Az igen eseménytelenre sikeredett Abu-dzabi Nagydíjat látva utólag már nyugodtan kijelenthetjük, hogy Fernando Alonso és 2005-ös világbajnok Renault-jának bemutatókörei voltak a hétvége legemlékezetesebb momentumai. A mezőnybe jövőre visszatérő spanyol pilóta a 2021-től Alpine-ként induló csapat utolsó Renault néven teljesített F1-es hétvégéje alkalmából pénteken, szombaton és vasárnap is körözött a V10-es motorral hajtott R25-tel, amelyet úgy meghajtott, hogy legjobb idejével magasan az övé lett volna az idei futam leggyorsabb köre. A legnagyobb hatással azonban nem a tempója, hanem az autó hangja volt az F1-es paddockra.
Alonso mindháromszor a Pirelli depógumijain körözött, pénteken és vasárnap a közepes, a szombati F1-es időmérő után pedig a lágy abroncsokat szerelték fel a Renault-ra, amellyel a kétszeres világbajnok 1:39-es köröket tudott.
Ezzel csupán kevesebb, mint két másodperccel maradt el a vasárnapi futamra utolsó helyen kvalifikáló Nicholas Latifitől, a versenyen pedig simán megautózta volna a leggyorsabb kört,
amely Daniel Ricciardóé lett 1:40.926-tal. Tekintve, hogy a jelenlegi autók minden idők leggyorsabb F1-es gépei, mindez jól mutatja, hogy Alonso mennyire a határon ment.
„Ugyanolyan időket autóztam, mint a jelenlegi autók versenykörülmények között, ami eléggé elképesztő. Nagyon gyorsnak érződött, a hang pedig fantasztikus. A kormány mögött érezni a vibrációt, érezni mindent. Nagyon könnyű az autó, úgyhogy mozgékony. Csodálatos érzés, még mindig mosolygok. Rajtam van a maszk, úgyhogy nem látszik, de valószínűleg 2021-ig mosolyogni fogok” – nyilatkozta a spanyol, aki szerint nem is tudott volna lassan körözgetni.
Hogy őszinte legyek, ezzel az autóval nem mehetek lassan. Amikor beleülök ebbe a kocsiba és előjönnek az emlékek, természetessé válik, hogy gyorsan vezessek. Elképesztő volt érezni a sebességet.
Tudom, hogy ez egy öreg autó, de nekem tökéletes."
Alonso 2005-ös világbajnok autóját erre az alkalomra teljesen újjáépítették, de mindezt az eredeti alkatrészekből tették, a pilótafülke belső oldalán például még ott volt a 2005-ös szezonzáró futam helyszínéül szolgáló sanghaji pálya rajza. A motort sem fojtották le, Alonso 19 ezres percenkénti fordulatszámon pörgethette a Renault utolsó F1-es V10-esét, amely csak úgy repítette a mai autóknál (nem megtankolt állapotban) 140 kilóval könnyebb kocsit. Na és persze olyan hangorgiát produkált, amit 15 éve nélkülözniük kell az F1-es cirkusz tagjainak.
„Őszintén mondom, hogy ez hiányzik nekünk. Nem csak a szurkolóknak, hanem szerintem a paddockban mindenkinek” – mondta Alonso a hangról.
Hiányzik a Forma-1, amibe gyerekként a televízió előtt beleszerettünk, úgyhogy szerintem a paddockban mindenkinek különleges volt látni ezt az autót.
Jó volt mindenkinek integetni, és nem csak a Renault szerelőiről beszélek, hiszen mindenki ott állt a bokszutcában. Valamilyen módon mindannyiunkat összehozott, hogy láttuk ezt a fajta technológiát egy korábbi korszakból."
Alonso szavait megerősítik azok a felvételek, amelyeken látható volt, hogy mérnökök, szerelők, csapatfőnökök és versenyzők is gyermeki örömmel rohantak a bokszutca falához, hogy vethessenek egy pillantást a Renault-ra, vagy telefonjukkal levideózhassák a célegyenesben elsüvítő autót. A szombati időmérő után a legtöbben még a paddockban nyilatkoztak, amikor Alonso pályára gurult,
a saját hangját is nehezen halló Toto Wolff pedig a sivítás közepette megjegyezte, „ilyen egy igazi autó." De nem csak őt, hanem Lewis Hamiltont is szünetre késztette az üvöltő V10-es.
Daniel Ricciardo szerint fontos lenne, hogy a következő generációs, akár már 2025-ben érkező motoroknak jobb legyen a hangja a mostaniaknál, ez ugyanis visszaadna valamit abból, amiért – ahogyan Alonso is mondta – gyerekként beleszerettek ebbe a sportágba. „A szurkolók miatt is jó lenne ez. Még emlékszem rá, amikor gyerekként az apukámmal megérkeztem Melbourne-ben az Albert Parkba. Emlékszem, amikor kiszálltunk a taxiból és vettük ki a táskáinkat a hotelnél, hallottam az F1-es autókat a pályáról.
A visszhang bejött a városba, és emlékszem, hogy ránéztem az apukámra, aki pedig rám, és mindketten libabőrösek lettünk"
– emlékezett vissza arra, hogy milyen volt a V10-es autók hangja.
„Ne értsenek félre, a jelenlegi autók lenyűgözőbben néznek ki, mint korábban bármelyik, mert annyira gyorsak. De nem félelmetes a hangjuk, nincs az a morajlás és sikítás.
Olyan ez, mint egy F-18-as vadászgép esetében. Ha elektromosak lennének, már nem is lennének olyan klasszak, nem?
– hozott fel egy érzékletes hasonlatot az ausztrál. – A hang megteremti az atmoszférát. Ha az ember elmegy egy koncertre vagy egy fesztiválra, a nagy hangszórók miatt olyan a hangulat. Az emberek ezért fizetnek, ez hozza őket izgalomba. Amikor én először ültem F1-es autóban, az már csak V8-as volt, de amikor a szerelő beindította és meghallottam a morajlást, még az is ijesztő volt."
Ricciardo is megnézte Alonso meneteit, ami szerinte a hang miatt gyorsabbnak tűnt, mint a jelenlegi autók körözése. „Láttam a fedélzeti kamerás felvételt, elég klassz volt. Azt hiszem, hogy bárki, aki azt gondolta, hogy Fernando már kissé öreg, most láthatta, hogy ez nincs így. Ez a csávó egyfajta tempót ismer, a gyorsat. Nem volt szégyellős meglovagolni a kerékvetőket és meghajtani a masinát."
„Bár nem volt stopperem, tudom, hogy sokkal lassabban ment, mint mi a jelenlegi autókkal, de gyorsabbnak tűnt, mert lenyűgöző volt a hangja. Ez a V10-es. Sikít. Megvan benne a wow-faktor, valamint a félelem faktor is. Szerintem bármelyik újoncnak félelmetesebb beülni egy V10-es motorral hajtott autóba, mint egy V6-osba."