2010. március 14-én, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon 55 év után először láthattunk gyári Mercedest a rajtrácson. A csapat felé tanúsított elvárásokat fokozta, hogy a cég az előző szezonban az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is begyűjtő Brawn GP-istállót vásárolta meg, és olyan nevek képviselték őket, mint Michael Schumacher vagy Ross Brawn. Ennek ellenére a győzelmek nem jöttek egyhamar, de mára elmondhatják magukról, hogy több mint fél évtizede uralják a sorozatot.
A Mercedesnek a hőskorban már volt egy rövid, ám annál sikeresebb időszaka az F1-ben. 1954-ben és 1955-ben Juan Manuel Fangio és Stirling Moss összesen kilenc futamgyőzelmet aratott, az argentin pilóta pedig mindkét évben a pontverseny élén végzett. A Le Mans-i 24 órás versenyen bekövetkezett tragédia következtében azonban a vállalat úgy döntött, kivonul az autósportból.
Ennek megfelelően a versenyzés 30 éven keresztül erősen háttérbe szorult a stuttgartiaknál, mígnem 1985-ben a sportautók világában tértek vissza és értek el sikereket, de egyelőre csak motorszállítóként. Az együttműködés a Sauberrel később az F1-ben is folytatódott, amikor a svájci istálló 1993-ban csatlakozott a szériához. Az első évben ugyan hivatalosan még nem Mercedes-erőforrást használtak, de a motor már akkor is abból a Brixworth-ből érkezett, ahol a jelenlegi hibrid rendszerek is készülnek.
Egy évvel később motorgyártóként hivatalosan is visszatértek az F1-be, 1995-ben pedig leszerződtek a McLarennel.
A kapcsolat húsz évig tartott, és három egyéni, valamint egy konstruktőri világbajnoki elsőséget eredményezett. Ezenkívül még 2009-ben, a Brawn GP partnereként értek fel a csúcsra. Év végén pedig kiderült, hogy az egyszezonos istállónak ennél jóval nagyobb szerep jutott a márka történetében.
November 16-án a Daimler bejelentette, hogy megvásárolta a Brawn GP tulajdonjogainak a 75 százalékát, így a 2010-es szezontól a Mercedesnek ismét lesz gyári csapata az F1-ben. Decemberben pedig az is kiderült, hogy az istálló nem mással, mint a három év szünet visszatérő Michael Schumacherrel vág neki a kalandnak. Mivel Ross Brawn maradt a csapatfőnök, ezért a Ferrarinál korábban sikert sikerre halmozó páros ismét egyesülhetett. A hétszeres világbajnok csapattársa a Williamstől érkező Nico Rosberg lett.
2010 fontos mérföldkő volt számunkra, hiszen a Mercedes ekkor mindent egy lapra tett fel azzal, hogy újra lett F1-es csapata
– mondta Toto Wolff, az istálló jelenlegi csapatfőnöke. – Akkoriban senki még csak álmodni sem mert arról, hogy később hova jutunk el. Ez egy bátor döntés volt a Daimler vezetőségétől, de kifizetődött, hiszen rendkívül sikeres évtizedet hagytunk magunk mögött.”
A visszatérés viszonylag jól sikerült, hiszen Rosberg az 5., míg Schumacher a 6. helyen zárt a megszokottól eltérően nem Melbourne-ben, hanem Bahreinben rendezett idénynyitón. Két futammal később, Malajziában pedig a fiatalabbik német versenyző már fel is állhatott a dobogó harmadik fokára, amit Sanghajban és Hockenheimben is meg tudott ismételni.
A visszatérés utáni első szezon nyilvánvalóan nem idézte a korábbi sikereket, ugyanakkor azt sem lehetett kijelenteni, hogy katasztrofálisan alakult.
