Az F1 topcsapatai versengenek Ricciardo kegyeiért - Kínai GP elemzés

Forma-1, Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
SHANGHAI, CHINA - APRIL 15: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer makes a pit stop for new tyres during the Formula One Grand Prix of China at Shanghai International Circuit on April 15, 2018 in Shanghai, China. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1VCAAXT6N1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Ha Max Verstappen nem megy neki Vettelnek, kettős győzelmet ünnepelhetett volna a szupergyors Red Bull Sanghajban. A Mercedes megint átaludta a stratégiaváltás lehetőségét, ami a Safety Car beküldésével állt elő. A Ferrarit nem vigasztalja Räikkönen dobogója, győzni mentek Kínába.

Elhitték volna, ha valaki azt mondja a téli tesztek után, hogy a Red Bull hamarabb nyer futamot 2018-ban, mint a Mercedes? Ugye, nem. Pedig a Ferrari szezonnyitó duplája után ez történt. Daniel Ricciardo nyert Sanghajban az után, hogy szombaton még az is kérdéses volt, részt tud-e venni az ausztrál az időmérő edzésen. A Red Bull szerelői csodát tettek,

75 perc alatt kicserélték a motort meg a hibás turbót, és az ausztrál a 6. helyre kvalifikálta magát.

Persze, az igazi jutalomfalat a Red Bull szerelőinek a futamgyőzelem volt (amelynek okaira hamarosan rátérünk). A dobogós helyek után ugyanis bónusz üti a markukat, és természetesen az első hely dobja meg legjobban a fizetésüket. Jelképes köszönet volt az is, hogy Christian Horner csapatfőnök Ricciardo főszerelőjét küldte fel a dobogóra, hogy átvegye a győztes konstruktőrnek járó trófeát.

A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Fernando Alonso
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, szurkolók
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Charlie Whiting
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Kimi Räikkönen
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Nico Rosberg, Niki Lauda, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, rajt, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, rajt, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, rajt, címlapi
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, rajt, Sebastian Vettel, Ferrari
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Ferrari
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Safety Car
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Kimi Räikkönen, Ferrari, Daniel Ricciardo, Red Bull
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Kimi Räikkönen, Ferrari
A Forma-1-es Kínai Nagydíj
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Szergej Szirotkin, Williams Racing, Haas F1 Team
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Fernando Alonso, McLaren Racing, Kevin Magnussen, Haas F1 Team
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Romain Grosjean, Haas F1 Team, Carlos Sainz, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Nico Hülkenberg, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Esteban Ocon, Sergio Pérez, Force India
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Parc Fermé
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
A Forma-1-es Kínai Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Chris Gent, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari

Unalmas versenynek indult a Kínai Nagydíj, az első 30 körben a rajtot leszámítva csak egy (nem boxkiállás miatti) helycsere történt a legjobb tízben, Hülkenberg előzte meg Stroll Williamsét. A következő körben jött a váratlan fordulat:

a Toro Rossók összeütköztek, ami felborította az addigi erősorrendet és utat nyitott a testvércsapat sikeréhez.

Gasly félreérttette Hartley mozgását a 14-es hajtűkanyarnál, a karambol után törmelék került a pályára, ezért beküldték a Safety Cart. A Red Bull azonnal reagált, Verstappent és Ricciardót is berendelte a 31. körben, mindketten megkapták a lágy gumikat, amivel könnyedén elvitorláztak a leintésig.

A biztonsági autó, illetve az arra adott reakció azonban csak az egyik ismeretlen volt a Kínai GP egyenletében.

Sanghajban a verseny napján majdnem 20 fokkal melegebb volt az aszfalt, mint a hétvége során bármikor (pénteken és szombaton nem melegedett 21˚C fölé a pálya). Mivel a csapatok ilyen körülmények között nem rendelkeztek adatokkal a gumik viselkedéséről,

a Red Bull hirtelen az első rajtsort kibérelő Ferrarik, illetve a 2. sorból induló Mercedesek egyenrangú ellenfelévé vált.

A Safety Car beküldése mellett a vasárnapi meleg idő is hozzájárult a Red Bull sikeréhez Forrás: DPPI/Antonin Vincent

Pláne, hogy az utóbbiak a lágy gumikon indultak, a kék autók viszont a meleg aszfalton sokkal jobban tapadó ultralágyakon rajtolhattak. Az időjárási körülmények megváltozása, valamint a Safety Carra adott példásan gyors reakció révén Verstappen és Ricciardo dobogóesélyesből győzelmi esélyessé lépett elő.

