Új korszak kezdődik a Forma-1-ben a 2021-es szezontól, amelynek szabályrendszerét egyhangú szavazással elfogadta az FIA Motorsport Világtanácsa, így néhány, később esedékes finomítástól eltekintve véglegesnek tekinthető. Az előírások a technikai és a sportszabályzat mellett új elemként pénzügyi szabályzatból is állnak, ezek kombinációja hívatott megújítani a pályaversenyzés csúcskategóriáját.
Az FIA és a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media közös manifesztója szerint 2021-től olyan autók jönnek az F1-be, amelyekkel jobban lehet majd csatázni egymással, kiegyenlítettebb lesz a verseny, a sportágban az számít majd inkább, hogy ki, hogyan költi el a pénzét és nem az, hogy mennyit, így a résztvevők számára fenntarthatóbbá válik, és továbbra is a világ elsőszámú autóversenye marad, ami a csúcstechnológia tökéletes bemutatása is.
A szabályrendszer három fő pillére közül cikkünkben a technikai szabályzat főbb újításait összegezzük Nikolasz Tombazisz, az FIA formulaautós bizottsági elnöke által elmondottak alapján. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Liberty Media a sportág történetében először biztosított saját kapacitást ahhoz, hogy kikísérletezzék az izgalmasabb versenyzés feltételeit.
Három fő célt fogalmaztak meg: a turbulens légáramlatok csökkentését az autók mögött, az autók egyszerűsítését, valamint azt, hogy csökkenjen a különbség a leggyorsabb és a leglassabb autók között.
„Egyszerűsítettük az első szárnyat, hogy gyengébb áramlatok jöjjenek létre körülötte, és a csapatoknak kevesebb lehetőségük legyen a kerekekről leváló légáramlatok irányítására. Nincsenek már bargeboardok, amelyek most iszonyúan bonyolult szerkezetek” – emelte ki a szakember az egyik látványos részletet.
„Az autónk alapvetően a szívóhatásra [ground effect] alapul, egy hosszú diffúzor húzódik alatta, ami az oldaldobozok elejénél kezdődik, ez a mögötte kialakuló áramlási struktúrák kialakítása terén kulcsfontosságú. Bizonyos pontokat, de nem sokat, előre meghatározunk, mert vannak érzékeny részletek, például a kerékről leváló áramlatok körül, ahol úgy érezzük, hogy
ha nem szabjuk meg a formákat, akkor a csapatok felülkerekedhetnek.”
Tombazisz szerint mindenképpen szükséges, hogy az autó egyes részeihez a csapatok ne nyúlhassanak, különben félő, hogy ismét olyan áramlatokat generálhatnak, amelyek ártanak a hátul haladó autónak.
Számításuk szerint jelenleg egy autóhossznyi hátrány esetén (X tengely) az üldöző a leszorítóerő majdnem felét (55% marad meg) elveszíti, az új autóknál ennél lényegesen kedvezőbb értékre számítanak (zöld vonal), még akkor is, ha a prognózis kissé romlani fog, ha a csapatok is dolgozni kezdenek.
„Az aerodinamikai szabályok sokkal inkább számítógépes áramlástani modellekre (CAD) támaszkodnak majd. Egy X-Y-Z nevű koordinátarendszert vezetünk be, és az autók szabályosságát nagyrészt CAD-vel ellenőrizzük majd. Szkenneljük majd az autókat, és összehasonlítjuk a CAD modellekkel, hogy az autók biztosan minden szabálynak megfeleljenek.”
Az aerodinamikai szabályok értelmezését segíti majd, hogy a jelenlegi helyzettől eltérően minden ezzel kapcsolatos előírást a 3-as pont alá sorolnak, köztük például a fékhűtőkre vonatkozó definíciókat is, amelyek korábban szétszórva kerültek be a leírásba.
Már nem bánják, hogy nem változik a motor.
A prezentáció során Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője elmondta, eleinte a motorformula átírására is törekedtek, de már nem bánja, hogy ez most elmarad, és lényegében átemelik a szabályokat a jelenlegi korszakból. Tombazisz részletezte a helyzetet, elárulta, hogy a motorok 5 kg-mal nehezebbek lehetnek, a gyártók csak kereskedelmi forgalomban kapható anyagokat használhatnak majd, a csapatoknak nem lehetnek majd kizárólagos beszállítóik az akkumulátorok és turbófeltöltők terén, egységesítik a benzinpumpát, és megmarad, hogy a gyári- valamint az ügyfélcsapatok egyforma specifikációt használnak a továbbiakban is.
Az üzemanyagok terén megduplázódik a megújuló forrásokból származó összetevők részaránya, így 2021-től már 20% lesz, 2022-től pedig ezt tovább emelnék, de ehhez előtte célokat kell kijelölni az olajtársaságokkal és a motorgyártókkal közösen. Az üzemanyag-ellátó rendszerre vonatkozó előírások sokkal szigorúbbak lesznek a költségek és a szabályok betartatása miatt is, ennek következtében megnő a szabványos alkatrészek száma.