A három dobogó mellett a csapat azt is elmondhatta magáról, hogy a Magyar Nagydíjat leszámítva minden futamon legalább az egyik autó pontot szerzett. Erre a stabil teljesítményre rajtuk kívül csak a három akkori élcsapat, a Red Bull, a McLaren és a Ferrari volt képes. A konstruktőri pontversenyt a 4. helyen fejezték be, míg Rosberg a 7., Schumacher a 9. pozícióban zárt az egyéni tabellán.
2011-ben viszont nemhogy elmaradt a fejlődés, hanem egyenesen visszaesés volt tapasztalható. Ugyan a 4. helyet sikerült megtartani, de már az is sokat elmond a szezonról, hogy 49 ponttal kevesebbet szereztek, miközben a versenynaptár eggyel több futamból állt.
Ráadásul ezúttal még csak a pódiumra sem sikerült felállniuk, a legjobb eredményük a Schumacher által elért 4. hely volt a Kanadai Nagydíjon.
A Mercedes modernkori F1-es történetének első futamgyőzelmét a 2012-es Kínai Nagydíj hozta el, amikor az esős versenyen Rosberg megszerezte pályafutása első diadalát. Emellett Schumachernek volt egy korábbi büntetés miatt elvett pole pozíciója Monacóban, valamint egy 3. helye az emlékezetes Európai Nagydíjról. Ezzel együtt a Mercedes pocsék szezont tudhatott maga mögött, hiszen a 150 pontot sem sikerült elérniük, a konstruktőri világbajnokságban pedig visszacsúsztak az 5. pozícióba.
Ugyanakkor a csapatot ebben az idényben csapta meg a változás szele, ugyanis a háromszoros világbajnok Niki Lauda ügyvezetői jogkör nélküli igazgatóként csatlakozott az istállóhoz. A 10 százalékos részesedést birtokló osztrák expilóta óriási tapasztalatának, valamint őszinte és kérlelhetetlen stílusának köszönhetően nyilvánvaló erősítést jelentett. Ráadásul ő győzte meg Lewis Hamiltont, hogy hagyja ott a McLarent, és igazoljon hozzájuk.
A következő idényben az a Wolff lett a csapat ügyvezető igazgatója, aki korábban a Williamsnél töltötte be ugyanezt a pozíciót. Az osztrák üzletember egyúttal 30 százalékos részesedést is vásárolt, év végén pedig a csapatfőnöki feladatokat is átvette a távozó Brawntól.
„2013-ban már egy nagyon erős csapathoz csatlakoztam – jelentette ki. – Korábban olyanok, mint Norbert Haug, Ross Brawn vagy Michael Schumacher dolgoztak évekig az istállóért, és ők alapozták meg a későbbi sikereinket is.”
Az átmeneti 2013-as szezonban Hamilton és Rosberg összesen három futamgyőzelmet aratott, és ugyan a Red Bullt nem volt esélyük megszorítani, a 2. helyet sikerült megszerezniük, mindössze 6 ponttal a Ferrari előtt.
2014-ben a Forma-1-ben bevezették a V6-os hibrid erőforrásokat, és az új szabályokhoz messze a Mercedes alkalmazkodott a legjobban. Az ezüstnyilak a következő három szezont olyannyira uralták, hogy az 59 futamból 51-et megnyertek,
és a maradék 8-ból is mindössze egyszer, a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy nem az övék a leggyorsabb autó.
Ennek megfelelően Hamilton és Rosberg mindhárom alkalommal a világbajnokság első két helyén végzett, ebből kétszer a brit, egyszer a német versenyző tudott diadalmaskodni. A 2016-ban megszerzett elsősége után öt nappal Rosberg bejelentette visszavonulását, ami látszólag a csapatot is váratlanul érte.
A Mercedes végül úgy döntött, hogy Valtteri Bottast szerződteti a Williamstől. A finn pilótának egyelőre nem sikerült tartósan megszorongatnia csapattársát, ráadásul 2017-ben Sebastian Vettel, 2018-ban pedig a négyszeres világbajnok mellett Kimi Räikkönen és Max Verstappen is megelőzte a pontversenyben.
