Az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj helyszínén lezajlott a szezon utáni gumiteszt első napja, amelyen a köridők helyett sokkal inkább a jövő évre szánt abroncsokkal elvégzett munkán, valamint a 2019-es ülésüket elfoglaló pilóták akklimatizálódásán volt a hangsúly. Kimi Räikkönen először vezette a Saubert, miközben Lance Stroll és George Russell is megkezdte a munkát jövő évi istállójánál. A tabella élén Sebastian Vettel végzett, a négyszeres világbajnoknak azonban nem volt problémamentes napja, délelőtt odacsapta a Ferrarit a védőfalhoz.
Az idei autókkal, de a jövő évi gumikkal kezdték meg a túlórázást az istállók, akik ezúttal nem az F1-es versenyhétvége menetrendje szerint, hanem nappal rótták a köröket Abu-Dzabiban.
Az FIA tiltásának értelmében mindenkinek a versenyhétvégén használt specifikácójú autóval kellett köröznie, 2019-es elemeket nem lehetett tesztelni, a gumikat viszont igen.
A Pirelli jövő évi változtatásai közül a legfontosabb, hogy hat keverék helyett csak öt lesz, az egy versenyhétvégén belül használatos hármat pedig mindenhol fehér, sárga, vagy piros jelöléssel látják el a legkeményebbtől a leglágyabb felé haladva. A csapatok idei kririkáira hallgatva
a két legkeményebb keverék közelebb kerül a lágyhoz a teljesítmény terén, míg a szuperlágy eltűnik a palettáról, hogy nagyobb legyen a szórás az egyes lépcsőfokok között.
A lágy gumi nem változik, a hiperlágynak azonban strapabíróbb lesz a szerkezete, hogy ne legyen annyira törékeny és ne csak nagyon limitált ideig legyenek képesek használni a csapatok.
Volt min dolgoznia az istállóknak, a gumigyártó ugyanis az összes idei és az összes jövő évi keveréket is a rendelkezésükre bocsátotta, teljes gőzzel dübörögtek tehát az összehasonlító tesztek.
Ezúttal nem vakon kellett dolgozniuk az istállóknak, nyilvánosak voltak a gumijelölések,
a pálya menti információáramlás azonban jóval korlátozottabb, mint egy versenyhétvégén, így nehéz megmondani, hogy ki, melyik gumin futotta a leggyorsabb körét.
A topcsapatoknál ismerős arcok voltak szolgálatban, a Mercedesnél a mind a két napon tesztelő Valtteri Bottas, a Ferrarinál és a Red Bullnál pedig a keddet lehúzó Sebastian Vettel és Max Verstappen körözött. Előbbi egy kicsit nagyobb elánnal is vetette bele magát a munkába a délelőtt során,
az egyes kanyarban kicsúszva háttal a falnak csapódott.
Noha a Ferrari saját kerekein gurult vissza a bokszba, hátsó szárnyat kellett cserélni rajta, a védőfal javítása miatt pedig piros zászlóval szakították félbe a tesztet.
Féltávnál Bottas, Vettel, Verstappen volt a sorrend, a köridők pedig jócskán elmaradtak a versenyhétvége legjobb idejeitől, a finn pilóta 1:37.231-gyel állt az élen. Délutánra Vettel rákapcsolt és 1:36.812-vel a nap legjobbját is megfutotta, de ez is több mint 2 másodperccel lassab volt Hamilton szombati pole-körénél.
A teszt elsődleges célja, hogy benyomásokat szerezzünk az új gumikról, az elmúlt hétvégi futam pedig még mindig élénken él bennünk, ami megadta a lehetőséget az összehasonlításra
– nyilatkozta a legjobb idejét hiperlágyon futó Vettel. – Sajnos veszítettünk némi időt a javítás miatt, de nem volt részünk nagy meglepetésben, a gumik látszólag működnek, és nagyon hasonlóak az ideiekhez.”
Vettel szerint nem is az idei és jövő évi gumik közti különbség lehet a döntő, hanem az, hogy a Pirelli milyen keverékeket választ az egyes versenyekre. A négyszeres világbajnok bízik benne, hogy szerdán Charles Leclerc be tudja hozni a hibája miatt elvesztegetett időt.
A nap legnagyobb érdklődést kiváltó versenyzőjét ezúttal nem az élcsapatoknál, hanem a Saubernél kellett keresni,
Kimi Räikkönen ugyanis 17 év elteltével tért vissza a svájciakhoz, egyelőre az őt a Ferrarihoz kötő szponzori szerződések miatt fehér overálban.
A 2007-es világbajnok megfontoltan kezdett, délelőtt csak az utolsó előtti, kilencedik időt autózta, amellyel 3,6 másodperccel maradt el Bottastól.
A 39 megtett köréhez délután még hozzátett 63-at, de nem a vártak szerint fejezte be a tesztet, a Sauber füstölögve megállt alatta a pályán, a nap negyedik piros zászlóját idézve elő. Räikkönen nem sokat javított délután sem az idején, csak Gelaelt tudta megelőzni a Toro Rossóban.