Lauda: Verstappen egyre kisebb lesz

Max Verstappen nyerhetett volna, vagy legalábbis kettős győzelemhez segíthette volna a csapatát Kínában.

A szektoridők alapján az első és a 3. pályaszakaszon is a két RB14-es volt a legsebesebb, de a középső szektorban is csak Bottas tudta megosztani a szárnyaló Red Bullokat.

A verseny két leggyorsabb körét is Ricciardo, illetve Verstappen jegyezte.

Verstappen a mezőny egyik leggyorsabb pilótája, de túl gyakran keveredik galibába. Amikor Sanghajban megszimatolta, hogy a győzelem a tét, elvesztette a fejét. Előbb Hamilton Mercedesét támadta meggondolatlanul (a pálya széli gumitörmeléken megcsúszva kiszaladt a menekülőútra, ekkor ment el mellette Ricciardo), majd a 43. körben Vettel Ferrarijához ért hozzá, aminek ütközés és páros megforgás lett a vége.

A 20 éves holland a verseny után bocsánatot kért Vetteltől, amit a verseny legnagyobb vesztese, a korábban vezető, de az autója sérülései miatt csak 8.-ként célba ért német elfogadott. A Ferrari pilótája szerint azonban Verstappennek változtatnia kell a hozzáállásán. „Azt mondják, azért [hibázik ennyit Verstappen], mert fiatal, de nem lehet mindig erre fogni. Már épp elég versenyen indult."

A 2016-os világbajnok, Nico Rosberg (balra) és Niki Lauda úgy véli, Verstappennek ideje lenne felnőni a feladathoz Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hz

„Ez egyértelműen Max hibája volt" – jelentette ki Niki Lauda, aki a Mercedes egyik vezetőjeként ezúttal a semleges szemlélők álláspontját képviselte.

– kritizálta a hollandot a háromszoros világbajnok.

A hétvégén az RTL szakkommentátoraként dolgozó Nico Rosberg szerint Verstappen egy „visszaeső bűnöző", akinek „ideje lenne felnőni a feladathoz". A Red Bull ifjoncát negyedikként intették le, de 10 másodperces büntetést kapott Vettel kiforgatásáért, amivel az 5. helyre esett vissza a hivatalos értékelésben.

A Kínai Nagydíj 60 másodpercben

Pack all the best action of the #ChineseGP into 60 seconds? Well. We tried... . #F1 #Formula1 #InstaSport

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Ricciardo, az előzések királya

A 32 fogas mosolyáról és precíz, kiszámított előzéseiről ismert Ricciardo hat szépségdíjas előzést vállalt be a Kínai Nagydíj 46 helycseréjéből, olyan nagyágyúkat hagyva faképnél, mint Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen vagy Valtteri Bottas.

A boldog győztes és két szomorú finn, Bottas és Räikkönen a gobogón. A Red Bull az ausztrál főszerelőjét, Chris Gentet (bal szélen) küldte fel a konstruktőri kupa átvételére Forrás: Red Bull/Charles Coates/Getty Images

Daniel Ricciardo F1-es győzelmei

#évnagydíjhelyszínrajtpoz.előny (mp)

vezető helyen
megtett/összes kör

1.2014Kanadai GPMontreal6.4,2363/70
2.2014Magyar GPHungaroring4.5,22532/70
3.2014 Belga GPSpa-Francorchamps5.3,38336/44
4.2016 Maláj GPSepang4.2,44317/56
5.2017 Azeri GPBaku10.3,90418/51
6.2018 Kínai GPSanghaj6.8,89412/56

A helyzet pikánsságát az adja, hogy amíg Verstappen 2020-ig érvényes szerződéssel rendelkezik a Red Bull-lal, addig Ricciardo "lóg a levegőben", kontraktusa az év végével lejár.

Sound ON! What a feeling, @danielricciardo . #Ricciardo #RedBull #ChineseGP #F1 #Formula1 #InstaSport

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Az ausztrál ráadásul az évi 5 millió euróra becsült gázsijával rosszabbul keres, mint fiatalabb csapattársa (8 millió euró). Ha a Ferrari vagy a Mercedes lecsapna rá, ahogy híresztelik, anyagilag is jobban járna.

Látványos sanghaji előzései és magabiztos győzelme most sokat dobott Ricciardo ázsióján, aki kulcsszerepet fog betölteni az F1 hamarosan induló átigazolási „körhintájában".

Ha kíváncsi, hogyan bukta el a győzelem lehetőségét a Mercedes és a Ferrari Sanghajban, kérjük, lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!