Vágólapra másolva!
Tíz éve ezen a napon teljesítette első versenyét a Mercedes modernkori gyári istállója. Ennek kapcsán felidézzük a nehézkes indulást, és az azt követő, a Forma-1 történetében egyedülálló sikerkorszakot.

2010. március 14-én, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon 55 év után először láthattunk gyári Mercedest a rajtrácson. A csapat felé tanúsított elvárásokat fokozta, hogy a cég az előző szezonban az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is begyűjtő Brawn GP-istállót vásárolta meg, és olyan nevek képviselték őket, mint Michael Schumacher vagy Ross Brawn. Ennek ellenére a győzelmek nem jöttek egyhamar, de mára elmondhatják magukról, hogy több mint fél évtizede uralják a sorozatot.

A Mercedesnek a hőskorban már volt egy rövid, ám annál sikeresebb időszaka az F1-ben. 1954-ben és 1955-ben Juan Manuel Fangio és Stirling Moss összesen kilenc futamgyőzelmet aratott, az argentin pilóta pedig mindkét évben a pontverseny élén végzett. A Le Mans-i 24 órás versenyen bekövetkezett tragédia következtében azonban a vállalat úgy döntött, kivonul az autósportból.

Forma-1, Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Mercedes, Francia Nagydíj 1954
Forma-1, Juan Manuel Fangio, José Froilán González, Mercedes, Ferrari, Német Nagydíj 1954
Forma-1, Juan Manuel Fangio, José Froilán González, Mercedes, Ferrari, Svájci Nagydíj 1954
Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Alberto Ascari, Stirling Moss, Mercedes, Ferrari, Maserati, Olasz Nagydíj 1954
Juan Manuel Fangio
Forma-1, Juan Manuel Fangio, Mercedes, Belga Nagydíj 1955
Forma-1, Juan Manuel Fangio, Andrea Beba Berruet, Mercedes, Holland Nagydíj 1955
Forma-1, Stirling Moss, Juan Manuel Fangio, Mercedes, Brit Nagydíj 1955
Forma-1, Juan Manuel Fangio, Mercedes, Olasz Nagydíj 1955
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Orosz Nagydíj, kockás zászló
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Kínai Nagydíj 2012
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Monacói Nagydíj 2013
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Brit Nagydíj, 2013
Forma-1, Ross Brawn, Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Magyar Nagydíj, Hungaroring
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Ausztrál Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Malajziai Nagydíj
Forma-1, Mercedes, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Bahreini Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Kínai Nagydíj, Mercedes
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, Monacói Nagydíj, rajt
Forma-1, Felipe Massa, Nico Rosberg, Williams, Mercedes, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Brit Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Német Nagydíj
Forma-1, Olasz Nagydíj, Mercedes, Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Szingapúri Nagydíj
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Abu-dzabi Nagydíj
Forma-1, Niki Lauda, Lewis Hamilton, Japán Nagydíj 2014
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Orosz Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, USA Nagydíj, előzés
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Brazil Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-Dzabi Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Ausztrál Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Kínai Nagydíj
lewis hamilton, bahreini nagydíj, mercedes amg petronas, f1, forma-1
Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Azeri Nagydíj
Forma-1, Francia Nagydíj, Hamilton, Bottas, Mercedes, Leclerc, Ferrari
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Mercedes, Ferrari, Monacói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Kanadai Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Felipe Massa, Mercedes, Williams, Brit Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Olasz Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, Japán Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Orosz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, USA Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Brazil Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Ausztrál Nagydíj
Forma-1, Bahrein, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Williams, Nico Rosberg
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Kínai Nagydíj, Safety Car
Forma-1, Orosz Nagydíj, Nico Rosberg
Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Monacói Nagydíj, Charlene Lynette Wittstock, Charléne monacói hercegné
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Kanadai Nagydíj
Európa Nagydíj 2016 auto-prix Horizontal
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Safety Car, Brit Nagydíj, eső
Forma-1, Magyar Nagydíj, dobogó, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo
Forma-1, Német Nagydíj
Forma-1, Belga Nagydíj, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton
Forma-1, Olasz Nagydíj, rajt
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing, Szingapúri Nagydíj
Forma-1 - Japán Nagydíj, Nico Rosberg
Forma-1, Lindsey Vonn, Gordon Ramsey, Venus Williams, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, USA Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas, Max Verstappen, Red Bull Racing, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Mercedes, Brazil Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Lewis Hamilton, Forma-1, Mercedes, Kínai Nagydíj
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Valtteri Bottas, Dieter Zetsche
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Kanadai Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Japán Nagydíj
Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Mercedes, Ferrari, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Brit Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Mercedes, Ferrari, belga Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Olasz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Szingapúri Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Japán Nagydíj
Forma-1, USA Nagydíj, Usain Bolt, Lewis Hamilton
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Francia Nagydíj 2018
Horizontal
Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
F1 - ITALY GRAND PRIX 2018 AOUT CHAMPIONNAT DU MONDE CIRCUIT F1 FORMULE 1 FORMULE UN GP GRAND PRIX Italie RACE SEPTEMBRE
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Singapore WINNER positive SPO Motorsport Motorsports GP GRAND PRIX F1
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Hamilton, Putyin, Orosz Nagydíj, Forma-1
Forma-1,Brazil Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Bahreini Nagydíj, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Mercedes-AMG Petronas, Scuderia Ferrari
Forma-1, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes, Kínai Nagydíj
Forma-1, Monacói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, vasárnap, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Kanadai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Brit Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Magyar Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Orosz Nagydíj
Forma-1, Toto Wolff, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Japán Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, 2019 Mexikói Nagydíj

