Az Eifel Nagydíj hétvégéje több szempontból is rendhagyóan alakul. Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a Nürburgring olyan pálya, amelyen a hibrid korszakban még nem járt a Forma-1, ráadásul az időpont miatt a hőmérséklet is sokkal alacsonyabb a megszokottnál, még a tíz fokot sem nagyon éri el, ez pedig már önmagában kihívást jelent.
Ehhez jött hozzá, hogy a pénteki napot teljes egészében törölni kellett, mert a köd miatt a mentőhelikopter nem jutott volna el biztonságosan a kórházig. (Azóta az FIA kidolgozott egy forgatókönyvet erre az esetre.) Ez azt eredményezte, hogy a csapatoknak mindössze egy órájuk volt arra, hogy minél több információt gyűjtsenek az időmérőre, illetve a futamra.
Mindezt ráadásul olyan pályán, melynek állapota rohamosan javult, hiszen a hétvége során először körözhettek rajta F1-es autók.
Azóta lezajlott az időmérő, ahol a csapatok természetesen már nem spóroltak, így mind ők, mind a nézők kaphattak némi képet az erősorrendről. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a versenytempó tekintetében változni fog a képlet, de ezt nagyon nehéz megjósolni.
Egy normális hétvégén a pénteki második szabadedzésen általában mindenki teljesít egy versenyszimulációt. Ebből többé-kevésbé kirajzolódik, hogy mi várható egy futamon, amibe nem szólnak bele olyan külső körülmények, mint a biztonsági autó vagy az eső.
A pénteki nap törlésével viszont ezek az adatok most nem állnak rendelkezésre, így jobb híján a szombati gyakorlás köridejeiből kell következtetéseket levonni. Ez már önmagában nehezebbé teszi, hogy helyes erősorrendet állítsunk fel, hát még akkor, ha a mezőny egy része nem is fut hosszú etapokat.
Márpedig a harmadik szabadedzésen ez történt: az időmérő első tíz helyezettje közül a két Red Bull és a két McLaren versenytempójáról semmit nem lehet tudni. Sőt, a péntek délutánok alkalmával megszokottakkal ellentétben a legtöbben a gyakorlás elején estek túl a versenyszimuláción, de a két Renault és Sergio Pérez kilógott a sorból. Azt már talán meg sem kell említeni, hogy a gumiválasztás is eltérő volt, és persze az üzemanyag mennyiségéről és a motorbeállításokról egyáltalán nincs információnk.
Ami egyértelműnek tűnik, hogy továbbra is a Mercedesek a leggyorsabbak, Verstappent leszámítva mindenképpen. Ez elsősorban Valtteri Bottas köreiből látszik, aki még a közepes gumikon is messze jobb időkre volt képes, mint a többiek. Igaz, neki és Lewis Hamiltonnak sincs sok értékelhető köre, de meglepő lenne, ha a holland pilótán kívül nyers tempóból bárki is veszélyes lenne rájuk.
A hétvége egyik pozitív meglepetése a Ferrari, azon belül is elsősorban Charles Leclerc teljesítménye. A monacói pilóta a 4. pozícióból kezdheti meg a futamot, ezért esetében különösen érdemes lenne megnézni, hogy a futamon mire lehet képes.
A probléma csak az, hogy – a Mercedeseket leszámítva – mindenki sokkal hátrébb végzett nála, akivel van értelme összehasonlítani.
Közülük a legelőkelőbb pozícióból csapattársa, Sebastian Vettel, valamint Pierre Gasly indulhat. A négyszeres világbajnok első értékelhető körei jobban sikerültek, mint a monacói pilóta esetében, de utóbbi aztán tudott javítani. Az Alpha Tauri versenyzője viszont legtöbbször gyorsabb volt nála, ami nem jó jel, tekintve, hogy a Renault és a McLaren, valamint Pérez szinte biztosan jobb tempóra képes a faenzaiaknál.
Velük viszont nem érdemes összevetni a Ferrari köreit, mivel a wokingiak esetében nincs mivel, a mexikói pilóta, valamint Daniel Ricciardo és Esteban Ocon pedig lágyakon ment, ráadásul az edzés későbbi szakaszában. Ami az ő összehasonlításukat illeti, egyrészt nincs nagy különbség, másrészt Pérez a gyakorlás közepén, míg a Renault-k a végén teljesítették a hosszabb etapot.
A fentiekhez hozzá kell tenni, hogy ezekből a versenyszimulációkból még annyira sem lehet biztos következtetéseket levonni, mintha lett volna második szabadedzés.
„Igazából senki nem teljesített hosszú etapokat, és ami volt, az sem tűnik túl kecsegtetőnek, úgyhogy érdekes lesz” – nyilatkozta Alexander Albon a Sky Sportsnak.
Mivel a csapatoknak nem sok idejük volt kísérletezni, ezért az sem vált teljesen tisztává, hogy a futamon mi lesz az ideális stratégia. Egy dolog tűnik biztosnak, hogy száraz verseny esetén a lágy gumikon érdemes rajtolni. Ez abból is látszik, hogy Verstappen meg sem próbált közepeseken bejutni a Q3-ba, pedig vélhetően megtehette volna, míg Hamiltonnál a Mercedes döntött úgy, hogy lágyra váltanak.
