Ferrari N.V. led by Chairman Sergio Marchionne (C) and members of the company’s leadership team ring the opening bell at the New York Stock Exchange on October 9, 2017 to commemorate the company’s 70th anniversary. / AFP PHOTO / TIMOTHY A. CLARY
Vágólapra másolva!
Életének 66. évében súlyos betegség után elhunyt Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a Ferrari volt vezérigazgatója - közölte a RAI olasz közszolgálati televízió.
Sergio Marchionnét az FCA elnöksége egészségügyi okok miatt szombaton mentette fel vezérigazgatói posztjáról, a konszernt a Jeep és a RAM vezérigazgatója, Mike Manley, a Ferrarit pedig Louis C. Carey vezeti a jövőben.
A chieti születésű, olasz-kanadai üzletember 2004-ben került az akkor még Fiat S.p.A-nak hívott, a csőd szélén álló konszern élére. Átszervezésekkel és költségtakarékossági intézkedésekkel sikerült megerősítenie a vállalatot, majd felvásárolta a csődbe jutott Chrysler-csoportot és vele együtt a Dodge, RAM, Jeep és Chrysler márkákat is.
A céget idő közben Fiat Group Automobiles-ra, majd Fiat Chrysler Automobiles-ra nevezték át, és központja Torinóból Hollandiába került. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően az FCA ma a világ hatodik legnagyobb autógyártója.
Sergio Marchionne az eredeti tervek szerint az év végével távozott volna posztjáról, június 1-jén mutatta be utolsó, öt évre szóló üzleti tervét, amelyről már tudta, hogy nem ő fogja végrehajtani. A cég szerdán teszi közzé negyedéves pénzügyi jelentését.
A korábban adótanácsadóként is dolgozó, filozófiát is tanult Sergio Marchionne olasz lapértesülések szerint tüdőrákban szenvedett, utolsó napjait egy zürichi klinikán töltötte.
Marchionne F1-es vonatkozású szerepvállalását a múlt hétvégén, a tisztségei átvállalása kapcsán összegeztük.
Szomorú nap az autósportnak
Marchionne utódja, Gianni Agnelli unokája, John Elkann úgy definiálta Marchionnét, mint aki „mindig a különbséget jelentette.” Közleményében azt írta: „Úgy gondolom, az emléke előtt a legjobb úgy tisztelegni, ha építünk a ránk hagyott örökségére és folytatjuk a felelősségvállalás, a nyitottság és az emberi értékek fejlesztését, aminek ő maga is bajnoka volt. Én és a családom örökké hálásak leszünk azért, amit tett. Együttérzünk Manuelával és gyermekeivel, Alessióval és Tylerrel.”
Noha Marchionne kemény tárgyalópartnernek bizonyult az F1 menedzsmentjével szemben, a sport kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media elnök-vezérigazgatója, Chase Carey szerint „egy vezetőt és barátot” vesztettek el.
„Mélyen elszomorított minket Sergio Marchionne halála – írta Carey. – Vezető volt, nem csak a Forma-1-ben és az autóiparban, hanem általában az üzleti világban. Szenvedéllyel, energiával és tudással irányított, mindenkit inspirált maga körül. Felbecsülhetetlen a hozzájárulása a Forma-1-hez. Mindannyiunk igaz barátja is volt és nagyon fog hiányozni nekünk.”
Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója kijelentette: „Szomorú nap ez mindannyiunknak az F1-ben. A sportunk egy hatalmas támogatóját vesztettük el, egy kemény ellenfelet, aki egyszerre szövetséges és barát is volt. Sergio családjának és a Scuderia Ferrarinak is mély együttérzésünket küldjük ebben a nehéz időszakban.”
Szomorú napról beszélt a Toro Rosso is. Közleményükben azt írták, hogy mélyen elszomorította őket Marchionne halálhíre és, ahogy az elsők között megtette ezt a Williams-csapat és a McLaren is. Zak Brown, a McLaren Racing ügyvezetője szerint Marchionne „nagyszerű vezető és az autóipar ikonja” volt.
„Sergio kolosszális eredményeket ért el az autóiparban és a motorsportokban világszerte – utalt Marchionne üzleti sikereire Jean Todt, a Ferrari korábbi vezérigazgatója és az FIA jelenlegi elnöke. – Teljesen elkötelezte magát a FIAT-Chrysler feltámasztása mellett és minden erejét befektette abba, hogy a Scuderia Ferrarit visszavigye a csúcsra. Megnyerő, bátor és kimagasló ember volt, egy kivételes és látnoki vezető. Kiváló tagja volt az F1-es stratégiai munkacsoportnak és az FIA közlekedésbiztonsági testületének. A halála számottevő veszteség.”
Az FCA-hoz szorosan kötődő Juventus FC bejelentette, hogy a játékosok a következő mérkőzésükön fekete karszalaggal lépnek pályára.