BIDDINGHUIZEN, NETHERLANDS - FEBRUARY 04: Max Verstappen of Red Bull Racing and Pierre Gasly of France and Red Bull Racing take part in the Bulls on Ice event at Flavonice on February 4, 2019 in Biddinghuizen, Netherlands. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) *** Local Caption *** Max Verstappen;Pierre Gasly // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YCJ36D9D1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A francia pilóta szerint egy gokartversenyen jobban el lehet fáradni, mint az F1-ben, de a holland pilóta ezt nonszensznek tartja. IndyCar-pilóták szerint azonban igaza van.
Több versenyző is túl könnyűnek tartja az F1-es autók vezetését, Lewis Hamilton nemrég magyarázkodni is kényszerült, miután megbotránkozott azon, hogy tinédzserek is versenyképesek lehetnek a világbajnokságban. A 2017-től érvényben lévő technikai szabályokat pont azért alkották meg, hogy nagyobb legyen a tempó, és ezáltal az autók vezetése is nagyobb kihívássá váljon.
Erre viszont reagáltak a pilóták, és minden korábbinál jobb edzettségi állapotban állnak rajthoz, ráadásul a súlyhatárok átalakítása is segít nekik, hogy állóképesebbek lehessenek. Hamilton után nemrég Romain Grosjean is a túl könnyű F1 miatt kesergett, szerinte jobban elfáradt, amikor a barátaival elment gokartozni.
„Ott állandóan nyomni kell, nem lehet biztonságra játszani – nyilatkozta az Autosportnak. – Ráadásul az F1-ben mindig menedzselni kell a gumikat. Barcelonában úgy érezni az autó kapacitásának 40-50%-át használjuk ki, ez nem túl nehéz. Ha csak időmérős köröket lehetne futni, amikor folyamatosan keményen kell taposni, akkor teljesen szét lennénk ****** a végére.”
Grosjean a tankolások visszahozását javasolta, mert szerinte akkor nem kellene spórolni az üzemanyaggal, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a szervokormányt száműzné, de a francia pilóta ezzel nem ért egyet.
A Haas pilótája elismerte, lehet, hogy „sületlenségeket” beszél, és valamiről megfeledkezik, ezzel egyetértett Max Verstappen is, aki „nonszensznek” nevezte a felvetéseket holland újságíróknak. Kijelentette, sokkal gyorsabbak az autók a korábbiaknál, és nem érti, hogy honnan jön Grosjean felvetése.
„Gokartozás során teljesen más izomcsoportokat használunk. Most 20-30 kör után kikészülnék egy gokartban, de 15 évesen 300 kört is mentem egy nap, semmi baj nem volt. Akkor most nem vagyok olyan fitt, mint 15 évesen voltam? Egyáltalán nem ez a helyzet, csak más izmokat használok” – árulta el, és hozzátette, „abszolút semmi értelme” összehasonlítani a gokartot az F1-gyel.
Ha beültetem a még gokartozó barátaimat egy versenyautóba, másnap már nem éreznék a nyakukat, közben 300 ezer kört megtesznek évente. Nagyon fura összehasonlítás ez, semmi értelme nincs.”
Verstappen azt viszont hozzátette, hogy amikor valakinek olyan jó autója van, mint a Mercedesek, akkor szerinte 90%-os erőbedobással is lehet vezetni. Ezt feszegette az IndyCar 2014-es bajnoka és az Indy 500 2018-as győztese, Will Power is, aki Lewis Hamilton belső kamerás körét megnézve úgy vélte, az USA Nagydíj helyszínén az ötszörös világbajnok akár egy kézzel is vezethetett volna a nehéz, 17-es kanyarban.
„Az egyik keze van csak a kormányon, miközben mi a kormánnyal harcolva próbálunk kitartani. Az [F1] túl könnyű, haver. Túl nagyok a kerekek, túl nagy a leszorítóerő. Ahhoz, hogy a motorsportok csúcsa legyen, szerintem az autók vezetésének nagyobb kihívásnak kellene lennie. Nálunk is ez volt, amikor nagy leszorítóerejű karosszériákat használtunk. Minden túl könnyű volt.”
Az IndyCarban 2015-2017 között használtak speciális aerodinamikai csomagokat, az idei szezontól azonban ismét visszavettek a leszorítóerőből.
„Úgy tűnik, hogy az IndyCar most pont azt adja, amit Romain Grosjean szeretne – írta a korábbi F1-es, jelenleg IndyCar-pilóta, Marcus Ericsson a Twitteren. – Itt mindig nyomni kell, minden bokszkiállásnál tankolunk, és állítom, fizikailag és mentálisan is elfáradunk a futamok után.”