Hintába ültette Schumachert, aztán megfeddte a piszkos védekezésért

Forma-1, Mika Häkkinen, Michael Schumacher, McLaren-Mercedes, Ferrari, Belga Nagydíj 2000
Finnish McLaren-Mercedes driver Mika Hakkinen leads ahead of German Ferrari driver Michael Schumacher shortly after regaining the leading position of the Belgian Formula One Grand Prix on the Francorchamps race track in Spa 27 August 2000. After Schumacher was leading for several rounds, Hakkinen took over the lead again by overtaking Ricardo Zonta and Schumacher in a breathtaking maneuver in the 40th lap and finally won the race ahead of Michael Schumacher and Ralf Schumacher on BMW-Williams. (Photo by OLIVIER HOSLET / BELGA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Belga Nagydíj rengeteg emlékezetes pillanatot adott a Forma-1-nek, a sport egyik legszebb előzése ezen a pályán történt 20 évvel ezelőtt. Michael Schumacher hiába keménykedett, végül beültették a hintába.

Húsz éve Mika Häkkinen ezen a napon mutatta be minden idők egyik legszebb előzését Michael Schumacher ellen, méghozzá azon a pályán, Spában, aminek pont a közelében felnövő német klasszis volt az egyik mestere. A látványos manőver az első felvételek egyike volt, ami bekerült az F1 új kísérőzenéjének klipjébe (az 5-6. másodpercnél a belső kamerás jelenet), a szokásos kettő helyett három főszereplővel zajlott, és a ferraris részéről egy igen sportszerűtlen megmozdulás előzte meg.

Häkkinen vezet, pillanatokkal azután, hogy mesteri manőverrel megelőzte Schumachert Forrás: AFP/Olivier Hoslet

Az ezredforduló tájékát e két versenyző rivalizálása határozta meg, a 2000-es szezon előtt mindketten 2-2 vb-címnél tartottak, és a Belga Nagydíjra úgy érkeztek meg, hogy a McLaren finnje volt lendületben, épp 2 pontos előnybe került a bajnokságban, és a futam elején is ő állt az élen. A táv negyedénél azonban megpördült a száradó, de sok helyen még vizes aszfalton, így Schumacher mögé került.

A 44 körös táv utolsó negyedét úgy kezdte meg, hogy felzárkózott vetélytársára, de egy ilyen kaliberű versenyzőt természetesen nem ugyanolyan utolérni, mint megelőzni. A legjobb alkalmat a legendás Eau Rouge kanyart követő hosszú egyenes kínálta.

„A Ferrari nem ment ragyogóan az Eau Rouge-ban, de a pálya többi részén igen – elevenítette fel Häkkinen az Autosportnak egy pár évvel ezelőtti interjúban. –

Először a 40. körben tudott támadni, ám „Michael nagyon durván rám zárta az ajtót", vagyis az egyenesben leszorította a finnt. Határesetnek tűnt, Schumacher a mai felügyelőknél talán megúszta volna büntetés nélkül. A 41. körben aztán ugyanezen a szakaszon utolértek egy lekörözöttet, a brazil Ricardo Zontát, aki ekkor még nem sejtette, hogy egy statiszta-jelenet miatt fog mindenki emlékezni a karrierjére.

„Nagy, de számított kockázatot vállaltam. Úgy határoztam, padlógázzal megyek át az Eau Rouge-on – mondta Häkkinen. – Akkoriban ez nem a szívbajosoknak való volt. Nagyon nehéznek számított, és a hiba következménye hatalmas volt. Ráadásul az aszfalt még mindig nedves maradt az ideális íven túl, tehát tudtam, hogy milliméterre pontosan kell kormányoznom."

Előbbi verzió történt, és a szélárnyékban egyre közeledett Schumacherhez, aki nem padlógázzal suhant át az emelkedő kombinációján, és szintén kapaszkodott a pálya közepére húzódó Zonta szélárnyékába.

Schumacher balról kerülte ki a brazilt, Häkkinen jobbról (előre elhatározta, hogy a Ferrarihoz képest az ellenkező irányt választja), és a féktávhoz majdnem egymás mellett érkezett meg a három autó. A belső ív a szemfüles Häkkinennek kedvezett, aki ezzel átvette a vezetést és nyert is.

Ellenfele előző körben bemutatott necces védekezése felháborította, bár az NBC-nek az eset 15. évfordulóján azt nyilatkozta, „már nincs problémája vele."

„Semmi kétség, látott. 320-as tempónál a jobb oldali kerekekkel lementem a fűre, nehogy összeérjünk. Az első szárnyam bal szélén guminyomok voltak" – mondta az Auto Motor und Sportnak. Majd egy másik interjúban elárulta, hogy Schumacher nem látott kivetnivalót a manőverében.

Häkkinen megpróbált beszélni Schumacher fejével, de a német pilóta nem értette a problémát Forrás: AFP/Pierre Verdy

„Természetes volt, hogy a verseny után odamentem hozzá beszélni. Közöltem vele, hogy nem szoríthat le mást a fűre 300-as tempónál, mert élet és halál múlik rajta, legyen ennyi esze."

„Nem kért bocsánatot az agresszivitásért, egyszerűen ilyen volt a vezetési stílusa." A csatát Häkkinen megnyerte Belgiumban, de a háborút elvesztette, 2000-ben Schumachert koronázták bajnokká.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!