HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 28: Top three finisher Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing, Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and Daniil Kvyat of Russia and Scuderia Toro Rosso celebrate on the podium during the F1 Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 28, 2019 in Hockenheim, Germany. (Photo by Dan Mullan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Három olyan pilóta állhatott a dobogóra a Német Nagydíjon, akiket Helmut Marko fedezett fel a Red Bullnál. Mindhárman viccelődnek az osztrák veterán szigorán, de sokat köszönhetnek neki.
Nagy sikert könyvelhetett el a Red Bull a Német Nagydíjon, hiszen fiatal pilótájuk, Max Verstappen nyerte meg a versenyt, és a 3. helyen a Toro Rossóval a korábban eltanácsolt, de a pilótaprogramba visszafogadott Danyiil Kvjat ért célba, ráadásul a 2. helyezett Sebastian Vettel lett, aki korábban négy világbajnoki címet nyert a Red Bull színeiben.
Mindhárom versenyző pályafutásában a korábbi F1-es pilóta és tehetségkutató, Helmut Marko neve a közös pont. A rettegett osztrák szakember nyers őszinteségéről híres, képes pályafutást adni fiatal pilótáknak, de egy telefonnal ki is rúg embereket a sokat ígérő, de olykor kíméletlen Red Bull kaszárnyából.
„Rendszeresen felhív, bár engem már nem annyira. Az nem hiányzik, hogy reggel 7-kor megkérdezi, hogy vagyok – viccelődött Vettel, aki tinédzser kora óta ismeri Markót. – Remek tehetsége van, hogy már nagyon korán kiszúrja a fiatal pilótákat, és mindenképpen nagyon kemény és egyenes, de ezt szerintem meg lehet tanulni kezelni.”
Hálás vagyok a támogatásáért a pályafutásom során. Sok emlékem van, némelyiket jobb nem megosztani, de mindig is vicces volt, és kapcsolatban maradunk. Nagyra értékelem a barátságát.”
Marko talán Verstappen szerződtetésekor vállalta a legnagyobb kockázatot, a holland pilóta maga is felhozta, hogy bár még most is fiatal, 2014-ben még rendkívül ifjú volt az F1-es bemutatkozáshoz. Annyira, hogy az FIA végül szabályt is módosított miatta, és már 18 éves életkorhoz, illetve korábbi eredményekhez kötik a szuperlicenc kiadását, de Marko döntése akkor is helyesnek bizonyult.
„Helmut nem foglalkozik nonszensz dolgokkal, ha az ember hibázik, akkor hibázik, ha jól dolgozik, akkor jól dolgozik. Szerintem értékeli, ha az ember elismeri neki a hibáját ahelyett, hogy ügyet csinálna belőle, mert azt nem szereti. Én egyébként is így nőttem fel, mert édesapám is ilyen, talán még rosszabb. Jó, ha ilyen emberek vesznek körül a csapatban és döntéseket is tudnak hozni.”
Az osztrák szakember stílusát különösen a fiatalok viselik nehezen, Daniel Ricciardo nemrég Nico Rosberg podcastjában elárulta, ő sem mindig szívesen vette fel a telefont.
Ricciardo felidézett egy történetet is, amikor még a 2010-ben a Formula Renault 3.5-ös szezonjára készült, de edzés közben eltörte a csuklóját, ezért hiába repült el Jerezbe, nem tudott vezetni. „A kivezető kör után elnézést kértem a szerelőktől, mert képtelen voltam. Aztán csörgött a telefon és Helmut kérdőre vont. Mondtam neki, hogy megpróbáltam, megvárom, amíg meggyógyul, és az első tesztre rendben lesz.”
Tudtam, hogy nehéz lesz, mert a következő szavai előtt hosszan hallgatott, majd azt mondta: ’idióta vagy’ és letette a telefont.”
Hasonló élményről Kvjat is beszámolt, akit Marko eddig háromszor tanácsolt el a Red Bull pilótaprogramjából, erre ő csak annyit mondott, hogy „hullámvasúttá” változtatta a pályafutását. „Talán a mai eső után a leginkább releváns történet, hogy az első esős Formula BMW-tesztemen 3-4 másodperccel le voltam maradva, majd felhívott reggel 7-kor, és közölte: ’Szóval, eléggé haszontalan vagy az esőben’, és rám tette a telefont.”