Ennek megfelelően a versenyzés 30 éven keresztül erősen háttérbe szorult a stuttgartiaknál, mígnem 1985-ben a sportautók világában tértek vissza és értek el sikereket, de egyelőre csak motorszállítóként. Az együttműködés a Sauberrel később az F1-ben is folytatódott, amikor a svájci istálló 1993-ban csatlakozott a szériához. Az első évben ugyan hivatalosan még nem Mercedes-erőforrást használtak, de a motor már akkor is abból a Brixworth-ből érkezett, ahol a jelenlegi hibrid rendszerek is készülnek.

Egy évvel később motorgyártóként hivatalosan is visszatértek az F1-be, 1995-ben pedig leszerződtek a McLarennel.

A kapcsolat húsz évig tartott, és három egyéni, valamint egy konstruktőri világbajnoki elsőséget eredményezett. Ezenkívül még 2009-ben, a Brawn GP partnereként értek fel a csúcsra. Év végén pedig kiderült, hogy az egyszezonos istállónak ennél jóval nagyobb szerep jutott a márka történetében.

Kezdetben elmaradtak az eredmények

November 16-án a Daimler bejelentette, hogy megvásárolta a Brawn GP tulajdonjogainak a 75 százalékát, így a 2010-es szezontól a Mercedesnek ismét lesz gyári csapata az F1-ben. Decemberben pedig az is kiderült, hogy az istálló nem mással, mint a három év szünet visszatérő Michael Schumacherrel vág neki a kalandnak. Mivel Ross Brawn maradt a csapatfőnök, ezért a Ferrarinál korábban sikert sikerre halmozó páros ismét egyesülhetett. A hétszeres világbajnok csapattársa a Williamstől érkező Nico Rosberg lett.

– mondta Toto Wolff, az istálló jelenlegi csapatfőnöke. – Akkoriban senki még csak álmodni sem mert arról, hogy később hova jutunk el. Ez egy bátor döntés volt a Daimler vezetőségétől, de kifizetődött, hiszen rendkívül sikeres évtizedet hagytunk magunk mögött.”