„A [pilóták és a mérnökök közötti] megbeszélésen nyilvánvalóvá vált, hogy a lágy lesz a jó választás a rajtra, amivel Lewis is egyetértett – magyarázta Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke. – A közepesekkel rengeteget veszítenénk, és tekintve, hogy mindenki más a lágyakon indul, nem lett volna értelme kockáztatni. A Q2-ben lehetett látni, hogy senki nem jut tovább a közepeseken, így az első körökben hátrányba kerültünk volna, szóval a döntés egyértelmű volt.”
A stratégiát a gumikopás is befolyásolja, ami az alacsony hőmérséklet miatt vélhetően több szempontból is eltérő lesz a megszokottól.
Az egyik tényező az első abroncsokkal kapcsolatos, ezt Verstappen emlegette a legtöbbet a hétvége során. A holland pilóta sokszor panaszkodott szemcsésedésre, és ezt a leintés utáni interjújában is megemlítette. Hamilton ugyancsak kitért erre a jelenségre, emellett azt is elmondta, hogy az autó alulkormányzottsága minden bizonnyal nagyobb lesz a megszokottnál. Velük ellentétben a Sky Sports szakkommentátoraként tevékenykedő Nico Rosberg szerint a szemcsésedés nem nagyobb mértékű az átlagosnál.
A hideg időjárás következtében sokkal nehezebb lesz felmelegíteni az abroncsokat, főleg a közepes és a kemény keverékek esetében. Ezt a hosszabb etapok során is megfigyelhettük, a sárga és fehér oldalfalú abroncsot használók közül az első köre szinte senkinek nem lett értékelhető. Hamilton viszont felhívta rá a figyelmet, hogy valószínűleg hosszabb lesz az élettartamuk.
Ezzel együtt a Pirelli számításai szerint biztos, hogy lágy és közepes gumik használatával az egykiállásos stratégiát nem lehet megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy az első tíznek mindenképpen kemény keverékekre kell váltania, ha utána már nem akarnak visszatérni a bokszba.
Érdekes módon azonban az olasz gumigyártó ezt a verziót nem sorolja fel a lehetséges forgatókönyvek között, de ennek talán az az oka, hogy a C2-es keveréket csupán Kevin Magnussen próbálta ki. Szerintük úgy lehet leggyorsabban teljesíteni a futamot, ha két, egyaránt 19 körös etapot futnak a lággyal, a maradék 22 körre pedig a közepeseket rakják fel (nem feltétlenül ebben a sorrendben). A második leggyorsabb variáció kétszer 21 kör a közepeseken, illetve 18 kör a lágyakon. A harmadik lehetőség, hogy 29 körön keresztül a sárga, 31-en át pedig a fehér oldalfalú abroncsokon autóznak.
Az élmezőny pilótái egyaránt rendelkeznek friss szett kemény gumival, lágyból viszont már senkinek sincs új. A Mercedesek, Ricciardo és Pérez abból a szempontból élveznek előnyt az első tíz többi tagjához képest, hogy nekik a friss mellett még régi közepes abroncsuk is van, így számukra szóba jöhet a Pirelli második verziója.
Mivel a csapatok hasonló cipőben járnak, kulcsfontosságú lesz, hogy ki jósolja meg a legjobban a körülményeket. „Nagyon érdekes versenyünk lesz, mert egy kicsit mindannyian az ismeretlenbe ugrunk bele – jelentette ki Leclerc. – Nem volt hosszú etapunk, úgyhogy fontos lesz, hogy életben tartsuk a gumikat, és a lehető legjobban ki kell számolnunk, hogy melyik tengely fog hamarabb elkopni.”
Ami biztos, hogy rengeteg az ismeretlen tényező, amit többen is kiemeltek. Wolff azonban nem úgy látja, hogy sötétben tapogatóznának.
„Inkább az új helyzethez kell alkalmazkodnunk. Kevesebb adat áll rendelkezésünkre, és el kell fogadnunk, hogy a gyakorlat által tanulunk. Az egész mezőny úgy gondolja, hogy a rajtra a lágy keverék a legjobb, de a hosszú etapokból nincs adatunk, ezért nem lehet tudni, hogy egy vagy két kiállás, illetve a közepes vagy a kemény lesz a jó döntés.”
Ha mindez még nem hangzana elég izgalmasan, a taktikát még az olyan tényezők is felboríthatják, mint a safety car vagy az eső. Ami előbbit illeti, ugyan szombaton senki nem törte össze az autóját, de a pálya sokak számára viszonylag ismeretlen, és a már említett gumimelegítés is problémát okozhat.
Amennyiben a biztonsági autó nem a rajt utáni pár körben kerül a pályára, úgy a stratégák még inkább előtérbe kerülnek, és szinte biztosan lesznek eltérő választások. Ez pedig akár az élmezőny sorrendjét is megkavarhatja, gondoljunk csak az Olasz Nagydíjra, amit a safety car, majd a piros zászló állított a feje tetejére.
Emellett az időjárás is kérdéses, hiszen a legtöbben száraz körülményeket jósolnak, de Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke „kihívást jelentő” időt emlegetett, ami nyilvánvalóan esőt jelent.
Amennyiben az energiaitalosoknál tényleg csapadékra számítanak, az megmagyarázza, hogy Verstappennek és Albonnak miért nem volt versenyszimulációja.
A Pirelli közleménye szintén úgy fogalmaz, hogy nagy esély van az esőre. A csapatok, illetve a gumiszállító meteorológiai eszközeit persze nem ismerjük, de az biztos, hogy az interneten fellelhető időjárás-előrejelző portálok is ellentmondanak egymásnak. Valahol a futam előtti órában mondanak esőt, máshol a versenyen is, de olyan is akad, amely egész délutánra száraz időt jósol.