A sebességváltók terén a jogtulajdonos kutatása megállapította, hogy a csapatok rengeteg pénzt költenek marginális előrelépésekre a fejlesztés terén.
„Úgy érezzük, hogy ez semmit sem tesz hozzá a sporthoz – szögezte le Tombazisz. – Ezért olyan szabályokat alkottunk, amelyek több évre befagyasztják a sebességváltók specifikációit” – mondta, és kifejtette, hogy ötéves ciklus során egyszer lehet majd változtatni a sebességváltó kialakításán, de nem tartanak attól, hogy ezért a csapatok számottevő előnybe vagy hátrányba kerülnek.
„Jelentős mértékben egyszerűsítettük ezt a területet” – szögezte le Tombazisz a futóművek kapcsán. Betiltják a hidraulikus felfüggesztéseket, mert nem relevánsak az utcai autók szempontjából és az ún. „J-damper”-eket, valamint bevezetik a 18 colos keréktárcsákat. A gumimelegítő paplanok legalább az első két szezon során megmaradnak, de visszafogják a hőmérsékleteket és a felhasználható darabszámot. A jelenleginél nagyobbak lesznek a féktárcsák, 2023-ig tervezik a fékalkatrészek egyelőre elvetett egységesítését.
Lényeges biztonsági fejlesztések is történnek: megnövelték a pilótafülkék méreteit, hogy a magasabb pilóták is jobban elférjenek, erősebbé tették az autókat oldalirányú ütközések esetén, és a jelenlegi „T-tray” zónáját egységesítik a csalások elkerülése érdekében, és így kevésbé sérülnek majd az autók a kerékvetőkön ugrálás közben.
A biztonság érdekében a karbon alkatrészek szerkezetét megváltoztatják, hogy ne törjenek apró darabokra ütközés esetén, a hosszabb orrkúp nagyobb energia elnyelésére képes, és több elemet rögzítenek az autó hátuljához, így nagyobb bukás esetén azok kevésbé tudnak majd leválni és elrepülni.
A prezentáció során érezhető volt, hogy a csapatok nem véletlenül tartottak a különböző alkatrészek egységesítésétől, de Tombazisz és Brawn többször is leszögezte, hogy a versenyzés vagy a költségcsökkentés érdekében ezekre szükség van. A görög szakember úgy vélte, az orr, az első szárny, a légbeömlő nyílások, az oldaldobozok, a hátsó szárnyak szabadon választott kialakítása „számottevő teljesítménybeli és vizuális differenciát” okozat majd a mezőnyben.
Az alkatrészeket 2021-től öt különböző kategóriába sorolják majd aszerint, hogy milyen követelményeknek kell majd megfelelniük.
Várhatóan kritikák forrása lesz elsősorban a pilóták körében, hogy tovább emelkedik majd az autók minimum súlya a jelenlegi 743 kg-ról 768 kg-ra, holott a versenyzés színvonalának sok versenyző szerint már most is leginkább a nehéz autók ártanak.
„Ez nyilvánvalóan nem kívánt hatás, hanem következmény, nagyrészt a nagyobb keréktárcsák miatt, de a megemelt minimumsúlyú motorok miatt is. Növekedést okoznak a standardizált alkatrészek és biztonsági fejlesztések is” – mondta Tombazisz, és megjegyezte, hogy a motorok minimumsúlya is 5 kg-mal több lehet az eddigieknél, ezt a költségcsökkentéssel magyarázta.
A fentiek együttes hatása következtében izgalmasabb versenyek jöhetnek az új autókkal, amelyek eleinte biztosan lassabbak lesznek a jelenlegieknél. Brawn arra számít, hogy 2021-től az autók a 2016-os szezon köridőire lesznek majd képesek. Tombazisz leszögezte, nem foglalkoztatja őket, hogy a mezőny a jelenleginél lassabb lesz majd.
Arra számítunk, hogy az autók körönként 3-3,5 másodperccel lesznek lassabbak, de nem hisszük, hogy ez kulcsfontosságú paraméter a látványosság szempontjából.
„A legfőbb cél, hogy lehessen az autókkal versenyezni, nem igazán foglalkoztunk azzal, hogy pontosan mekkora lesz a teljesítmény. Nem tudjuk pontosan megjósolni a leszorítóerő szintjét a jelenlegi autókkal összehasonlítva, de a fejlesztések után is kissé alacsonyabb lesz. Már a [bemutató autó modellje] is tisztességes előrelépésen ment keresztül a teljesítmény terén, miután megjárta a szélcsatornát, pedig viszonylag kevés aerodinamikai szakértő és szélcsatornában töltött óra révén fejlesztettük.”