Forma-1, Michael Schumacher, Mercedes GP Petronas, Valencia teszt 2010
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes GP Petronas, Malajziai Nagydíj 2010
Forma-1, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Mercedes-AMG Petronas, Kanadai Nagydíj 2010
Forma-1, James Allison, Mercedes-AMG Petronas, Barcelona teszt
Forma-1, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, Nico Rosberg, Michael Schumacher, Mercedes-AMG Petronas, Kínai Nagydíj 2012
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes-AMG Petronas, Kínai Nagydíj 2012
Forma-1, Michael Schumacher, Mercedes-AMG Petronas, Monacói Nagydíj 2012
Forma-1, Michael Schumacher, Mercedes-AMG Petronas, Valenciai Nagydíj 2012
Forma-1, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Mercedes-AMG Petronas, Brazil Nagydíj 2012
Forma-1, Mercedes, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Toto Wolff, Ross Brawn, bemutató
Forma-1, Nico Rosberg, Toto Wolff, Mercedes
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Monacói Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Ausztrál Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Magyar Nagydíj
A két Mercedes csatája Bahreinben kihasználta a pálya minden centiméterét, de egyik versenyző sem panaszkodott, hogy a másik átlépte a sportszerűség határát
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Orosz Nagydíj, rajt
Mercedes-AMG's British driver  Lewis Hamilton wins the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 23, 2014.  AFP Forma1
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, USA Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas, Spanyol Nagydíj
Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Európa GP
Forma-1, Német Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Malajziai Nagydíj, kiesés, motor
Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Orosz Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Kanadai Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Monacói Nagydíj
Forma-1, Thomas Weber, Ross Brawn, Dieter Zetsche, Nico Rosberg, Michael Schumacher, Norbert Haug, Mercedes GP Petronas, Stuttgart 2010 bemutató, Mercedes-Benz Museum
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Ferrari, Valtteri Bottas
Forma-1, USA Nagydíj, Hamilton, Mercedes
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Orosz Nagydíj
A Forma-1-es Német Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Valtteri Bottas, Dieter Zetsche
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, vasárnap, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas

A visszatérés viszonylag jól sikerült, hiszen Rosberg az 5., míg Schumacher a 6. helyen zárt a megszokottól eltérően nem Melbourne-ben, hanem Bahreinben rendezett idénynyitón. Két futammal később, Malajziában pedig a fiatalabbik német versenyző már fel is állhatott a dobogó harmadik fokára, amit Sanghajban és Hockenheimben is meg tudott ismételni.

A visszatérés utáni első szezon nyilvánvalóan nem idézte a korábbi sikereket, ugyanakkor azt sem lehetett kijelenteni, hogy katasztrofálisan alakult.

A három dobogó mellett a csapat azt is elmondhatta magáról, hogy a Magyar Nagydíjat leszámítva minden futamon legalább az egyik autó pontot szerzett. Erre a stabil teljesítményre rajtuk kívül csak a három akkori élcsapat, a Red Bull, a McLaren és a Ferrari volt képes. A konstruktőri pontversenyt a 4. helyen fejezték be, míg Rosberg a 7., Schumacher a 9. pozícióban zárt az egyéni tabellán.

Gyenge kezdés után átmeneti visszaesés

2011-ben viszont nemhogy elmaradt a fejlődés, hanem egyenesen visszaesés volt tapasztalható. Ugyan a 4. helyet sikerült megtartani, de már az is sokat elmond a szezonról, hogy 49 ponttal kevesebbet szereztek, miközben a versenynaptár eggyel több futamból állt.

Ráadásul ezúttal még csak a pódiumra sem sikerült felállniuk, a legjobb eredményük a Schumacher által elért 4. hely volt a Kanadai Nagydíjon.

A Mercedes modernkori F1-es történetének első futamgyőzelmét a 2012-es Kínai Nagydíj hozta el, amikor az esős versenyen Rosberg megszerezte pályafutása első diadalát. Emellett Schumachernek volt egy korábbi büntetés miatt elvett pole pozíciója Monacóban, valamint egy 3. helye az emlékezetes Európai Nagydíjról. Ezzel együtt a Mercedes pocsék szezont tudhatott maga mögött, hiszen a 150 pontot sem sikerült elérniük, a konstruktőri világbajnokságban pedig visszacsúsztak az 5. pozícióba.

