The portrait of BWT Arden's French driver Anthoine Hubert is displayed on September 1, 2019, at the entrance of the Spa-Francorchamps circuit in Spa, Belgium. - French driver Anthoine Hubert, 22, was killed on August 31 in Spa in an accident during a Formula 2 race held on the sidelines of the F1 Grand Prix, according to organizers of the race. (Photo by Kenzo TRIBOUILLARD / AFP)
Vágólapra másolva!
A korábbi négyszeres világbajnok szerint akadnak az autóversenynél veszélyesebb sportágak is, de Anthoine Hubert halálos balesete rávilágított, hogy további fejlesztések szükségesek. A pilóták biztonságban érzik magukat.
Négy év után a múlt hétvégén ismét halálos baleset történt egy világszintű autós pályaversenyen, ezúttal a Forma-1-es Belga Nagydíj betétfutamán, a Forma-2 szombati versenyén. Nem sokkal a rajt után a francia Anthoine Hubert a pálya egyik leggyorsabb szakaszán a falnak ütközött, majd visszapattanva Juan Manuel Correa belerohant az autójába. Hubert nem élte túl a balesetet.
A történtek megrázták a világ autósportját, az F1 mellett az IndyCar és a sportautó-világbajnokság (WEC) mezőnye is tisztelgett a 22 esztendős pilóta emléke előtt. Hubert a Renault pilótaprogramjának tagja volt, így a korábbi négyszeres világbajnok Alain Prost is jól ismerte őt. A francia legenda a 80-as és 90-es években több hasonló helyzetet is átélt.
The portrait of BWT Arden's French driver Anthoine Hubert is displayed on September 1, 2019, at the entrance of the Spa-Francorchamps circuit in Spa, Belgium. - French driver Anthoine Hubert, 22, was killed on August 31 in Spa in an accident during a Formula 2 race held on the sidelines of the F1 Grand Prix, according to organizers of the race. (Photo by Kenzo TRIBOUILLARD / AFP)
„Ez olyan élmény, amire én személyesen is emlékszem, hogy megéltük az 1980-as években. Mindig azt gondoltuk, hogy nem fordulhat elő újra, de igen, megtörténhet – utalt Prost a halálos balesetekre. – Tudjuk, hogy az autóversenyzés veszélyes. Sok sportág egyébként is az, talán a versenyzés a biztonságosabbak között van. Láthatják, hogy nemrég kerékpárversenyen halt még két fiatal srác.”
Ez mindig fiatalokkal történik meg. Nagyon nehéz ezt feldolgozni, de összetartunk, és még jobbá kell tennünk a biztonságot. Imádjuk ezt a sportot, és imádjuk az életet is.”
Noha az F1-es pilóták közül többen is elismerték, hogy voltak fenntartásaik a Belga Nagydíjon való részvétellel kapcsolatban, a megkérdezettek tagadták, hogy félelmet éreztek volna, sőt, Hubert jó barátja, Pierre Gasly elismerte, hogy az ismerősei körében egyetértett azzal, hogy „az F1 olyan biztonságos lett, hogy teljesen más már, mint régen volt.”
„Amikor az autóban ülünk, olyan biztonságban érezzük magunkat, szinte úgy tűnik, hogy semmi sem történhet velünk. Ilyen tempónál vissza kell térnünk a valóságba, mert 2-300 [km/h-s tempónál] bármi előfordul, szerintem mindig is magas lesz a halálos baleset esélye, és pilótaként ezt elfogadjuk. Sajnos az ilyen esetek azonban mindenkit emlékeztetnek arra, hogy ez egy igen veszélyes sportág.”
A futam utáni sajtótájékoztatón a nagydíj első két helyezettje egyetértett abban, hogy az FIA rengeteget tett a biztonság fejlesztése érdekében, ezért nem aggódnak a kockázatok miatt.
„Az FIA eddig rengeteg munkát fektetett be, hihetetlenül keményen dolgoztak, és már eddig is láthattunk előrelépéseket – nyilatkozta Lewis Hamilton. – Különösen, amíg Charlie [Whiting] itt volt, ő óriási haladást ért el, és továbbra is ebbe az irányba tartunk” – tette hozzá a Mercedes versenyzője, és az elmondottakkal Charles Leclerc is „teljesen egyetértett”.
„Úgy gondolom, mindenki hihetetlenül keményen dolgozik, hogy fejlessze a sportág biztonságát, aminek szerintem mindig is prioritásnak kell lennie, de ez akkor is veszélyes sportág marad. Amikor az ember ilyen tempókkal megy, az veszélyes” – összegzett Leclerc. – Ráadásul az Eau Rouge elég veszélyes, mert a fal nyilvánvalóan közel van.”
Mindig akadnak majd kanyarok, amelyek nagy kihívást jelentenek, és veszélyesebbek a többinél, de alapvetően szerintem az FIA hihetetlenül jó munkát végzett az elmúlt 20 év során, hogy biztonságosabbá tegyék az autóinkat.”
Michael Masi, az FIA versenyigazgatója a Belga Nagydíj után bejelentette, hogy a szövetség azonnal vizsgálatot indított az eset miatt, annak lezárásáig azonban semmilyen állásfoglalást nem tesz a baleset körülményeivel kapcsolatban.