Szerdán kezdődik az F1 történetének legrövidebb előszezoni tesztidőszaka, a csapatok rendelkezésére mindössze kétszer három nap áll, hogy felkészüljenek a jelen állás szerint 21 futamos szezonra, ráadásul a versenyek között is maximum filmforgatások alkalmából léphetnek pályára, szervezett tesztek nem lesznek.
Noha az istállókat segíti, hogy a tavalyi és az idei szezon között nincsenek érdemi szabályváltozások és még a gumik is a tavalyi specifikációjúak, a helyzet így is növeli a nyomást a mérnökökön, szerelőkön és a pilótákon egyaránt, de az Autosportnak nyilatkozó érintettek azt mondták, nem adják lejjebb, ugyanannyi munkát próbálnak elvégezni.
„Nagy a változás – nyilatkozta Romain Grosjean, a Haas pilótája. – Elég annyi, hogy ne legyen jó idő és máris elvesztettünk egy napot. Tavaly rengeteg elektromos problémánk volt, és ez egész délelőttökre kivont minket a forgalomból. Ezt most nem engedhetjük meg magunknak. Azt akarjuk, hogy az autó működjön,
hajszolhassuk egy kissé mindenféle körülmények között, és tudjuk, mihez kezdjünk a versenyeken.”
A helyzetre reagálva a csapatok befektetésekbe fogtak a szimulátorok fejlesztése terén, a McLaren és a Ferrari új berendezést épít, az Alfa Romeo (Sauber) és a Haas pedig a csapat története során először kezd ilyen eszközt használni. Ennek jelentőségét is jelzi, hogy az Alfa Romeo az első nap során a szimulátorpilótát, Robert Kubicát ülteti az autóba.
Az érdemi munka alapfeltétele viszont az, hogy az autó megbízhatóan működjön már a tesztelés elején, már csak azért is, mert ha valami gond merül fel, kevés idő marad orvosolni azt, mielőtt az autókkal együtt az egész felszerelést repülőre kell tenni, hogy elszállítsák az idénynyitó Ausztrál Nagydíj helyszínére, ahol március 13-15. között rendezik az első versenyt.
Az biztos, hogy amikor csak hat tesztnapja van az embernek, nem akar problémákra lelni
– ismerte el Marcin Budkowski, a Renault technikai igazgatója. – Ugyanez a helyzet az erőforrással kapcsolatban is. Szűkös az idő. Ha valami gigászi probléma merül fel Barcelonában, akkor csak két hetünk marad, mielőtt az autót el kell küldeni Melbourne-be. Ez növeli a nyomást, mert ugyanannyi adatot akarunk gyűjteni az aerodinamikáról, a versenyszimulációkról és a gumikról.”
Bár a csapatok a tökéletességre törekednek, sok esetben a pilóták jelentik a leggyengébb láncszemeket. Erre jó példa volt tavaly Pierre Gasly, aki a Red Bullnál kétszer is összetörte az autót Barcelonában és Christian Horner csapatfőnök később többször is utalt arra, hogy ez megsebezte a francia pilóta önbizalmát. Gaslyt később vissza is küldték az AlphaTaurihoz.
Szerintem tavaly nem volt sok balesetem a szezon során, bizonyos szempontból a tesztelés erre is való. Inkább töröm össze az autót egy teszten, mint egy futamon
– vélte a francia fiatal, aki a faenzai istállónál dobogós helyet is szerzett még a Toro Rosso színeiben. – Úgyhogy, nem változtatok a hozzáállásomon. Nyilván, óvatosnak kell lennem, mert szeretném tisztán lehozni a teszteket, de amikor bő 1000 lóerős F1-es autókkal megyünk őrült tempóban, mindig benne van a pakliban, hogy történik valami.”