Eljött az a pillanat, hogy bizonyos végeredmények esetén a Mercedes egyik vagy mindkettő vb-címet bebiztosíthatja. A konstruktőrihez Japánban 14 pontot kell verniük a Ferrarira, egy kettős győzelemmel ez összejön. Az egyéni pontverseny sorsa még nem dőlhet el, viszont amennyiben Lewis Hamilton Charles Leclerc és Max Verstappen előtt ér célba, már csak Valtteri Bottasnak marad matematikai esélye vele szemben. Sebastian Vettel szinte biztos ki fog szállni, ha csak nem nyer úgy, hogy a címvédő nem szerez pontot.
Szuzukába mégis úgy utazik a mezőny, hogy a Ferrari a favorit. Hogy miért? Három egymást követő versenyen behúzták a győzelmet, Oroszországban csak a balszerencse fosztotta meg őket a negyediktől.
Nem annyira, mint Spában vagy Monzában, de a japán pályán fontos tényező a motorerő – a körnek mintegy kétharmada padlógázos –, ez mindenképp mellettük szól.
A célegyenesen kívül a nyújtott 7-es kanyarnál, a két visszafordító előtt és között, valamint a kör utolsó szakaszán is hosszan tövig nyomják a gázpedált a versenyzők, évek óta a 15-ös számú 130R nevű balosban is végig. Előtte keresztezi önmagát a pálya szintbeli eltéréssel, ami még mindig unikum a bajnokság állomásai között.
A 130R-t követő sikán kínálja a legjobb előzési lehetőséget, mivel a célegyenes végén túl nagy a tempó a bevetődéshez egy másik autó mellé. Ugyanakkor viszonylag gyakran történnek vitatott esetek itt kanyarlevágással, ütközéssel, elég csak az 1989-es vb-címet eldöntő Alain Prost-Ayrton Senna karambolra gondolni.
Szuzukát tempós kanyarok uralják, a hajtűkanyar és a célegyenes előtti sikán kivételével nem is találunk rajta lassú fordulót. A lágyan hullámzó első szektor sokaknak a szezon egyik kedvence.
A jó aerodinamika kulcsfontosságú, amiben sokáig a Mercedes volt az etalon – emlékezzünk háborítatlan kettős győzelmükre Franciaországban, Angliában –, de a címvédő istállónál úgy vélik, már fordult a kocka. „Régóta nem fejlesztettünk az autón, valószínűleg nem intéztünk mindent optimálisan – mondta Toto Wolff csapatfőnök. – Szuzukába viszünk egy kisebb újítást, kísérletezés gyanánt. De nem lesz akkora lépés, mint amikért a nyárig güriztünk."
Egyetértett vele Hamilton is. „Nem hiszem, hogy a hátralevő futamokon mi leszünk a favoritok, ettől azonban még nyerhetünk – jelentette ki.
A Ferrarit legyőzni szupernehéz lesz Szuzukában, de nem lehetetlen, ahogy azt meg is mutattuk.
A nagy járműplasztikát a maranellóiak szintén befejezték az idei szezonra, mivel már a 2020-ra készülő autó van előtérben. Szinte lefutott küzdelem ide vagy oda, nem szabad lazítani, mert az utolsó öt versenyen szerzett információknak komoly jelentősége lehet a jövőbeli fejlesztésekre és erőviszonyokra.
Ugyanakkor könnyen lehet, hogy az erősorrenddel kapcsolatban mindennemű fejtegetést értelmetlenné tesz Hagibisz. Nem, nem egy görög fickóról van szó, hanem az így elnevezett hatalmas tájfunról, ami nagy valószínűséggel a hétvégén éri el Japánt, rengeteg esővel és 100-200 km/h-s széllel.
