Több óriási baleset is történt az első Toszkán Nagydíjon, amelyek közül az első után elég volt pályára küldeni a biztonsági autót, a második és a harmadik után azonban piros zászlóval félbe kellett szakítani a versenyt. A három esetből a másodikban tört össze a legtöbb autó, és ez az egyetlen, amelyiket a verseny után kivizsgálják a felügyelők, az ütközésbe belekeveredők közül Kevin Magnussent és Nicholas Latifit idézték be, az azt megúszók közül pedig Danyiil Kvjatnak van jelenése a felügyelői irodában.
Az első rajt után történt bukásban Max Verstappen és Pierre Gasly versenye ért véget. Utóbbi az egyes kanyar után szendvicsbe került Kimi Räikkönen és Romain Grosjean között, a három autó összeérése után pedig az Alfa Romeo kiütötte a motorjával küzdő hollandot. „Egyszerűen az autó nem tudott üresbe váltani, a felvezető körön be is kapcsolt a lefulladásgátló. Jól kaptam el az indulást, bementem Lewis mellé. Valtterinél is jobb volt a rajtom, de amint elértem a padlógázt, ugyanaz a probléma jött elő, ami Monzában is" – nyilatkozta Verstappen, akinek az autóját még a rajtrácson is szerelni kellett.
A Red Bull versenyzője nem nagyon akart a balesettel foglalkozni, mondván az egésznek a motorhiba volt azoka, alap esetben nem is kellett volna ott legyen, ahol volt.
„Nem volt motorerőm, ettől pedig a mezőny sűrűjébe kerültem, ahol már könnyű belekeveredni egy balesetbe. Nem is tudom, hogy mi történt. Eleve nem is kellett volna ilyen helyzetbe kerülnünk. Igazán frusztráló, hogy ismét nem fejeztük be a versenyt, de ez van. Nagyon nem vagyok boldog jelenleg, de már nem tudok változtatni azon, ami történt."
Gasly úgy összegzett, hogy túl sok autó került egy helyre a pályán, ő pedig az Alfa és a Haas közé szorulva már nem tudott mit tenni. A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az ütközést.
Néhány mérettel előrébb egy különálló koccanás is történt, Carlos Sainz Lance Strollal ért össze, amitől megpördült, Sebastian Vettel pedig nekiment a McLarennek. „Jó rajtom volt, a Racing Point ellen csatáztam, egymás mellett voltunk, egy nagyon kicsit összeértünk, én pedig elveszítettem az uralmat az autó felett. Nem voltunk gyorsak egész hétvégén, ezért kockáztatni kellett" – nyilatkozta Sainz erről az esetről, majd rátért a biztonsági autós újraindításnál történtekre.
A klasszikus ráfutásos balesetben Antonio Giovinazzi, Nicholas Latifi, Sainz és Kevin Magnussen estek ki. „Nem néztem meg minden előttem levő fedélzeti kamerás felvételét, de
azt gondolom, hogy talán valaki visszavett, hogy aztán megpróbáljon az ismételt elindulással előnybe kerülni
– ecsetelte Magnussen a történteket. – Nem tudom biztosan, hogy mi történt, de hirtelen az előttem levők elindultak, és pár másodpercig teljes gázzal haladtunk. Aztán fékeztek, és nekem, valamint a mögöttem jövőknek is fékeznie kellett. Végül valaki már nem tudott reagálni és jött a baleset. Az ilyesmit el akarjuk kerülni a jövőben."
„Az emberek elkezdték nyomni a gázt. Az utolsó dolog, amit láttam, hogy Magnussen teljesen megállt előttem – mondta már Giovinazzi. – Megpróbáltam elkerülni, de ott volt, én pedig padlógázzal érkeztem. Nagyon veszélyes manőver volt. Nagyon frusztrált vagyok, különösen amiatt, mert az első kör után feljöttem a tizennegyedik helyre, onnan pedig bármi megtörténhet. Nagyon veszélyes volt, meg kell néznünk, hogy min változtathatunk a jövőben."
Elég világos volt, hogy a késői célvonallal az élen álló olyan későn fog elindulni, amilyen későn csak lehetséges, hogy csökkentse a szélárnyék elejét
– utalt arra Latifi, hogy Bottas érthető módon kivárt az elindulással, ahogy azt tették a Forma-3-as és a Forma-2-es mezőny tagjai is a hétvége során. – A mezőny közepétől a végéig a harmonika hatás miatt egy kicsit mindig nehezebb megítélni az ilyen helyzetet. Már az utolsó kanyar előtti egyenesben úgy tűnt, hogy a körülöttem levők versenytempóban mennek, úgyhogy én is nyomtam. Már az utolsó kanyar közepén majdnem nekimentem Kevinnek. Utána megint összetorlódtunk, majd úgy tűnt, hogy mindenki ismét elindul."
Sainz felhívta rá a figyelmet, hogy olcsón megúszták az egészet, mivel az autók tempója miatt akár sérülés vagy még rosszabb is történhetett volna.
„Ijesztő baleset volt, azon a ponton 300 körüli tempóval megyünk. Valószínűleg mindenki azt hitte előttem, hogy már megy a verseny, de hirtelen már nem ez volt a helyzett és mindenki elkezdett fékezni. Mire megláttam ezt, már túl késő volt és jött a baleset."
„Meg kell vizsgálnunk, hogy mi történt, mert nagyon gyorsan megyünk a célegyenesben. Sokkal rosszabb vége is lehetett volna a balesetnek, például ha valaki az oldalára borul, én pedig telibe találom – mondta Sainz. – Tanulnunk kell ebből az esetből, mert nem túl jó érzés kétszáznyolcvannál szembe találni magam három, szinte egy helyben álló autóval."
Órákon át tartó vizsgálódás után a sportfelügyelők végül senkit sem büntettek meg az újraindításnál történt balesetért, viszont 12 pilótát figyelmeztetésben részesítettek. Név szerint Kevin Magnussent, Antonio Giovinazzit, Nicholas Latifit, Carlos Sainzot, Danyiil Kvjatot, Alexander Albont, Lance Strollt, Daniel Ricciardót, Sergio Pérezt, Lando Norrist, Esteban Ocont és George Russellt. Büntetést azért nem kapott egy versenyző sem, mert senki nem okolható „teljes egészében vagy túlnyomórészben” a balesetért.
Az indoklásban az áll, hogy a balesetet ezen versenyzők „inkonzisztens” gáz- illetve fékpedál kezelése okozta az utolsó kanyarból kifelé és a célegyenesben. Magyarán ezek a versenyzők többször gyorsítottak, illetve lassítottak az újraindítás előtt. A felügyelők elismerték, hogy a célvonal távolsága az utolsó kanyartól trükkössé tette az újraindítást, és tisztában vannak vele, hogy minden versenyző a legelőnyösebb pozícióba akar kerülni, valamint csak követi az előtte haladó mozgását, a jövőben mégis óvatosságra intenek a hasonló szituációkban.