A 2014 óta tartó, lényegében töretlen sikersorozat ismeretében nem túlzás kijelenteni, hogy az idei F1-es világbajnoki győzelem egyik várományosa a Mercedes, és új autója, a W10. A nevéből adódóan is látható, hogy gyári istállóként való visszatérése óta ez a németek tizedik F1-es autója, ráadásul a zsinórban a nyolcadik lehet, ami az adott szezon során legalább egy futamgyőzelmet szerez.
A Mercedes az új turbókorszak 2014-es kezdete óta minden egyéni- és konstruktőri világbajnokságot megnyert, viszonylag simán, még úgy is, hogy az előző két szezon során a Ferrari és Sebastian Vettel sokáig tartani tudta velük a lépést, de legkésőbb a szezon utolsó harmadára ismét az Ezüstnyíl kerekedett felül.
Tekintettel arra, hogy a Mercedesnél csak most kezdődik lényegesebb szervezeti átalakítás, a W10 lényegében a 2017-ben bevezetett szabályrendszer szerint épített W08 leszármazottja, igazodva a tavalyi, és az idei, első ránézésre is látható szabálymódosításokhoz. James Allison, a Mercedes technikai igazgatója elárulta, már 2017 utolsó hónapjai során elkezdtek gondolkodni a W10-esen.
A projekt legkorábbi fázisai során az erőforrás főtervezője az HPP-nél és az karosszéria főtervezője Brackley-ben összeül, és lefektetik, hogy milyen terveik és céljaik vannak az új autóval,
és próbálják kitalálni, hogy milyen téren javíthatják a teljesítményt olyan megoldásokkal, amelyeket az előző autóban nem valósítottak meg. Ezekről tudjuk, hogy nehéz feladatok lesznek és sokáig tartanak majd, ezért már korán el kell kezdeni a gondolkodást” – nyilatkozta Allison egy videóban, amit a csapat a napokban hozott nyilvánosságra az előkészítés különböző fázisait összefoglalva.
„Utána nagyon tapasztalt mérnökök egy csoportja mindkét cégnél elkezd különböző lehetőségeket vizsgálni, hogy melyek ölthetnek testet az új autón. Általában hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a tél csendesebb időszak a versenyszezonnál, de igazából az egész év során nagyon elfoglaltak vagyunk. A versenyszezon során megtervezzük az autót, télen pedig minden összeáll.”
Allison elmondta, a gyárba beérkező alkatrészeket először egyesével, aztán kisebb részegységekbe szerelve tesztelik, utána pedig az autó egészét vizsgálják meg.
Előtte viszont a tervezők rajzok százait készítik el, és a gyártásért, valamint a beszerzésért felelős munkatársak is „őrülten” dolgoznak, hogy minden időre elkészüljön. Mielőtt az új autó pályára lép, már kilométerek ezreit megteszi a próbapadon, közben a mérnökök az alkatrészeket hasonló hőmérsékleti terhelésnek teszik ki, mint a valóságban, és a fáradási ciklusokat is próbálják szimulálni.
Az igazi autó első „életjelet” akkor ad, amikor először beindítják, de Allison szerint ekkor még nem emlékeztet igazán a végleges összképre. „Ilyenkor úgy néz ki, mint Arnie Schwarzenegger, amikor letépik az arcáról a bőrt, és csak maga a Terminátor van alatta” – viccelődött. – Az első beindítást Allison „féltávnak” nevezte az első alkatrészek tesztelésének megkezdése, és a melbourne-i rajt között.
Előtte viszont még szerdán teljesítik a bejáratást, ami szintén kulcsfontosságú esemény.
A bejáratás az első lehetőségünk, hogy kiderítsük, az autó, amit előkészítettünk a gyárban, tulajdonképpen képes-e körbe menni a pályán, és egyben az utolsó jelentős alkalmunk, hogy a mindent eldöntő, nyolcnapos tesztelés olyan hasznos legyen a számunkra, amennyire csak lehet. Nem akarjuk, hogy ezt a nyolc napot bármilyen probléma is megzavarja, ami megakadályozza, hogy maximalizáljuk a pályán töltött időnket” – magyarázta a brit szakember.
Az előző évek eredményei láttán a Mercedesnél akár elbizakodottak is lehetnének, de a W10 ellenfelei között Toto Wolff mindenhol „potenciális fenyegetéseket” lát. A csapatfőnök kijelentette, az alapoktól kezdték az új autó kialakítását, de a csapat közleménye szerint ettől függetlenül az alapvető jellemzők, köztük a tengelytáv változatlan maradt.
A legnagyobb változásokat természetesen az aerodinamikai regulák átírása jelentette, de Allison rámutatott, hogy a W09 gyengeségeit is próbálták orvosolni, elsősorban a hátsó gumik kezelése terén.
„Keményen dolgoztunk a futóművön és olyan aerodinamikai karakterisztikán, amely révén az autó gyengédebb lehet az abroncsaival. Annyira, hogy reményeink szerint a futam összes szakaszában versenyképesek lehetünk, a naptár összes pályáján” – tette hozzá a technikai igazgató. A karosszéria mellett a motor is komoly fejlesztéseken esett át, ehhez természetesen új folyadékok is dukálnak.
„Az erőforrás hűtési elrendezésén változtattunk, ez remélhetőleg aerodinamikai előnyt jelent majd, és hatékonyabbá is teszi az erőforrás működését – nyilatkozta Andy Cowell, a motorfejlesztés vezetője. – Előrelépéseket tettünk az égési hatékonyság és az ERS-rendszer terén. A turbófeltöltő és az MGU-H összeszerelése, az inverter, a cellák és az MGU-K összessége már hatékonyabban képes üzemelni, ami elősegíti az energia felszabadítását a versenyek során.”