A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton kénytelen volt a 2. hellyel beérni a múlt hétvégén megrendezett Azeri Nagydíjon, miután Valtteri Bottas megőrizte a vezetést a pole pozícióból indulva, és Hamilton hiába próbált felzárkózni a futam végén, egy VSC-fázis során lemaradt csapattársa mögött. A brit pilóta szerint ő hibázott, de a Mercedes stratégája, James Vowles felmentette őt.
A virtuális biztonsági autót Pierre Gasly lerobbanása miatt léptették életbe a 39. körben, és a 41. körben oldották fel, Hamilton a 7-es, Bottas a 8-as kanyarban volt, amikor újra versenytempóba lehetett kapcsolni. A problémát az okozta, hogy a pilótáknak egy szintidőt kell követniük a kijelzőn, de Hamilton nagyobb lemaradással tette ezt. Rögtön úgy érezte, ez az ő hibája.
„Arra kértük Lewist, hogy állítson át néhány kapcsolót, ez normális ilyenkor, hogy az autó nagyobb teljesítményű üzemmódra váltson – nyilatkozta Vowles a Mercedes videós stratégiai elemzésében. – Minden egyes változtatással szem elől tévesztette, hogy mekkora volt az időkülönbség. A másik szempont, hogy ha valaki ilyenkor egyenesben halad, akkor csak rá kell lépnie a gázra.”
Lewis viszont éppen egy féktávon volt, ez az egyik legnehezebb helyzet,
mert igen nehéz kezelni, hogy éppen hol tart valaki az időkülönbséggel, és közben fel is kell készülni az újraindításra. Ezek összjátéka azt jelenti, hogy Lewis nem hibázott. Azon múlt, hogy ő hol járt a pályán, bizonyos módosításokat el kellett végeznie, és ez leplezte, hogy hol is tart az időkülönbség terén. Körülbelül 2 másodpercet vesztett.”
Vowles szerint a hasonló helyzeteket nem lehet teljesen kivédeni, mert a szerencsén is múlik, hogy az adott pilóta a pálya melyik szakaszán jár, de azt hozzátette, hogy a kijelzőn megjelenő információk elrendezésén még dolgozhatnak, és Barcelonába már egy új változattal érkeznek majd meg. Bottas már a nagydíj után elárulta, hogy külön mérnökkel dolgoznak a kijelzők tartalmán is, és bár Hamiltonnal hasonló megoldást használnak, van különbség a megjelenítés terén.
A pontversenyben jelenleg az ilyen apró részletek is dönthetnek,
hiszen Bottas az Ausztráliában megszerzett bónuszpontjának köszönhetően visszavette a vezetést az összetettben, de az első négy hétvége során lényegében oda-vissza előzték egymást Hamiltonnal a hullámzó, jellemzően apróságok által befolyásolt teljesítményeik miatt. A Mercedes az első négy futamon folyamatosan kettősgyőzelmeket szerzett, kétszer Hamilton, kétszer Bottas vezetésével.