Az elmúlt két évtizedben a szimulátorozás egyre meghatározóbb szerepet tölt be egy csapat életében. Az istállók egyrészt az autó és a motor fejlesztéséhez, másrészt a következő versenyhelyszínre való felkészüléshez használják. Természetesen az állandó versenyzők is rengetegszer igénybe veszik, de mindenhol alkalmaznak tesztpilótákat, akik náluk is több időt töltenek szimulátorozással.
Az istállók sokáig a pályán teszteltek rendszeresen, mivel megvolt rá a lehetőségük. Michael Schumacher az 1997-es Monacói Nagydíj pénteki szünnepján Fioranóba is visszarepült, hogy a tesztpályán új beállításokat próbáljon ki. 2003-ban azonban az FIA véget vetett a folyamatos tesztelésnek, amit később többször is tovább szigorítottak.
Ráadásul ezzel párhuzamosan a futamok száma folyamatosan növekszik, a következő szezon már 22 versenyből fog állni; mint minden más szabálymódosításra, a csapatok erre is igyekeztek megoldást találni, így manapság már az összes istálló központjában található szimulátor. A berendezés rengeteg számítógépet, egy hatalmas, 180 fokig kiterjedő képernyőt, valamint egy valódi kormánnyal rendelkező F1-es karosszériát tartalmaz.
A szimulátort mind a versenyzők, mind a tesztpilóták rendszeresen igénybe veszik, amikor a csapattal együtt jobban meg akarják érteni a kocsi viselkedését, vagy ha egy konkrét pályára szeretnének felkészülni. Utóbbi különösen igaz az új helyszínekre, mint például a 2020-ban visszatérő Zandvoort, vagy a debütáló Hanoi.
Az istállók a Studio 397 által kiadott rFactor Prót, vagy a Kunos Simulazioni nevéhez fűződő Assetto Corsát használják. Mindkét szoftver alapverziója, néhány autóval kiegészülve a nagyközönség számára is elérhető.
A csapatok rengeteg beállítást kipróbálnak a szimulációk során, hogy a versenyeken a maximumot tudják kihozni az autóból. Az adatok szinte rögtön eljutnak a megfelelő mérnökökhöz, akik kezelik a programot. Szükség esetén műszaki meghibásodást, defektet vagy más vészhelyzetet is tudnak szimulálni, a valóságnál sokkal biztonságosabb és gazdaságosabb körülmények között.
Nick Yelloly korábban a GP2-ben szerepelt, jelenleg pedig a BMW GT-versenyzője, és 2014 óta a Racing Point tesztpilótája. Elmondása szerint évi 60-70 napot tölt virtuális versenypályán.
„A szimulátorban elvégzett munka több célt is szolgálhat – nyilatkozta a The Checkered Flag-nek. – Én legtöbbször az autó fejlesztésén és a versenyhétvégék alatt dolgozom. Utóbbi gyakorlatilag kiegészíti a szabadedzéseket. Az eredmények alapján megkapjuk, hogy milyen beállításokat próbáljunk ki, és mindent megteszünk, hogy a csapat minden szükséges információnak a birtokában legyen.”
Yelloly a Racing Point silverstone-i központjában tartózkodik minden olyan versenyhétvégén, amikor versenyzői kötelezettségei nem szólítják máshova. Szükség is van rá, hiszen amikor a csapatnak rosszul indul a hétvége, a szimulátorpilóta rögtön kulcsszereplővé válik.
Erre a legjobb példa a 2018-as Kanadai Nagydíj, amikor a pénteki gyakorlásokon Sebastian Vettel a szokásosnál nehezebben kezelte a Ferrarit. Este Antonio Giovinazzi órákat töltött a szimulátorban, ennek köszönhetően pedig a csapat rátalált a probléma megoldására, és Vettel az időmérőt, valamint a futamot is megnyerte.
„Az autónak van egy alapbeállítása, ami a pályától függően változik – magyarázta Yelloly. – A hétvége előtt ezt mi határozzuk meg, mert több információval rendelkezünk, mint a helyszínen tartózkodók. Utána, a körülmények ismeretében ők változtatnak ezen. Új pályák esetében pedig az energia-visszanyerő rendszerek működését is szimulátorozás után állítjuk be.”
Yelloly néhány alkalommal már valódi Forma-1-es autót is vezethetett. A májusi, barcelonai Pirelli-teszten három év után először nyílt erre lehetősége. A 28 éves tesztpilóta szerint a szimulátorozásnak köszönhetően hamar sikerült felvennie a ritmust.
Az első kör nagyon kemény volt, de utána már jól éreztem magam, és stabilizálni tudtam a tempómat
– folytatta. – Nem telt túl sok időbe megszokni, mivel a szimulátorban több ezer kört tettem már meg, és adott szituációban az autó hasonlóan reagál. Egyedül az erőhatásokkal és a félelemmel kellett számolnom, de utóbbi nem jelentkezett olyan mértékben, mint amilyenre számítottam.”
Yelloly versenyzői elfoglaltsága miatt nem tudott minden nagydíjhétvégén a csapattal lenni. Ekkor az az Esteban Ocon segített be, aki tavaly még a csapat állandó pilótája volt, idén pedig a Mercedes tartalékversenyzőjeként kapott szerepet. A Racing Point Mercedes-erőforrásokat használ, így a két istálló együttműködése van annyira szoros, hogy ez mindkét fél számára elfogadható legyen.