NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 drives on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A korábbinál puhább gumik sem hozták közelebb az üldözőket a Mercedeshez, de a készlethiány a megfelelő keverékből mindenkinek trükkössé teszi a hétvége további részét. A Ferrari hátrébb szorulhat, a Racing Point erősebb formát mutatott a hosszú etapon.
Nem sok meglepetést hozott az idei második angliai versenyhétvége nyitánya, a Mercedes pénteken ugyanúgy bedarálta a többieket, mint a Brit Nagydíj nevezetű eseményen. A 70. évforduló Nagydíján mindkét autójukkal legalább 0,6 másodpercet vertek a legközelebbi üldözőre az első edzésnapon, és a hosszú etapok eredményei sem vetítenek előre nagy fordulatot, hiába próbálta meg a Pirelli megzavarni az állóvizet.
Galéria: Ismét Silverstone-ban az F1-es mezőny, elindult a hétvége - Galéria
1/62
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Ben Stansall/Pool via Getty Images)
Puhítottak ugyanis a gumikiosztáson, ezúttal a lágy-közepes-kemény megnevezés nem a C1-C2-C3, hanem a C2-C3-C4 típust takarja. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy az előző futam végén a legkeményebb fajtán (C1) mennyire a határon táncolt a mezőny, de természetesen senkinek a fejéhez sem szorítottak fegyvert, hogy mindenképp egyetlen kerékcserével teljesítse a távot a lendületes ívekkel az abroncsokat eléggé megnyúzó Silverstone-ban.
Alapvetően a gumiknak az aszfalt nyírásából mechanikusan eredő kopása okozott bajt, nem a hőfáradása,
mivel a kanyarok közti egyenesekben megfelelően le tudnak hűlni. A Hungaroringen vagy Abu-Dzabiban az utolsó szektorban például nem ilyen a helyzet. Ez hűvösebb időben egyébként gondot is szokott okozni, könnyen az optimális alá csökken a gumik hőmérséklete olyankor.
Galéria: Ismét Silverstone-ban az F1-es mezőny, elindult a hétvége - Galéria
1/62
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Ben Stansall/Pool via Getty Images)
A nagy kérdés tehát a hétvégére az, hogy egy vagy két kerékcsere a tuti? A pénteki versenyszimulációk adatai adnak némi fogódzkodót. A lágy gumin például a mclarenesek kezdték a menetet, Lando Norris 5 kör alatt 1,8 mp-et lassult, Sainz 1,2-t. Sebastian Vettelnél ugyanez 7 kör/1,8 mp volt, tehát ahogy sejteni lehetett, a lágy keverék nem bírja sokáig, az említett urak eredményei meredeken romlottak pár kör alatt, nagyobb ugrásokkal. "A lágy túl lágy ehhez a pályához" – állapította meg a Red Bull pilótája, Alexander Albon. Még az sem kizárt, hogy a legjobb idők nem ezen születnek, mivel egyetlen körben is túl sokat romolhat a teljesítményük.
Ez a gumi valószínűleg később sem lesz alkalmas normális hosszabb etapra, és hiába kapja meg valaki utána a keményet, azzal aligha jut el a célig értékelhető tempóban (a C4-gyel Romain Grosjean ment múltkor a legtöbbet, 36 kört az 52-ből). Igaz, a nyomás növelése tartósabbá teheti őket.
A középmezőny tagjai talán jobban járnak a Q2-es kieséssel, mint a továbbjutással,
hiszen akkor rajtolhatnak a közepes vagy a lágy gumin. "Sok agyalást fog okozni [a döntés], hogy melyik abroncson rajtoljunk – mondta Sainz.
Galéria: Ismét Silverstone-ban az F1-es mezőny, elindult a hétvége - Galéria
1/62
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Ben Stansall/Pool via Getty Images)
A Mercedes és a Red Bull kitarthat a közepes gumi mellett, de a Ferrari és a Racing Point nem feltétlenül jár jól vele, Lance Stroll az előző alkalommal hátrafelé mozgott a mezőnyben a taktikai lépéshátrány miatt. De vajon a közepes/kemény stratégia megvalósítható? Nico Hülkenberg ment legtovább a közepes keverékkel a képzeletbeli rajtot követően a mezőny első feléből, ő 10 kör után lassult 2 másodpercet. Ez sem tűnik életbiztosításnak.
Pár fokkal hűvösebb körülmények várhatók szombaton és vasárnap, mint pénteken, de a hőmérsékletek így is meghaladják az előző hétvégit.
Külön csavar a történetben, hogy
a szokatlan bajnokságlebonyolítás és a szűkös határidők miatt a Pirelli egységesen jelölte ki, ki melyik keverékből mennyi garnitúrát kap
(8 lágy, 3 közepes, 2 kemény a fejadag), nem lehetett egyedi utakat követni.
"Nincs elég közepes és kemény gumink, ezért kicsit meg van kötve a kezünk a stratégiával. Holnap fontos lesz a megfelelő gumit választani a megfelelő pillanatban a Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban" – mutatott rá Albon. Viszont aki a szűkös készlet miatt kényszerül kétkiállásos haditervre, legalább olyan előnyhöz juthat a táv végén, hogy megkapja egy rövidebb sprintre a legjobban tapadó lágy gumit, aminek kevesebb benzin mellett már nem annyira vészes a terhelése.
Galéria: Ismét Silverstone-ban az F1-es mezőny, elindult a hétvége - Galéria
1/62
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Ben Stansall/Pool via Getty Images)
Minden jel a két kerékcsere irányába mutat, már csupán a csapatok vélhető óvatosságából is. Mindez növeli a stratégiai lehetőségeket és az esetleges fordulatokat. És persze a biztonsági autós fázisok megint bekavarhatnak a tervekbe.
Visszatérve a Ferrarira és a Raincg Pointra, a versenyszimuláción a Sergio Pérez helyére ismét beugró Hülkenberg máris jobb tempót diktált csapattársánál, illetve Charles Leclercnél közel 1 másodperccel jobb köröket autózott, és a gumikopást is jobban kordában tartotta (a Ferrarinál ez az alacsony leszorítóerős beállítás egyik hátulütője a több csúszkálásból fakadóan).
Már sokkal otthonosabban érzem magam az autóban. Egyből így volt, jobb a kondícióm is.
– nyilatkozta a német. – Sokkal letisztultabban, kiszámíhatóbban alakult ez a péntek [mint az előző]."
Galéria: Ismét Silverstone-ban az F1-es mezőny, elindult a hétvége - Galéria
1/62
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 07: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during practice for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 07, 2020 in Northampton, England. (Photo by Ben Stansall/Pool via Getty Images)
Ha a rózsaszín autók megismétlik a pénteki eredményt az időmérőn és a vörösök előtt végeznek, ezúttal a futamon is jobb esélyük lesz rá. Az ígéretes formát mutató Renault-t azért hagytuk ki az összehasonlításból, mert pilótái elsősorban a kemény abroncsot tesztelték a hosszú etapon.
Max Verstappen nem számít rá, hogy megszorongatja a Mercedest; valószínűleg megtévesztő a közelsége a hosszú etapos ábrán hozzájuk, egy hete ugyanilyen volt a kép. Valtteri Bottas ellenben tartotta Lewis Hamilton iramát a megváltozott feltételekkel, hátha legalább neki köszönhetően izgalmas lesz a pályán zajló csata is az élen.