Az elsőre még reggel, Pietro Fittipaldi, a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája miatt került sor, a Haas tesztpilótáját szintén műszaki hiba hátráltatta. Délután Räikkönen mellett egy másik régi arcot köszönthettünk új környezetben,
Lance Stroll ugyanis debütált a Force India pilótájaként, habár a csapat hivatalos bejelentést még mindig nem tett.
A kanadai jól kezdett új csapatánál, a harmadik helyre hozta be az autót Vettel és Bottas mögé.
Noha a Mercedesnél a finn pilóta rója a köröket, a csapatnál ott van a vasárnapi futamon még a Force Indiával versenyző, mostantól azonban a Mercedes teszt- és tartalékpilótájaként tevékenykedő Esteban Ocon is. „Ma a 2019-es gumikról gyűjtöttünk adatokat és próbáltuk megérteni, hogy miben különböznek az ideiektől – mondta Andrew Showvlin, a Mercedes vezető versenymérnöke. – Holnap folytatjuk Valtterivel a munkát az egyes keverékek teljesítményére és kopására fókuszálva.
A mostani munka azért fontos, mert az itt gyűjtött információk alapján kell megválasztanunk a keverékek eloszlását 2019 első futamaira.”
Bottas jól érezte magát a szokás szerint hiba nélkül működő autóban, amellyel hosszú és rövid etapokat is futott.
Verstappen harmadik helyről a nap végére visszacsúszott másodiknak, őt Pérez és Lando Norris, a jövőre a McLarennél versenyző F2-es második helyezett követte. „Szerintem egyetlen nap alatt még soha nem mentem ennyit, úgyhogy jó volt” – értékelt a McLaren 18 éves pilótája, aki tesztpilótából lép elő főállású sofőrré.
Korábban még soha nem tudtam megtapasztalni a gumikopást, úgyhogy ez volt az egyik legfontosabb dolog, amit megtettem, most már egy kicsivel több tapasztalatom van erről a következő évre.
Ezen kívül a rajtokat és a mérnökök felé történő visszajelzést is szerettem volna gyakorolni. Kicsit más érzés volt ma vezetni tudva, hogy egy csomó dolog miattam történt, ezekből profitálhatok, és már körém épülnek a dolgok ahelyett, hogy másoknak kellene tesztelnem.”
Nico Hülkenberg lett a hetedik a Renault-val, majd jött Fittipaldi a Haasszal.
Őrületes a fékerő, a gyorsulás, a kanyarsebesség. Az autó csak úgy odatapad az úthoz, nagyon gyors, hihetetlen a leszorítóereje
– lelkendezett az életében először F1-es autót vezető Fittipaldi, akinek délelőtt motort kellett cserélni az autójában, az utolsó két órára azonban nagyon rákapcsolt, a Pirelli idei és tavalyi abroncsait hasonlította össze. – Volt néhány gondunk a nap elején, de a csapat kijavította őket, fantasztikus munkát végeztek, délután már tartani tudtuk a tervet. Olyan sokat próbálok tanulni, amennyire csak lehet, hogy jövőre segítsem az autó fejlesztését.”
Egy másik nagy visszatérő, a Williams idei autóját már számos alkalommal próbára tevő Robert Kubica lett a kilencedik, csupán 32 kört tett meg, jóllehet, csak fél napot vezetett, délelőtt ugyanis a szombaton a Forma-2 bajnoki címét megnyerő George Russell ült az FW41 volánja mögött.
A 20 éves brit több mint 2 tizeddel volt lassab Kubicánál.
A sort a Toro Rossót vezető Sean Gelael zárta, aki 1:40.435-ös idejével ugyan nem villogott, viszont ő volt a nap legszorgalmasabbja 150 körrel, ami közel három F1-es versenytávnak felel meg.
Szerdán bemutatkozik a Red Bullban a Toro Rossótól átigazoló Pierre Gasly, valamint először vezethet nyilvánosan a Ferrarinál hivatalos pilótaként Charles Leclerc.
Cikkünket galériával és versenyzői nyilatkozatokkal frissítjük!
# | versenyző | csapat | köridő | kör |
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:36.812 | 69 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:37.231 | 120 |
3. | Lance Stroll | Force India | 1:37.415 | 56 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | 1:37.947 | 133 |
5. | Sergio Pérez | Force India | 1:37.976 | 67 |
6. | Lando Norris | McLaren | 1:38.187 | 136 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:38.789 | 128 |
8. | Pietro Fittipaldi | Haas | 1:39.201 | 55 |
9. | Robert Kubica | Williams | 1:39.269 | 32 |
10. | George Russell | Williams | 1:39.512 | 42 |
11. | Kimi Räikkönen | Sauber | 1:39.878 | 102 |
12. | Sean Gelael | Toro Rosso | 1:40.435 | 150 |