A pusztító természeti jelenség mozgását és hatásait nehéz előre kiszámítani, de a csütörtöki előrejelzés alapján szombaton lesz ítéletidő Szuzukában. Az FIA nyomon követi a helyzetet, és remélhetőleg időben meghozzák a szükséges döntéseket – a versenyzők biztonsága miatt óriási esőben nem fognak megtartani semmilyen eseményt, de nagyon jó lenne, ha nem aznap határoznának erről, feleslegesen időt rabolva a hajnalban felkelő és a helyszínen szétázó nézőktől – persze ha van fanatikus közönség, ami ilyenkor sem tágítana, az a japán.
2004-ben és 2010-ben már megtörtént itt, hogy a vezetésre alkalmatlan pályafeltételek miatt szombatról vasárnapra halasztották az időmérőt, ez most is benne van a pakliban. Az FIA a cikk megjelenéséig nem döntött, de felmerült, hogy az időmérő edzést helyi idő szerint vasárnap 9 órakor rendezik meg, ez nálunk éjjel 2-nek felel meg.
A Japánban rendezett esős futamok rossz emlékeket idéznek fel.
1976-ban Niki Lauda a körülményeket látva kiszállt az első körben, és ezzel feladta a vb-címet a Fuji Speedway-en, miután a Nürburgringen majdnem halálos balesetet szenvedett, nem akarta megint kockára tenni az életét. Akkor szerencsére senkinek sem esett bántódása, de 1994-ben megszakították a szuzukai versenyt, miután Martin Brundle kicsúszott és elütött egy pályabírót, aki megúszta lábtöréssel. Jules Bianchi 2014-es végzetes bukása pedig máig kísért, jóllehet, azért nem önmagában a vizes pályát kell hibáztatni.
Néhányan, mint a kisiskolások, szenvednek a vakáció vége óta. A mezőnyből négyen nem bővítették a pontgyűjtő kártyájukon lévő mennyiséget a nyári szünet óta, közülük Romain Grosjean neve kevésbé, Kimi Räikkönené annál inkább meglepő a listán. A két rutinos pilótának illene legyőznie a mostanában jobb formának örvendő csapattársát a technikás helyszínen.
A Williams párosától nem szégyen a szerény produkció, viszont Robert Kubica oldalán gyülekeznek a problémák. A lengyel csak nemrég kapta meg a sérült karjához jobban passzoló kormánykereket, mivel egyéb prioritásokra koncentrált a csapat, elmondása szerint mégis karrierje legszörnyűbb nagydíját élte át legutóbb, ráadásul szponzora kérdőre vonta a Williamst, miért hívták ki a garázsba idő előtt. Az istálló Japánban kipróbál egy új első szárnyat, de ezt már 2020-ra tesztelik.
A Hondának ez lesz a hazai futama, de a Red Bull szekere megakadt az előző hetekben, amiről elégedetlenségének adott hangot Verstappen, javulást sürgetve a csapatnál. A lemaradást fél másodpercre saccolta. Érdekesség, hogy amíg nagyobb hátrányban voltak a motorral a Mercedestől és a Ferraritól,
a holland mindegyik évben dobogóra állhatott Szuzukában a csapattal (két 2., egy 3. hely),
de most, hogy úgy tűnik, a kasztni terén nagyobb a differencia, lehet, hogy megszakad a sorozat.
Egy hondás kötődésű személy viszont mindenképp boldog lesz: a 31 éves Jamamoto Naoki életében először F1-es autót vezethet, az első tréningen Pierre Gasly helyét és feladatait veszi át a Toro Rossónál. A nívós, nemzetközileg elismert japán sorozatokban bajnok pilótáról egyesek nem tartják elképzelhetetlennek, hogy később talán állandó tagja lehet a mezőnynek, bár erre nincs sok esély az életkorából fakadóan, továbbá azért sem, mert nem versenyzett még Európában.
Alapból a három legkeményebb gumikeverék (C1, C2, C3) elérhető a durva felületű aszfalt és a gyors kanyarok abroncsokra gyakorolt erőhatása miatt, ám mint említettük, jó eséllyel előkerülnek az esőgumik is. Ilyenkor pedig bárki előtt megnyílhat az út egy meghökkentő eredmény felé.