Kezdjük egy kis számmisztikával: a bajnokság első három helyezettjének rajtszáma 33, 44 és 77, és a következő verseny, a Németországban rendezett Eifel Nagydíj előtt 33, 44 és 77 pontos különbség alakult ki közöttük. Lewis Hamilton, 33-mal vezet Valtteri Bottas, 77-tel Max Verstappen előtt, utóbbi tehát 44 egységgel követi Bottast.
Ilyen különös egybeeséssel veszi kezdetét a héten a Forma-1 nosztalgiasorozata, amelynek keretében rég látott pályák, országok térnek vissza a bajnokságba a szezon közbeni kényszerű naptárbarkácsolás következtében. A sort a Nürburgring nyitja,
ahol utoljára 2013-ban járt a világbajnokság,
majd később a Portugál és a Török Nagydíj idézi fel a korábbi emlékeket, illetve az imolai pálya is felbukkan állomásként.
A Nürburgring ikonikus helyszíne az autósportnak, az Eifel Nagydíj elnevezést a hegységről kapta a futama, ahol fekszik Németország nyugati részén. A mikroklímája sajátos, máskor egyik pillanatról a másikra kiadós csapadék válthatja a napsütést, vagy épp fordítva, ez várhatóan a hétvégén is megmutatkozik.
Legalábbis az időjárás változékony oldala, napsütés ugyanis nem sok ígérkezik, és
az előrejelzés szerint 10 fok körül alakulnak a napi maximumhőmérsékletek, záporok, eső állandó fenyegetése mellett.
Csípősek lesznek a délelőttök.
Ilyen zord körülmények ritkán fordulnak elő a bajnokságban, a közelmúltból nem emlékszünk hasonlóra. Több forrás az 1978 október elején 5 °C-ban rendezett Kanadai Nagydíjat említi az F1 történetének leghidegebb futamaként, egy korabeli tudósítás szerint ott még hószállingózástól is féltek. De az emlékezetes 1998-as Belga Nagydíjon sem volt sokkal melegebb, Damon Hill arról azt mondta, teljesen kihűlt aznap.
A hűtéssel értelemszerűen nem kell sokat bíbelődni, ellenben a gumik felmelegítése és melegen tartása hatalmas feladatot jelent, már egy rosszul ütemezett elengedés, félrehúzódás is zavart okozhat. Sok panasz várható az autók viselkedésére.
A leggyakrabban használt C2-C3-C4 kombináció lesz elérhető, mivel ahogy a Pirelli írta, „a korábbi tapasztalatok alapján a Nürburgring nem kifejezetten terheli a gumikat." Felhívták a figyelmet egy sajátos tényezőre is. „A 10 fok alatti hőmérséklet repedéseket okozhat a gumikban, ezért a csapatoknak oda kell figyelnie, amikor felhelyezik és tárolják őket." Az esőgumik szűkös készlete hosszabb üresjáratokat okozhat nedves pályán, a velük való ügyes taktikázának szintén szerep juthat.
A futam a kontinentális fekvés dacára 15:10 helyett 14:10-kor fog elrajtolni, ez valószínűleg a látási viszonyok miatt indokolt, hogy ne szürkületben, sötétedésben legyen a leintés. Reméljük, a köd elmarad, mert akkor a mentőhelikopter nem tud felszállni és nincs akció a pályán.
Az időjárás mellett a legendás múlt jön szóba legtöbbször a Nürburgring kapcsán, mert az évtizedekkel korábbi F1-es verzióhoz képest csonkított vonalvezetésnek nincsenek különösebb látványosságai. „Sok a lassú és közepesen gyors kanyar, ami előtérbe helyezi a jó kigyorsítást" – nyilatkozta Sebastian Vettel.
„Nagy leszorítóerőt használunk – mondta Ciaron Pilbeam, a Renault vezető versenymérnöke. – Az első szektor meglehetősen technikás, sok lassú és középgyors kanyar követi egymást sűrűn, itt fontos a precíz ívválasztás."
A kör 5,1 kilométer hosszú, kiemelkedően hosszú egyenes, nagy tempójú kanyarkombináció (a normál esetben padlógázas 8/9-es ívet leszámítva) nem található rajta.
Amikről talán a leginkább ismert, azok a visszafordítók: a célegyenesre ilyen vezet és ilyen zárja le, utóbbi a legjobb előzési lehetőséget kínálja az egyébként meglehetősen szűk aszfalton.
A belső és a külső íven is lehet itt támadásra készülni, ami az elnyújtott baloson át is folytatódhat. A csiki-csuki manőverek kedvelőire várhatnak csemegék. Az 7-es számú, feltűnen befelé hajló Dunlop az egyik legfontosabb kanyar, mert utána egy emelkedő következik, a jó kigyorsítás sokat számít.
A pálya kiszélesítésére vonatkozó szankciók egyelőre nem ismertek, de a többnyire füves bukóterek miatt ezúttal alighanem kevésbé lesz fontos a téma. A célegyenes előtti-utáni, valamint a 4-es visszafordítónál merülhet fel kihágás ebből, bár 2013-ban utóbbi helyen egy hurkasorral vették elejét a problémának.
A csapatok Mugellóban idén egyszer már átestek azon, milyen felkészülni egy új helyszínre. A Nürburgring lényegében annak számít, hiszen a hibrid érában még nem járt itt a Forma-1, 2013 óta sok minden változott. És persze a hideg, mint említettük, extra bonyodalmakat szőhet.
Ez a futam valószínűleg azokat a versenyzőket és csapatokat díjazza, akik a leggyorsabban alkalmazkodnak az új szituációkhoz
– jelentette ki Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. A Mercedes ebben elég jó és emiatt is favoritnak számít, de az eső mindig esélyt teremt Max Verstappennek a tündöklésre. Ez a Red Bull első versenye a Honda távozási bejelentése óta, a hétvégén ez lesz az egyik slágertéma.
A bronzéremét továbbra is éles a csata a McLaren, a Racing Point és a Renault között, 7 ponton belül állnak egymáshoz. Utóbbi élvezi a legjobb formát, és a nedves aszfalt külön előnyben részesítheti őket. „Tudjuk, hogy esőben egész ütőképesek vagyunk. A szezon előtti tesztelésen erős volt a kocsi Barcelonában az esőben, Ausztriában az ötödik rajthelyet szereztem meg esőben" – emlékeztetett Esteban Ocon.
A németek a váratlan versenyrendezés mellett egyvalaminek örülhetnek még, nevezetesen annak, hogy egy Schumacher újra aktuális F1-es autót vezethet náluk. A Dunlop utáni kanyar névadója, Michael fia, Mick az Alfa Romeónál, míg egy másik Ferrari-protezsált, Callum Ilott a Haasnál gyakorolhat az első pénteki szabadedzésen és tehet lépést egy jövő évi F1-es debütálás felé. A körülményekből adódóan nem lesz egyszerű dolguk.
Ahogy vélhetően a Ferrarinak sem, mivel a pálya magasabb fekvése és emelkedői kihozhatják a motoruk gyengeségét, amit valószínűleg a kasztnira szerelt újabb fejlesztésekkel sem tudnak majd kompenzálni Michael Schumacher első ferraris vb-címének huszadik évfordulóján. „Arra számítok, hogy amint idén megszoktuk, a középmezőnyben fogunk harcolni" – jósolta Vettel.