SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 11: Dan Ticktum of Great Britain and DAMS following practice ahead of the Formula 2 Championship at Mugello Circuit on September 11, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Joe Portlock - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A 21 éves Dan Ticktum a Red Bull támogatása nélkül is bejutott a Forma-1 előszobájának számító Forma-2-be, sebessége mellett azonban leginkább továbbra is balhés viselkedésével hívja fel magára a figyelmet.
A jelenleg a Forma-2-ben versenyző Dan Ticktumnak fiatal kora ellenére a nála jóval idősebb pilótákat is megszégyenítő "bűnlajstroma" van már az autósportban. A nagy tehetségnek tartott 21 éves pilóta neve először 2015-ben vált ismertté a nemzetközi autósportban, de nem éppen úgy, ahogyan szerette volna, két évre eltiltották ugyanis, amiért az MSA Formula-bajnokságban biztonsági autós fázis alatt szándékosan nekiment az egyik riválisának.
Ticktumnak azóta több balhéja is volt az aktuális versenysorozatában, a Red Bull pedig miután visszavette a tehetségkutató programjába, tavaly eltanácsolta onnan. Ő azonban így is talált magának ülést az F2-ben a DAMS-csapatnál, ahol nem is teljesít rosszul, jó eredményeit azonban eddig elhomályosítják a csapatrádióban történt kifakadásai.
A pontversenyben 18 futam után a 11. helyen álló Ticktum először Silverstone-ban került a reflektorfénybe, miután verseny közben megfenyegette az egyik riválisát. „A következő alkalommal, amikor ez a ... megpróbál egy ilyen kamikaze-manővert, össze fogok vele ütközni! Soha többet nem adok neki ekkora tiszteletet!" – fakadt ki a rádióban Louis Deletrazra, amiért az FIA a futam után megrovásban részesítette.
A karrierjében öt évvel ezelőtt történtek miatt az ilyen szituációkban még mindig fokozott figyelmet kapó 21 éves versenyző most az Everything But The Point YouTube-csatornáján elismerte, nem volt éppen a legszerencsésebb az üzenete,
azt ugyanakkor tagadta, hogy azzal fenyegette volna Deletrazt, hogy ki fogja lökni.
„Jobban meg kellett volna válogatnom a szavaimat, ezt elismerem. Deletraz vagy valamelyik pilóta egy igazi kamikaze-manővert mutatott be ellenem, én pedig tulajdonképpen teljesen nyitva hagytam a kaput és helyet adtam neki. Ha nem ezt teszem, összeütköztünk volna.
Úgyhogy a mondandóm lényege az volt, hogy legközelebb nem tisztelem ennyire, és össze fogunk ütközni, mivel egyszerűen nekem fog jönni, mivel annyira őrült manőver volt, amit csinált.
Ahogy a pillanat hevében fogalmaztam, az úgy hangzott, mintha én akarnék nekimenni. Mindenki így értette, és ettől mindenki megőrült. Úgyhogy jobban meg kellett volna válogatnom a szavaimat."
A balhés pilótának azóta szinte minden versenyen van valamilyen csípős megjegyzése hol a csapatára, hol a versenytársakra, akiket előszeretettel nevez „idiótának." A legutóbbi versenyhétvégén a Red Bull-támogatott Cunoda Jukinak "ment neki", amiért ismét a kritikák kereszttüzébe került.
Ő ugyanakkor állítja, mindez azért van, mert az ő rádiózásait mindig beteszik a közvetítésbe, míg a többi pilótáét nem.
„Mondtam ezt a kissé ellentmondásos dolgot Silverstone-ban, azóta pedig minden egyes megszólalásomat bejátsszák a közvetítésben. Szó szerint bármit mondok, már be is játsszák. De Istenemre mondom, olykor finomabban kell fogalmaznom. Mint legutóbb Mugellóban, amikor teljesen szétszedtek, mert »kis hülyegyereknek« neveztem Cunodát. De higgyék el, így is vissza kellett fognom magam."
Callum [Ilott, az UNI-Virtuosi versenyzője] azt mondta nekem a futam után, hogy »haver, szerencse, hogy csak a te rádiódat tették be a közvetítésbe, mert mondtam néhány rettenetes dolgot«."
Ticktum arról is hírhedt, hogy a közösségi médiában sem fogja vissza magát, különösen akkor nem, amikor a követői kritizálni merészelik. Emlékezetes kommentháborúba bonyolódott velük például akkor is, amikor Mick Schumacher F3-as Európa-bajnoki címe után csalással vádolta a Prema-csapatot.
A monzai sprintfutamon elvett győzelme után ismét a közösségi médiában utasította rendre a kommentelőket, akik a csapatát kritizálták.
Az FIA ugyanis azért zárta ki Ticktumot, mert az autójában nem maradt a szabályokban előírtaknak megfelelő mennyiségű üzemanyag a mintavételhez.
„Az üzemanyagtank egy része meghibásodott, ami szivárgáshoz vezetett. Úgyhogy mindenki befoghatja, aki szerint a csapat hibája volt – írta az Instagramon. – Ti nem vagytok ott a pályán, nem ismeritek a helyzetet addig, amíg nem halljátok azoktól, akik igen."
„Úgy érzem, hogy ha valaki például úgy nő fel, hogy futballozik, akkor egy kicsivel jobban érti a játékot, mint azok, akik nem, így hitelesebb véleményt tud formálni. Versenyezni viszont nagyon kevesen versenyeznek, úgyhogy
több százezer ember úgy mondja el a véleményét, vagy kommentálja a dolgokat, hogy azt gondolja, többet tud az adott szituációról nálam
– magyarázta sorait az interjúban. – Az emberek azzal vádolták a csapatot Monza után, hogy nem töltött elég üzemanyagot az autóba. Egy olyan csapatot, aki 32 versenyzőt juttatott be a Forma-1-be. Gondolják, hogy nem számolják ki jól a megfelelő üzemanyag-mennyiséget? Ez a világ legegyszerűbb dolga. És ezek az emberek ekézik a csapatot. Emiatt kellett írnom valamit a közösségi médiában erről, és megmondani az embereknek, hogy fogják be, mert ez az egész egy vicc volt."