A héten újabb dominó dőlt el az F1-es átigazolási piacon: a Renault bejelentette Fernando Alonso szerződtetését az idei szezon végén távozó Daniel Ricciardo helyére. A kétszeres világbajnok a franciákkal érte el legjobb eredményeit az F1-ben, hiszen 2005-ben és 2006-ban világbajnok lett, miközben a Renault a konstruktőri pontversenyben végzett az élen.
A francia istálló azonban jelenleg korántsem a legfényesebb időszakát éli, és ez 2021-ben szinte biztosan nem fog változni. Alonso pedig híres arról, hogy nehezen tűri, ha az autó nem elég versenyképes, és már többször előfordult, hogy nyilvánosan szidta azt. 2013-ban, még Ferrari-pilótaként burkoltan arra célzott, hogy Sebastian Vettel Red Bullját szeretné megkapni születésnapjára, a két évvel későbbi Japán Nagydíjon pedig GP2-es motornak titulálta a McLarent hajtó Honda-erőforrást. A Renault természetesen szeretné elkerülni a hasonló nyilatkozatokat a jövőben.
Felmerül a kérdés, hogy a spanyol pilóta meddig tűri a Renault középmezőnybeli szereplését. Cyril Abiteboul nem aggódik amiatt, hogy Alonso céltáblájává válnak és úgy véli, mindent tisztáztak annak érdekében, hogy elkerüljék az ehhez hasonló kellemetlenségeket.
Arra koncentráltunk, hogy ne csapjuk be a túlzott ígérgetéssel és az azt követő alulteljesítéssel
– nyilatkozta a BBC-nek az enstone-iak csapatfőnöke. – Elég időt szántunk arra, hogy világossá tegyük számára az idei, valamint a 2021-es és 2022-es helyzetünket.”
Alonso 2018 végén hagyta ott a Forma-1-et, vagyis kétéves kihagyás után fog visszatérni a mezőnybe. Abiteboul úgy véli,
az akkori döntés pont az ilyen esetek miatt született meg, és ebből a szempontból a szünet nagyon jót tett a spanyol versenyzőnek.
„Nem szabad alábecsülni, hogy a Forma-1 néha mennyire könyörtelen, és milyen mérgező légkör uralkodik – magyarázta. – Nem számít, hogy az ember milyen keményen dolgozik, mennyit próbálkozik, vagy mennyire gondolja jónak magát, előfordul, hogy lehetetlen [elérnie a céljait]. Ezért egy ponton mindegyikünk kiég, kivéve talán Toto [Wolffot], Lewis [Hamiltont] és a Mercedest. Egy ilyen szünet pedig a legjobb módszer arra, hogy ez ne forduljon elő.”
Alonso 39 és fél évesen fog visszatérni, és legfeljebb Kimi Räikkönen lesz nála idősebb, amennyiben a finn pilóta nem vonul vissza az idei szezon végén. A kétszeres világbajnok az ezen a ranglistán őt követő Hamiltonnál három és fél, míg a jelenlegi mezőnyben mindenkinél fiatalabb Lando Norrisnál 18 évvel idősebb.
Abiteboul viszont úgy véli, a spanyol versenyző életkora nem jelent problémát.
„Emiatt nem aggódunk, mivel korábban rengeteget beszéltünk erről – szögezte le. – A legjobban nem a fizikai állapota, hanem a motiváltsága számít. Szerintem egy bizonyos korban már ez a leglényegesebb a jó szereplés szempontjából. Ő pedig nagyon is motivált, így azt gondolom, hogy az életkora nem fogja befolyásolni a szerződés hosszát.”
A sajtóban akkor merült fel először, hogy Alonso esetleg ismét visszatér a Renault-hoz, miután kiderült, hogy Ricciardo elhagyja a csapatot. Abiteboul azonban elárulta, egykori pilótájukkal már sokkal korábban felvették a kapcsolatot. „A tárgyalások már jóval azelőtt elkezdődtek, hogy Daniel a McLaren mellett döntött – emlékezett vissza. – Nem tudom, hogyan alakultak volna a dolgok, ha másképp harároz, de legyünk őszinték, az időzítés nem segített nekünk, mert akkor másra fókuszáltunk. Ezt viszont már magunk mögött hagytuk, most pedig elégedett vagyok a választással.”
A spanyol pilóta az elmúlt két évben többször utalást tett rá, hogy nem lát túl nagy változást a Forma-1-ben abban a tekintetben, hogy a sportág továbbra is túl kiszámítható és mindig ugyanannak a két-három csapatnak van csak esélye a győzelemre. Emiatt a 2021-es reformokat jelölte meg, mint lehetséges visszatérése legkorábbi időpontját, a szabályváltozásokat azonban a koronavírus-járvány miatt 2022-re halasztották. Alonso ennek ellenére visszatért és bízik benne, hogy a reformok meghozzák a remélt kiegyenlítődést. „2022-ben remélem, hogy a sportág előrelépést tesz a versenyképesség terén” – nyilatkozta az F1 hivatalos oldalának.
Szerintem igazságosabb lesz, a költségplafon és az új szabályok több akciót hoznak majd a mezőnyben, és kiegyenlítettebb lesz a küzdelem. Ezek is szerepet játszottak a döntésemben,
valamint nagyon fontosnak tartom, hogy a koronavírus és a világban zajló folyamatok idején egy olyan vállalatcsoport, mint a Renault, kitart és támogat egy Forma-1-es projektet. Nincs sok csapat, amelyik ilyen biztos háttérrel rendelkezik."
A kétszeres világbajnok elmondta, hogy valóban jót tett neki az, hogy kicsit eltávolodott a Forma-1-től, emiatt most más szemszögből látja a világot. „Nyugodt vagyok és örülök mindennek, ami történik. A Forma-1-ben néha túlságosan elfoglaltak vagyunk óráról órára és napról napra a teendőkkel, és elveszítjük azt az általános szemléletet, ami nekem most megvan."
Azt azért előre leszögezte, hogy nem kocsikázni jön vissza, hanem a győzelem lesz a célja „
Most olyan hangulatban vagyok, hogy csak jöjjek vissza és élvezzem. Persze amikor majd lehajtjuk a sisakrostélyt, az emberben fellobban a győzelem tüze.
Ez kell ahhoz, hogy motiváljuk magunkat, eddzünk minden nap, menjünk a szimulátorba, elrendezzük a PR-es dolgokat és dolgozzunk a szponzorokkal. Sok pályán kívüli dologhoz kell a motiváció és szükséges egy világos cél is a pályán. Nekem mindig is a győzelem lesz ez, mert versengő típus vagyok, de az is fontos, hogy élvezzem az autók vezetését. Kulcsfontosságú, hogy jól érezzem magam a hétvégéken.
Új Fernando jön, hiszen másfél év alatt mindenki változik,
pilótaként is különböző vezetési stílusokat sajátítottam el különböző kategóriákban. A hosszútávú versenyzés csapatsport, nagyon jó volt mindent megosztani a csapattársaimmal. A Dakar a túlélésről szól, nem csupán motorsport-verseny, hanem emberi kihívás is. Ezek nagyon hatékonyan működtek, és erősebben térek vissza, mint valaha."