Valószínűleg először fordult elő, hogy ellátogatott Magyarországra a legendás Indianapolis 500 regnáló bajnoka: a francia Simon Pagenaud a Renault vendégeként az augusztus elején rendezett F1-es Magyar Nagydíj vasárnapi napjára érkezett meg, az F1-es pilótákkal készített fotók után készségesen válaszolt a sajtó kérdéseire és a versenyt is ő intette le.
Pagenaud látogatása révén „kiegészült” a Renault tripla koronája, hiszen a monacói futamgyőztes Daniel Ricciardo és a Le Mans-i 24 órás versenyt korábban megnyerő Nico Hülkenberg mellett egy Indy 500-győztest is fogadhattak, ráadásul Pagenaud is mindössze 30 másodpercre volt attól, hogy 2011-ben győzzön Le Mans-ban is, amit máig rendezetlen ügynek tart.
Közben viszont az amerikai IndyCar Series kiemelkedő alakja lett: 2016-ban bajnoki címet nyert, 2017-ben az összetett 2. helyezettjeként zárt, az idén egyelőre 3. a bajnoki pontversenyben, ráadásul megnyerte a sorozat, sőt a globális autósport egyik koronaékszerét, az Indianapolis 500-at. Az elmúlt 10 évben ő az első, aki ezt a pole pozícióból tette meg, stílusosan, Chevrolet-motorral.
1920 és Gaston Chevrolet sikere óta ő az első francia versenyző, aki győzött az Indy 500-on.
Pagenaud a protokollal szakítva a célegyenes közepén ünnepelte a sikerét a közönség előtt, majd feleségével, és azóta a közösségi médiában ismertté vált kutyájával újabb tiszteletkörökre indult. A francia versenyző eleinte Európában versenyzett, így jól ismeri a dolgok állását az öreg kontinensen, de megnyerte a világ egyik, ha nem a legnagyobb autóversenyét is, ezért arról érdeklődtünk, mit tanulhatna Európa autósportja az USA-tól.
„Tanulni? Nem tanulásnak nevezném, inkább észrevételnek – felelte Pagenaud a GPhírek kérdésére. Mindig van valami, amit el lehet lesni. Az amerikai versenyzés elsősorban a showról szól. Van oka annak, hogy [az Indy 500-at] a világ leglátványosabb versenyének nevezik. Hatalmas műsor. 350 ezer ember ott van a pályán, ott állnak mellettünk, amikor felhúzom a sisakomat. Le kell takarnunk a szárnyakat, hogy a szurkolók ne lépjenek rájuk. Nagyon más a környezet, és tényleg egy nagy show.”
Hozzátette, emberi szempontból és autóversenyzőként is nagyon más az érvényesülés a tengerentúlon.
Kiemelte, hogy még angolul is alig beszélő franciaként be kellett illeszkednie a kultúrába, meg kellett tanulnia a nyelv fortélyait, és az egész közeghez alkalmazkodnia kellett. „A versenyzést úgy alakítják, hogy drámát hozzon, inkább a műsor a lényeg, mint maga a versenyzés, ami elég nagy eltérés. A verseny is elég erős manapság, és másféle készségekre van szükség, mint Európában. Nagyon más oválon versenyezni.”
Pagenaud az F1-ben megszokotthoz képest teljesen más hozzáállással beszélgetett az újságírókkal. A közel elhelyezkedőkkel kezet fogott, megköszönte az érdeklődést és hatalmas sikere után is megtiszteltetésnek vette a rá irányuló figyelmet. Bő 20 percen keresztül csevegett a saját pályafutásának lépéseiről és az IndyCart érintő általános témákról is, majd elnézést kért, amikor a programja szerint tovább kellett mennie.
Szinte kézzelfogható volt, ahogy beépült a karakterébe az amerikai lazaság és a profizmus keveréke. Kérdésünkre elmondta, meg lehet szokni, hogy az USA-ban a szurkolók sokkal inkább a műsor részei, mint Európában.
„A közönség nagyon sokat ad vissza az embernek. Rengeteg energiát hasznosítottam, hogy megnyerjem az Indy-t. Ezért is álltam meg a pályán és ünnepeltem velük, hogy megköszönjem nekik. Az ő energiájukat, erejüket is bevetettem, hogy nyerjek, és olyan eredményt érjek el, amit egyébként nem tudnék” – mondta.
„Kockázatot kell vállalni, hogy meg lehessen nyerni ezt a versenyt, én többet vállaltam fel, mint korábban bármikor, úgyhogy számomra áldás volt. Szükségünk van a rajongókra, hogy folytassuk a versenyzést, hogy fenntartsuk a szponzorok érdeklődését, és relevánsak maradhassunk.”
Pagenaud a franciaországi győzelmi turné után visszatért az Egyesült Államokba, ahol a 3. helyen zárt a rettegett Pocono Raceway-en. A sorozat az Európában megszokottnál korábban, szeptember 22-én zárul, addig még további három fordulót rendeznek.