Ha valakit, aki tisztában van Sebastian Vettel pályafutásával, megkérdeznénk, hogy melyiket tartja a négyszeres világbajnok legjobb szezonjának a Forma-1-ben, aligha vágná rá, hogy a tavalyit. Vezetői hibák tömkelege jellemezte ugyanis a Ferraritól az idei év végén elköszönő német 2019-es idényét, amelynek végén kikapott mindössze második F1-es szezonját taposó csapattársától is. A Ferrari korábbi mérnöke meglepő módon azonban mégis a tavalyi esztendőt tartja Vettel legjobbjának.
Rob Smedley több mint húsz esztendőt húzott le a Forma-1-ben, 2004-től 2013-ig pedig a Ferrarinál dolgozott, látott tehát már egyet s mást. Többek között Vettel pályafutását is közelről kísérhette végig, az F1 Nation Podcastban pedig érdekes kijelentést tett róla. „Szerintem veszteség lenne a sportágnak [ha az év végén visszavonulna], mert szerintem nagyon jó pilóta, egy igazán csodálatos versenyző.
És tudják, hogy szerintem melyik volt a legjobb éve a Forma-1-ben? Ezért szét fognak szedni, de szerintem a tavalyi, a 2019-es."
Az eredmények és a pályán mutatott teljesítmény tekintetében Vettel tavalyi szezonja azonban minden volt, csak jó nem. Több vezetői hibát is elkövetett, valamint Leclerc-től is kikapott. De akkor miért gondolja úgy Smedley, hogy jó teljesítmény nyújtott? „Szerintem tavaly karrierje legnagyobb kihívásával állt szemben, és mindenki előre leírta őt, mert az volt a legkönnyebb, mondván Charles egyszerűen csak jobb és jobb lesz, ez pedig Sebastiannak a véget jelenti, ha úgy tetszik” – magyarázta a mérnök.
Szerintem az év vége felé láttuk az igazi Sebastian Vettelt.
Azt, amelyik egy kicsit el volt veszve, szerintem ezt biztosan ő is minden további nélkül beismerné. Nem ott volt, ahol lenni akart a szezon kezdetén sem a csapat, sem a csapattársa tekintetében. Ezután azonban leszegte a fejét, és visszakapaszkodott, ami egy igazi bajnok ismérve."
Smedley tehát nem is Vettel eredményei, sokkal inkább mentális ereje miatt tartja emlékezetesnek a négyszeres világbajnok tavalyi évét, mivel
szerinte korábban egyik csapattársa sem késztette olyan kemény küzdelemre, mint Leclerc.
„Kétségtelen, hogy a létező összes teher az ő vállán volt. Szerintem valószínűleg egész karrierje során nem volt még rajta ekkora nyomás, pedig meg kellett már küzdenie jó pilótákkal és világbajnokokkal egyaránt. Dominált Kimi ellen és Mark ellen a Red Bullnál, aki egyáltalán nem kutyaütő, Mark nagyon gyors pilóta. És mindig képes volt felülkerekedni. Nem vagyok benne biztos, hogy korábban szembesült akkora kihívással, mint 2019-ben.
Személy szerint úgy gondolom, hogy amikor megbirkózott ezzel, visszatért és megjelölte a területét a rázós kezdés után, valami különlegeset láthattunk."
Felipe Massa korábbi versenymérnöke az Orosz Nagydíjon történtekben látja igazoltnak, hogy Vettel a második félidőre változtatott a hozzáállásán. Miután az előre megbeszéltek szerint lerajtolta csapattársát, nem volt hajlandó eleget tenni a csapat kérésének, és visszaengedni őt maga elé. „Biztos vagyok benne, hogy Mattia nem értene egyet velem ebben a kérdésben, de az orosz futam jó példa erre – mondta Smedley. – Előre került, bárhogy is tette, bármilyen mahinációk is segítették ehhez. Majd fejben meghozta a döntést, hogy ott fog maradni, és nem engedi vissza maga elé [Leclerc-t]. És szerintem egy nagy versenyző ismérve, hogy könyörtelen a győzelemért folyó hajszában."