IMOLA, ITALY - NOVEMBER 01: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 leads Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on November 01, 2020 in Imola, Italy. (Photo by Lars Baron - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az idei év sem telt el gyönyörű rajtok és előzések nélkül a Forma-1-ben, mi pedig megmutatjuk az általunk legszebbnek tartott megmozdulásokat. Lássuk az év leglátványosabb megmozdulásait Max Verstappen visszatámadásától Kimi Räikkönen szenzációs első körén keresztül George Russell ellentmondást tűrő manőveréig!
Bár a világbajnoki címekért nemigen volt csata a 2020-as F1-es szezonban, izgalmakból így sem volt hiány, hiszen jó néhány emlékezetes futamnak lehettünk szemtanúi. Persze előfordult, hogy ehhez egy baleset vagy az időjárás kellett, de szerencsére látványos megmozdulásokból sem volt hiány.
A mezőny tagjai ugyanis jó néhány fantasztikus előzést és rajtot mutattak be, mi pedig ezek közül válogattunk. Szerencsére a Forma-1 Instagram-oldalán szinte minden említésre méltó megmozdulás fellelhető, így volt miből választanunk. Annyi bizonyos, hogy nem volt könnyű dolgunk, ezért a lista sem lett rövid.
Elöljáróban fontos megemlíteni, hogy a válogatás egyrészt szubjektív, másrészt előzések esetén igyekeztünk pusztán a mozdulat látványosságát figyelembe venni. Ezért nincs fent a listán Lando Norris egyébként szenzációs utolsó köre a Stájer Nagydíjról, Danyiil Kvjat egy körön belül bemutatott három előzése Imolából, vagy éppen a Török Nagydíj utolsó méterei Sergio Pérezzel és a két Ferrarival. Emellett a tét sem számított, amikor összeállítottuk a listát, ezért Max Verstappen silverstone-i, illetve Lewis Hamilton portugáliai megmozdulását is csak most említjük meg, annak ellenére, hogy mindketten az első helyért mentek el Valtteri Bottas mellett.
Giovinazzi első szép rajtja a sok közül
Ha lenne év legjobb rajtolója cím, azt idén minden bizonnyal Antonio Giovinazzi kapná. Az Alfa Romeo versenyzője sokáig elmondhatta magáról, hogy az első körben rendre javít a rajtpozícióján. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy általában az utolsó helyek egyikéről indult, de azt nem lehet elvenni tőle, hogy jól ráérzett az első kör ritmusára. Így volt ez a szezonnyitó Osztrák Nagydíjon is, ahol a 18. pozícióból rajtolva rögtön 4 helyet javított, a sok kiesőnek köszönhetően pedig végül pontot is tudott szerezni.
A Stájer Nagydíj hajrájában Bottas 10 körrel frissebb közepes gumikon üldözte Verstappent, és úgy tűnt, a sebességkülönbségből adódóan simán megelőzi a holland versenyzőt. Erre a 71 körös futam 66. körében tett először kísérletet, és a 4-es kanyar előtt kikerülte riválisát. A Red Bull pilótája azonban nem adta fel, és külső íven a finn versenyző mellett fordult el, hogy aztán a következő forduló már neki kedvezzen. Egy körrel később Bottas már sikeresen végrehajtotta az akciót, amivel megszerezte a 2. helyet, ettől függetlenül Verstappen minden dicséretet megérdemelt.
Nedves pályán indult a Magyar Nagydíj, ami már a rajt előtt is felfordulást okozott, hiszen Verstappen megtörte az RB16-os elejét, A szerelők viszont megjavították az autót, amit a holland pilóta máris egy remek rajttal hálált meg, és a 7. helyről indulva rögtön a 3. pozícióban találta magát, később pedig Lance Strollt is átugrotta. Carlos Sainz szintén jól indult a 9. rajtkockából, de balszerencsés helyezkedésének és megcsúszásának köszönhetően végül örülhetett, hogy Daniel Ricciardo visszaelőzésével megtartotta a 9. pozíciót. Sőt, egy pillanatra Nicholas Latifi is megelőzte, aki a 15. helyről – tehát szintén a páratlan oldalról – a 11. pozícióban kötött ki.
Pierre Gasly remek teljesítményt nyújtott az idei szezonban, főleg az idény közepén lendült jó formába. Menetelése a Brit Nagydíjon kezdődött, ahol a Danyiil Kvjat balesete miatt beküldött biztonsági autó következtében mindenki korai kerékcserére kényszerült. A két Mercedesszel és Sainzcal ellentétben a francia versenyző nem kapott defektet, sőt, még előzni is tudott az Alpha Taurival. A Sebastian Vettel elleni, 37. körben bemutatott manőver viszont nem a 16-os kanyarban történt pozíciócsere miatt került fel a listára, hanem azért, ahogyan előtte a Stowe külső ívén gyönyörűen a Ferrari mellett tartotta az autóját, és még attól sem ijedt meg, hogy egy pillanatra elhagyta a pályát. Mindez a 10. pozícióért zajlott, végül a 7. helyen látta meg a kockás zászlót.