Niki Lauda (jobbra) 2012-ben, míg Toto Wolff egy évvel később csatlakozott a csapathoz Forrás: Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

Ugyanakkor a csapatot ebben az idényben csapta meg a változás szele, ugyanis a háromszoros világbajnok Niki Lauda ügyvezetői jogkör nélküli igazgatóként csatlakozott az istállóhoz. A 10 százalékos részesedést birtokló osztrák expilóta óriási tapasztalatának, valamint őszinte és kérlelhetetlen stílusának köszönhetően nyilvánvaló erősítést jelentett. Ráadásul ő győzte meg Lewis Hamiltont, hogy hagyja ott a McLarent, és igazoljon hozzájuk.

A következő idényben az a Wolff lett a csapat ügyvezető igazgatója, aki korábban a Williamsnél töltötte be ugyanezt a pozíciót. Az osztrák üzletember egyúttal 30 százalékos részesedést is vásárolt, év végén pedig a csapatfőnöki feladatokat is átvette a távozó Brawntól.

„2013-ban már egy nagyon erős csapathoz csatlakoztam – jelentette ki. – Korábban olyanok, mint Norbert Haug, Ross Brawn vagy Michael Schumacher dolgoztak évekig az istállóért, és ők alapozták meg a későbbi sikereinket is.”

2013-ban érkezett Hamilton, vele együtt állt a csapat felívelő pályára Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

Az átmeneti 2013-as szezonban Hamilton és Rosberg összesen három futamgyőzelmet aratott, és ugyan a Red Bullt nem volt esélyük megszorítani, a 2. helyet sikerült megszerezniük, mindössze 6 ponttal a Ferrari előtt.

Teljes uralom a hibrid-korszakban

2014-ben a Forma-1-ben bevezették a V6-os hibrid erőforrásokat, és az új szabályokhoz messze a Mercedes alkalmazkodott a legjobban. Az ezüstnyilak a következő három szezont olyannyira uralták, hogy az 59 futamból 51-et megnyertek,

és a maradék 8-ból is mindössze egyszer, a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy nem az övék a leggyorsabb autó.

Ennek megfelelően Hamilton és Rosberg mindhárom alkalommal a világbajnokság első két helyén végzett, ebből kétszer a brit, egyszer a német versenyző tudott diadalmaskodni. A 2016-ban megszerzett elsősége után öt nappal Rosberg bejelentette visszavonulását, ami látszólag a csapatot is váratlanul érte.

A hibrid-korszak első három évében senki nem tudott beleszólni a Hamilton és Rosberg közötti csatába Forrás: AFP/Tom Gandolfini

A Mercedes végül úgy döntött, hogy Valtteri Bottast szerződteti a Williamstől. A finn pilótának egyelőre nem sikerült tartósan megszorongatnia csapattársát, ráadásul 2017-ben Sebastian Vettel, 2018-ban pedig a négyszeres világbajnok mellett Kimi Räikkönen és Max Verstappen is megelőzte a pontversenyben.

Erre a két idényre a Ferrari jelentősen feljavult, aminek köszönhetően az év első felében nyílt volt a címért folytatott csata. Ősszel azonban részben Vettel hibáinak, részben a Mercedes fejlesztéseinek köszönhetően Hamilton végül egyik alkalommal sem adott esélyt.

A tavalyi év kezdete ismét a hibrid-korszak elejét idézte, legalábbis ami a Mercedes-fölényt illeti. Az első 8 versenyt a brackley-i istálló autói nyerték, Hamilton pedig a nyári szünet előtti 12 futamból 8 alkalommal győzedelmeskedett. Ennek köszönhetően Bottas, Verstappen, valamint a megerősödő Ferrari versenyzői sem érhették utol.

