Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc drives during the second Formula One practice session in Melbourne on March 15, 2019, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. (Photo by Asanka Brendon RATNAYAKE / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Leghamarabb az idény második futamán fogunk választ kapni arra, hogy a Ferrari szezonnyitón mutatott lassúsága csak egyszeri eset volt-e, vagy komolyabb a baj Maranellóban, az Ausztráliában történtekről azonban így is megannyi okfejtés születik, amelyek némelyike nem zárja ki, hogy a Scuderia motorjával sem volt minden rendben, állítsanak bármit is a csapatnál.
Ahány szakértő, annyiféle vélemény látott napvilágot a Ferrari Ausztrál Nagydíjon mutatott szenvedésének okairól. Amennyiben hihetünk a versenyzőknek és Mattia Binotto csapatfőnöknek, még a vörösök sem tudják pontosan, hogy miért maradtak el a teszteken mutatott formájuktól, Leo Turrini, a Scuderiához közismerten közel álló és az esetek többségében jól értesült olasz újságíró azonban amondó, hogy nem kell bedőlni a nyilatkozatoknak, és elhinni, hogy a különleges kihívást a csapatok elé állított melbourne-i aszfaltcsík babrált ki a maranellóiakkal. Ezzel szemben Stefano Domenicali, a Ferrari korábbi csapatfőnöke pont ezt mondja.
A 2008 és 2014 között a Scuderia csapatfőnöki, jelenleg a Lamborghini vezérigazgatói posztját betöltő
Domenciali nem akar messzemenő következtetéseket levonni egykori csapata katasztrofális szezonkezdetéből, és inkább megvárná a Bahreini Nagydíjat az ítélkezéssel, ott ugyanis már nem lesz hová rejtőznie a vörösöknek.
„Nehéz hétvégéjük volt, nem voltak képesek normális szinten teljesíteni, ezzel pedig favoritként nem tettek maguknak szívességet, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy Melbourne-nek megvannak a maga trükkjei – nyilatkozta az olasz a Speedweeknek. – Ez az oka, hogy számomra Bahrein a megbízhatóbb értékmérő. Ausztráliában az autó túl lassú volt. Hogy ennek a gumik, a kasztni, vagy a motor az oka, azt nem tudom. Ha megnézzük a sebességadatokat, valamint a köridőket, akkor világos, hogy valami nem volt rendben.
Nem szabad azonban túlreagálni a helyzetet, Bahreinben kiderül, hogy mi történik valójában."
Leo Turrini szerint ugyanakkor blődség lenne csak az ausztrál pályára fogni a Ferrari gyengélkedését, mert mint mondja, a több mint 20 éve a versenynaptárban szereplő helyszínről is van elég tapasztalata a csapatoknak.
„Egy ló nem változik pár nap alatt szamárrá, ezért én nem hiszek abban, hogy egy atipikus pálya meglepte őket.
A Forma-1 1996 óta versenyez Melbourne-ben, a csapatoknak megvan az információja az aszfaltról, a szélről, mindenről, a pályának semmi köze a Ferrari gyenge szerepléséhez
– állítja a Ferrarinál bennfentes újságíró. – Az rendben van, hogy ezt használják kifogásnak, mert vannak dolgok, amelyeket Binotto nem mondhat ki nyilvánosan, mert azzal az ellenfeleknek tenne szívességet."
Miként azt az Ausztrál Nagydíj utáni elemzésünkben is megírtuk, a paddockban szárnyra kapott egy olyan pletyka, amely szerint a Ferrarinak a motorjával volt gondja a hétvégén, ezért azt visszafojtva, biztonsági üzemmódban kellett használnia. Az F1-es szakíró Mark Hughes saját forrásaira hivatkozva ugyanakkor másban vélte felfedezni a probléma gyökerét, szerinte a Ferrari Mercedesétől eltérő első szárnya körül kell keresni a megfejtést, az autó ugyanis nem motorerőben, hanem tapadásban szenvedett hiányt.
A Motorsport Magazine internetes oldalán megjelent futam-összefoglaló alatti kommentekben Hughes az egyik olvasónak kifejtette, hogy bár
nem gondolná, hogy kizárólag a motorok miatt volt ekkora a Ferrari hátránya, némi alapja lehet a pletykáknak.
„Lehet benne valami. A Ferrari ragaszkodik hozzá, hogy nem ez a helyzet, de várjuk ki a végét – írta Hughes a motorgondokra utalva. – Az időmérőn a becslések alapján szinte semmilyen különbség nem volt a Ferrari és a Mercedes motorereje között, a GPS-adatok is ezt mutatták. Az egyenesben mért sebességek ilyenkor nem mérvadók, a gyenge motor eredményezhet alacsony végsebességet, az alacsony végsebesség azonban nem mindig a gyenge motor miatt van. Ha hiszünk a spekulációknak, amelyek szerint a Ferrari agresszív ERS-beállításokat használt, hogy így kompenzálja a mechanikai problémákat, és tehermentesítsen mondjuk egy problémás alkatrészt,
akkor lehetséges, hogy egy időmérős kör erejéig képesek maximális teljesítményre, több egymás utáni körön azonban nem,
mert egyszerűen túl hamar felhasználják az akkumulátorban tárolt energiát."
„Összegezve a leírtakat,
lehetséges, hogy gondjuk volt az erőforrással, de nem ez volt az oka a lassúságuknak az időmérőn.
Ott az autó kezelhetőségével volt gond, nem volt elég tapadása az első tengelynek, ami megmagyarázza a végsebesség csökkenését is, mivel nem tudtak megfelelően kigyorsítani az egyenesekre. Ugyanakkor voltak furcsaságok Vettel motorjával is, különösen amikor Verstappen ellen próbált védekezni. A következő futamok során kétségtelenül tisztulni fog a kép."