A 70. Évforduló Nagydíja kapcsán a legtöbbeknek Max Verstappen győzelme jut eszébe, de aznap Alexander Albon is odatette magát a másik Red Bull-lal. Persze volt honnan feljönnie, hiszen az időmérőn csak a 9. helyet szerezte meg, a futamon pedig már a 6. körben kiállt kereket cserélni. Onnantól kezdve viszont sorra előzte meg riválisait: Kimi Räikkönent a Copse-ban (talán ez volt a legszebb mind közül), Gaslyt és Norrist a Woodcote-ban, Esteban Ocont a Stowe-ban, Strollt pedig ismét a Copse-ban hagyta le. Ráadásul mindezt úgy, hogy a finn pilótát leszámítva egyszer sem ő rendelkezett a frissebb abroncsokkal. Albont végül az 5. helyen intették le.
Sokak szerint a Spanyol Nagydíj volt a 2020-as idény egyik, ha nem a legunalmasabb versenye, és valljuk be, ebben van némi igazság. A mezőny hátsó felében azonban aznap is akadt egy szép csata. A 41. kör elején ugyanis a valamivel frissebb gumikon haladó Kevin Magnussen utolérte Giovinazzit, azonban a DRS csak arra volt elég, hogy a külső íven próbálkozzon. Az olasz versenyző ezt még szépen kivédekezte, ám a Haas pilótája nem hagyta annyiban, és a 3-as kanyarban kívülről előzte meg riválisát. Persze a csata a 14. helyért zajlott, ráadásul mindketten egy pozícióval hátrébb értek be, de a futam legszebb jelenetét minden bizonnyal ők szolgáltatták.
A Belga Nagydíj megint csak nem tartozott a legizgalmasabb viadalok közé, de Räikkönen teljesítményére semmiképpen sem lehetett panasz, 2007 világbajnoka ugyanis a Ferrari mindkét pilótájánál hamarabb szelte át a célvonalat. Most viszont nem a futam vége, hanem pont a legeleje miatt került szóba, amivel megalapozta ezt az eredményt. Az első körben még Latifi mögött haladt, de a Pouhonban a külső íven megelőzte a kanadai versenyzőt. A manőver önmagában is szép volt, de a hideg abroncsok még inkább növelik a megmozdulás értékét: a felvételen jól látszik, hogy az autók még csúszkálnak, többek között Räikkönen részéről is szükség volt egy apró korrigálásra a manőver közben.
A monzai verseny szintén eseménytelenül indult, aztán viszont minden a feje tetejére állt. A piros zászló utáni új rajtot, illetve Hamilton büntetését követően Gasly vette át a vezetést, a taktikai szempontból balszerencsés Sainz előtt pedig még Räikkönen is ott volt. Mérnöke próbálta türelemre inteni a spanyol pilótát, de ő közölte, hogy Gasly lebeg a szeme előtt, mert meg akarja nyerni a futamot. Ennek megfelelően a 34. kör elején elszánta magát, és a sikánban bement az Alfa Romeo versenyzője mellé, hogy aztán a második kanyar már neki kedvezzen. Végül azonban meg kellett elégednie a 2. hellyel, hiába érte utol az Alpha Taurit.
A Toszkán Nagydíjon Verstappen hamar kiszállt, Stroll kiesése pedig esélyt adott arra, hogy Ricciardo vagy Albon dobogóra álljon. Előbbi a Renault-val addig egyszer sem állhatott fel a pódiumra, utóbbi pedig korábban még nem végzett az első háromban. Az újraindítás az ausztrál pilótának sikerült jobban, aki még Bottast is lerajtolta, a finn versenyző azonban kihasználta a Mercedes erőfölényét. A két pilóta így egymással küzdhetett meg a 3. pozícióért, amiből végül Albon jött ki győztesen. A Red Bull versenyzője az 51. körben, a San Donato külső ívén ment el ellentmondást nem tűrő módon riválisa mellett.
Magnussen a 18. helyre kvalifikált az Orosz Nagydíj időmérőjén, ráadásul csapattársától, Romain Grosjeantól is kikapott, így nem várhatta valami boldogan a versenyt. Maga a rajt sem sikerült túl fényesen, egy pillanatra még a mögüle induló Latifi is előtte volt, de az első két kanyarban annyira jól helyezkedett, hogy nem kevesebb mint 8 pozíciót sikerült javítania. Nem sokkal később Stroll a falban kötött ki, így a Haas versenyzője egészen a 9. helyig jött fel. Balszerencséjére a remek rajtot nem tudta pontra váltani, mint ahogyan a későbbiekben sem, amikor az elején sok pozíciót sikerült javítania.
Az Eifel Nagydíjon Leclerc idén nem először és nem is utoljára a két Mercedes és Verstappen után a legjobb időt autózta, azaz a 4. pozícióból indulhatott. Sokáig azonban nem örülhetett, ugyanis az Albont lerajtoló Ricciardónak sokkal jobb volt a versenytempója. Az ausztrál pilóta csupán a 9. körig várt, amikor az 1-es kanyar külső ívén megérkezett a Ferrari mellé. Ez még nem volt elég az előzéshez, azonban jóval rövidebbet fékezett, és így alá tudott fordulni riválisának, a jobb kigyorsításának köszönhetően pedig elment mellette. Leclerc még próbált küzdeni, de esélye sem volt, hogy visszaszerezze a pozíciót. Bottas kiesésének köszönhetően pedig az ausztrál versenyző megtörte az átkot, és felállhatott a dobogóra.
