kell a hozzáállásán. „Azt mondják, azért [hibázik ennyit Verstappen], mert fiatal, de nem lehet mindig erre fogni. Már épp elég versenyen indult."
„Ez egyértelműen Max hibája volt" – jelentette ki Niki Lauda, aki a Mercedes egyik vezetőjeként ezúttal a semleges szemlélők álláspontját képviselte.
„Normális esetben az ember együtt nő fel a hibáival, de ő egyre kisebb lesz. Szerintem ez [versenyzői] intelligencia kérdése is"
– kritizálta a hollandot a háromszoros világbajnok.
A hétvégén az RTL szakkommentátoraként dolgozó Nico Rosberg szerint Verstappen egy „visszaeső bűnöző", akinek „ideje lenne felnőni a feladathoz". A Red Bull ifjoncát negyedikként intették le, de 10 másodperces büntetést kapott Vettel kiforgatásáért, amivel az 5. helyre esett vissza a hivatalos értékelésben.
A 32 fogas mosolyáról és precíz, kiszámított előzéseiről ismert Ricciardo hat szépségdíjas előzést vállalt be a Kínai Nagydíj 46 helycseréjéből, olyan nagyágyúkat hagyva faképnél, mint Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen vagy Valtteri Bottas.
Daniel Ricciardo F1-es győzelmei
#
év
nagydíj
helyszín
rajtpoz.
előny (mp)
vezető helyen megtett/összes kör
1.
2014
Kanadai GP
Montreal
6.
4,236
3/70
2.
2014
Magyar GP
Hungaroring
4.
5,225
32/70
3.
2014
Belga GP
Spa-Francorchamps
5.
3,383
36/44
4.
2016
Maláj GP
Sepang
4.
2,443
17/56
5.
2017
Azeri GP
Baku
10.
3,904
18/51
6.
2018
Kínai GP
Sanghaj
6.
8,894
12/56
A helyzet pikánsságát az adja, hogy amíg Verstappen 2020-ig érvényes szerződéssel rendelkezik a Red Bull-lal, addig Ricciardo "lóg a levegőben", kontraktusa az év végével lejár.
Az ausztrál ráadásul az évi 5 millió euróra becsült gázsijával rosszabbul keres, mint fiatalabb csapattársa (8 millió euró). Ha a Ferrari vagy a Mercedes lecsapna rá, ahogy híresztelik, anyagilag is jobban járna.
Látványos sanghaji előzései és magabiztos győzelme most sokat dobott Ricciardo ázsióján, aki kulcsszerepet fog betölteni az F1 hamarosan induló átigazolási „körhintájában".
Ha kíváncsi, hogyan bukta el a győzelem lehetőségét a Mercedes és a Ferrari Sanghajban, kérjük, lapozzon!