Fernando Alonso több mint egy évtizede szerezte két világbajnoki címét, az elmúlt szezonokban azonban vajmi kevés öröm jutott neki a Forma-1-ben, többnyire csak vergődött a McLarennel és a jobb napokon legfeljebb néhány pontnak örülhetett. Többen így is azt gondolják, hogy a lehetőségeihez képest nem Lewis Hamilton vagy Sebastian Vettel, hanem ő nyújtotta a legjobb teljesítményt.
A spanyol a héten bejelentette a visszavonulását (2019-re, a későbbi visszatérést nem zárta ki kategorikusan), amit a versenyzés általános minőségének romlásával magyarázott. Erre többször panaszkodott az utóbbi időben.
"A pályán nem olyan az akció, mint amilyenről álmodtam az F1-be bekerülve, vagy mint amilyen később volt, vagy mint amilyet más szériákban tapasztaltam – mondta a hosszú távú sportautó-világbajnokság hétvégi, Silverstone-ban rendezett versenye előtt, ahol rajthoz áll. – Emiatt fejezem be, mert véleményem szerint nagyon gyenge a színvonal. Tulajdonképp az F1 kapcsán többet beszélünk a pályán kívüli eseményekről."
Vitákról, rádióüzenetekről, ilyesmikről beszélünk, és ez rossz jel.
"Azért van így, mert a pályán silány volt a látványosság az adott hétvégén. Ezt érzem a jelenlegi Forma-1-en. Más sorozatok jobb akciót, több élvezetet és örömet kínálnak, én ezeket keresem."
A korábbi megnyilvánulásai és a nehéz természete miatt nem fogadná be őt a Ferrari, a Mercedes vagy a Red Bull, a McLarennek pedig valószínűleg még évek kellenek, hogy visszatérjen az élmezőnybe, ha egyáltalán sikerül nekik. Alonso motivációja mégsem a vb-címre való esélytelenség, hanem a bebetonozott erősorrend miatt fogyott el.
"18 évig versenyeztem a Forma-1-ben, kétszer nyertem meg a világbajnokságot, úgyhogy azt állíthatnánk, ezalatt 16 évben frusztrált voltam. Nem így volt, most sincs így – jelentette ki. – 2004-ben és 2009-ben egyetlen versenyt sem nyertem, de nehéz volt megjósolni, mi történik Spában vagy Monzában. Most viszont előre kijelenthetjük, mi lesz ezeken a pályákon. Az első tizenöt pozíció sorsát egy-két tévedéssel fixnek vehetjük."
Kár, hogy ennyire kiszámítható lett minden.
"Az első téli barcelonai tesztnapon már tudjuk, novemberig, Abu-Dzabiig mi fog történni, és ezt nehéz megemészteni" – nyilatkozta.
"Nekem ez nem akkora probléma, mert 18 év alatt sokkal többet elértem, mint amiről valaha álmodtam. A fiatal pilótáknak vagy másoknak azonban fájdalmas mindez, mert legfeljebb csak reménykedhetnek, hogy a csapatuk hatalmasat lép előre, vagy hívást kapnak egy másik csapattól. Nehézzé vált az ambiciózus versenyzők helyzete."
Egyelőre annyi biztos Alonso jövőjével kapcsolatban, hogy a WEC (a hosszú távú sportautó-vb) másfél éven át tartó "szuperszezonjának" három 2019-es versenyén rajthoz áll a Toyotával, a zárás a Le Mans-i 24 órás lesz. Jelen állás szerint abszolút lehetségesnek tartja, hogy marad ebben a sorozatban.
Nagy az esélye, hogy néhány évig sportautókkal fogok versenyezni.
"Jól és ütőképesnek érzem magam velük, kellemes a légkör, ráadásul még jobbá teszi a hangulatot, hogy nyertem Spában és Le Mans-ban" – nyilatkozta a Sportscar365-nek, de hozzátette, hogy a jövőjéről csak később tesz bejelentést, a leghamarabb talán októberben.
"A WEC tárt karokkal fogadott a kezdettől fogva. Nagyon örültek nekem és mindent megtesznek, hogy mindenki boldog legyen."
A Honda ugyanakkor szívesen átcsábítaná az Egyesült Államokba a spanyol klasszist, aki tavaly már belekóstolt az Indy500-ba. Az amerikai motorsport részlegük (a Honda Performance Developments) elnöke, Art St Cyr azt mondta, "nagyon élvezték a munkát vele tavaly", és hogy "nagyszerű lenne az IndyCarnak, ha ide jönne vezetni az F1-es pályafutása után."
Ez esetben a McLaren indíthatná egy csapattal, amelynek elnöke, Zak Brown amerikai. Az Autosport úgy értesült,
a wokingiak nem a Hondától, hanem a Chevrolet-től vásárolnának motort,
és a Hondánál a szükséges erőforrások hiánya is gátat jelenthet a szövetségnek.
"Az IndyCarban lévő csapataink közül többel már megállapodtunk a 2019-es szezonra [a motorszállításról], és egész évben közel maximális kapacitással működtünk, hogy kellően erős és megbízható motorokat adhassunk nekik – nyilatkozta St Cyr, bár nem vetette el, hogy felvegyék partnereik közé a McLarent. – Több alakulattal is tárgyalunk 2019-ről."
Alonso a közelgő IndyCar-os tesztjén azonban vélhetően Honda motorral fog vezetni.