A portimaói aszfaltcsíknak nem kellett víz, hogy borzasztóan csússzon, de a csapadék még nehezebbé tette a versenyzők dolgát. Ez történt a Portugál Nagydíj első köreiben, ami nem várt káoszhoz vezetett. Nem sokkal a rajt előtt ugyanis eleredt az eső, de nem olyan mértékben, hogy érdemes legyen kereket cserélni, ezért a mezőnynek száraz pályás gumikon kellett megküzdenie a helyzettel. Az élmezőnyből Sainz élt a legjobban a lehetőséggel, aki a 7. helyről indulva Albont szimplán lerajtolta, kihasználta Verstappen és Pérez ütközését, Leclerc és Hamilton ellen pedig a lágy keverékű abroncsai adtak előnyt neki a közepesekkel szemben. Ennek következtében az első kört a 2. pozícióban fejezte be, de ez sem tartott sokáig, ugyanis a visszafordító balosban Bottas mellett is elment. Később persze helyreállt a világ rendje, és végül a 6. helyen intették le.
Sainz első két köre utólag kissé háttérbe szorult, mivel egyrészt végül nem ért el kimagasló eredményt, másrészt volt valaki, aki még nála is bravúrosabban kezdte a versenyt: Räikkönen kereken 10 helyet javított rajtpozíciójához képest, Pedig, ahogyan négy héttel korábban Magnussen, úgy ő sem indult jól, pár pillanat erejéig még csapattársa is megelőzte. Ami viszont utána jött, az sokáig emlékezetes marad: a 41 éves versenyző remekül használta ki a körülményeket, és az első kör végére már a 7. helyen állt, majd Leclerc mellett is elment. Sokatmondó, hogy Verstappen döbbenten látta, hogy ő van mögötte. Räikkönen első köre az FIA-nak is tetszett, hiszen ezt a megmozdulást ítélték az év legszebbjének. Üröm az örömben, hogy az Alfa Romeo versenyzője végül lecsúszott a pontszerzésről.
A Portugál Nagydíj a kaotikus első körök után sem fulladt unalomba, hiszen a pilóták számos csatával kedveskedtek a nézőknek. Ezek közül kiemelkedik Pérez és Ocon küzdelme, akik többször is egymásra találtak a verseny során. Először a 34. körben találkoztak: a célegyenes végén a mexikói versenyző már előrébb volt a Renault-nál, azonban a három egymás utáni jobbkanyar miatt nem volt esély arra, hogy ott is maradjon. A visszafordítóban aztán megint egymás mellé kerültek, Pérez újra ott tudott maradni Ocon mellett, és ezúttal a következő kanyar már neki kedvezett. 11 körrel később aztán Ocon visszaelőzte Pérezt, aki utána kiállt kereket cserélni. Ezt követően már nem változott a kettőjük közötti sorrend, végül a 7. és a 8. helyen értek célba.
Vettel számára nem sok örömteli pillanat akadt az idei szezonban, de a Török Nagydíj mindenképpen ebbe a kategóriába tartozik. Az időmérőn már-már szokás szerint akkor sem jutott be a Q3-ba, de Norris büntetésének köszönhetően legalább előrelépett a 11. pozícióba. Ez később kulcsfontosságúnak bizonyult, hiszen a vizes pályán a páratlan oldal sokkal kedvezőbb volt, a négyszeres világbajnok pedig remekül használta ezt ki. Egészen a 4. helyig kapaszkodott fel, ami még úgy is megsüvegelendő, hogy Ocon és Bottas megpördült előtte. Sőt, pár másodperccel később a hibázó Hamilton mellett is elment, így már dobogós helyen autózott. Az korántsem igaz, hogy utána itt is maradt, mindenesetre végül ebben a pozícióban ért célba.
Felemás érzések kavaroghatnak George Russellben, ha visszagondol a Szahíri Nagydíjra. A brit pilóta magabiztosan vezetett, de egy kommunikációs hiba, majd egy defekt megfosztotta őt élete első győzelmétől. Ugyanakkor ő maga remekül ugrott be a koronavírusos Hamilton helyére, a versenyen pedig kétszer is megelőzte Bottast. Második alkalommal már az elrontott kerékcsere után, de még a defekt előtt, amikor a safety cart követő újraindításnál még volt esély a győzelemre, emiatt kulcsfontosságúnak tűnt, hogy mikor tudja maga mögé utasítani ideiglenes csapattársát. Erre végül mindössze másfél kört kellett várni, miután a 6-os kanyarban odaért mellé a külső íven, a következő forduló pedig már neki kedvezett. Bottas mentségére szóljon, hogy neki sokkal használtabbak voltak a gumijai, de Russell előzése így is fantasztikus volt.