Az újkori Ezüstnyilak átírják az F1 történelemkönyvét Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images

A brackley-i istálló ezzel zsinórban hatodik évben hódította el mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki címet, ami egyedülálló az F1 történetében. A viszonylag gyenge első három szezon ellenére egyértelmű, hogy a Mercedes volt a 2010-es évek legsikeresebb csapata, ami a 198 futamon elért 93 győzelemben és 103 pole pozícióban is megmutatkozik.

Az 50-es évekkel együtt pedig közel 50 százalékos győzelmi mutatóval rendelkeznek, amivel vezetik a vonatkozó ranglistát.

„Egy különleges eredményt soha nem könnyű abban az időszakban elismerni, amikor az megtörténik. Ennek ellenére remélem, ha visszatekintünk a gyári [F1-es] Mercedes első modernkori évtizedére, büszkeséget fogunk érezni a Stuttgartban, Brackley-ben, illetve Brixworth-ben dolgozók által elért sikerek iránt” – fogalmazott Wolff.

Kevesen kerülnek reflektorfénybe, de a sikerekhez rengeteg ember munkája kell Forrás: Daimler AG

Az osztrák csapatfőnök hozzátette, a most kezdődő évtizedben nem csupán a pályán, hanem azon kívül is jól akarnak teljesíteni. A Mercedes célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a Forma-1-es működését mind környezeti, mind financiális téren. Előbbi eléréséhez fontos lépés, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást, utóbbira pedig a 2021-es pénzügyi reform adhat lehetőséget.

Többen is a kezdetektől fogva részei a csapatnak

A Mercedes csapatában számos olyan alkalmazott dolgozik, aki a kezdetek, vagyis 2010 óta része a csapat életének. Az istálló adatai szerint Brackley-ben több mint 250 ilyen munkatárs tevékenykedik, köztük Rob Thomas üzletvezető igazgató, John Owen főtervező, valamint Loic Serra teljesítményigazgató.

Az utazó csapatból szintén többen elmondhatják magukról, hogy tíz éve a csapat alkalmazottai.

Andrew Shovlin kezdetben Schumacher versenymérnöke volt, mielőtt kinevezték vezető versenymérnöknek. Ron Meadows sportigazgatóként, James Vowles stratégaként, Simon Cole pedig vezető mérnökként tölt be fontos szerepet.

Rajtuk kívül Hamilton és Bottas versenymérnöke, Peter Bonnington, illetve Riccardo Musconi, valamint Matt Deane, a szerelőgárda első embere is a kezdetektől fogva szolgálja a csapatot.

Természetesen nem szabad megfeledkezni az istálló partnereiről, illetve szponzorairól sem. A Petronas 2010 óta üzemanyag-beszállítója, és egyben névadó szponzora a Mercedes F1-es csapatának. A malajziai vállalaton kívül a Monster és a UBS támogatja az istállót a visszatérés pillanatától kezdve.

Peter „Bono" Bonnington 2010 óta a csapat tagja, és Hamilton 2013-as érkezésétől kezdve a brit pilóta versenymérnökeként tevékenykedik Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hoch Zwei

A jubileumot a Mercedes akár rekorddöntéssel, illetve -beállítással is ünnepelhette volna, hiszen melbourne-i pole pozíció esetén Hamilton megelőzte volna Ayrton Sennát és Schumachert az egy nagydíjon szerzett összes rajtelsőséget tekintve (jelenleg mindhárman 8-nál állnak), illetve utolérte volna a brazil pilótát az egyazon helyszínen sorozatban begyűjtött pole pozíciókban (jelenleg 6-nál tart). Az élet azonban közbeszólt, hiszen a koronavírus miatt törölték az Ausztrál Nagydíjat, és a csapatok önkéntes karanténja miatt két hétig még ünneplést is aligha tartanak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!