Erre a két idényre a Ferrari jelentősen feljavult, aminek köszönhetően az év első felében nyílt volt a címért folytatott csata. Ősszel azonban részben Vettel hibáinak, részben a Mercedes fejlesztéseinek köszönhetően Hamilton végül egyik alkalommal sem adott esélyt.
A tavalyi év kezdete ismét a hibrid-korszak elejét idézte, legalábbis ami a Mercedes-fölényt illeti. Az első 8 versenyt a brackley-i istálló autói nyerték, Hamilton pedig a nyári szünet előtti 12 futamból 8 alkalommal győzedelmeskedett. Ennek köszönhetően Bottas, Verstappen, valamint a megerősödő Ferrari versenyzői sem érhették utol.
A brackley-i istálló ezzel zsinórban hatodik évben hódította el mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki címet, ami egyedülálló az F1 történetében. A viszonylag gyenge első három szezon ellenére egyértelmű, hogy a Mercedes volt a 2010-es évek legsikeresebb csapata, ami a 198 futamon elért 93 győzelemben és 103 pole pozícióban is megmutatkozik.
Az 50-es évekkel együtt pedig közel 50 százalékos győzelmi mutatóval rendelkeznek, amivel vezetik a vonatkozó ranglistát.
„Egy különleges eredményt soha nem könnyű abban az időszakban elismerni, amikor az megtörténik. Ennek ellenére remélem, ha visszatekintünk a gyári [F1-es] Mercedes első modernkori évtizedére, büszkeséget fogunk érezni a Stuttgartban, Brackley-ben, illetve Brixworth-ben dolgozók által elért sikerek iránt” – fogalmazott Wolff.
Az osztrák csapatfőnök hozzátette, a most kezdődő évtizedben nem csupán a pályán, hanem azon kívül is jól akarnak teljesíteni. A Mercedes célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a Forma-1-es működését mind környezeti, mind financiális téren. Előbbi eléréséhez fontos lépés, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást, utóbbira pedig a 2021-es pénzügyi reform adhat lehetőséget.
A Mercedes csapatában számos olyan alkalmazott dolgozik, aki a kezdetek, vagyis 2010 óta része a csapat életének. Az istálló adatai szerint Brackley-ben több mint 250 ilyen munkatárs tevékenykedik, köztük Rob Thomas üzletvezető igazgató, John Owen főtervező, valamint Loic Serra teljesítményigazgató.
Az utazó csapatból szintén többen elmondhatják magukról, hogy tíz éve a csapat alkalmazottai.
Andrew Shovlin kezdetben Schumacher versenymérnöke volt, mielőtt kinevezték vezető versenymérnöknek. Ron Meadows sportigazgatóként, James Vowles stratégaként, Simon Cole pedig vezető mérnökként tölt be fontos szerepet.
Rajtuk kívül Hamilton és Bottas versenymérnöke, Peter Bonnington, illetve Riccardo Musconi, valamint Matt Deane, a szerelőgárda első embere is a kezdetektől fogva szolgálja a csapatot.
Természetesen nem szabad megfeledkezni az istálló partnereiről, illetve szponzorairól sem. A Petronas 2010 óta üzemanyag-beszállítója, és egyben névadó szponzora a Mercedes F1-es csapatának. A malajziai vállalaton kívül a Monster és a UBS támogatja az istállót a visszatérés pillanatától kezdve.
A jubileumot a Mercedes akár rekorddöntéssel, illetve -beállítással is ünnepelhette volna, hiszen melbourne-i pole pozíció esetén Hamilton megelőzte volna Ayrton Sennát és Schumachert az egy nagydíjon szerzett összes rajtelsőséget tekintve (jelenleg mindhárman 8-nál állnak), illetve utolérte volna a brazil pilótát az egyazon helyszínen sorozatban begyűjtött pole pozíciókban (jelenleg 6-nál tart). Az élet azonban közbeszólt, hiszen a koronavírus miatt törölték az Ausztrál Nagydíjat, és a csapatok önkéntes karanténja miatt két hétig még ünneplést is aligha tartanak.