Egyelőre nagy a bizonytalanság az idei, augusztus 1-jén sorra kerülő Forma-1-es Magyar Nagydíj körül a koronavírus-járvány miatt. „Tavaly nem gondoltuk, hogy jelen pillanatban ott fogunk tartani, hogy nem sok mindent tudunk az évről. Nagyon súlyos a helyzet az országban és a világon is" – jelentette ki Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. Elnök-vezérigazgatója a GPhírek részvételével rendezett online sajtótájékoztatón.
Gyulay elmondta, hogy most nem a magyarországi verseny van az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media fontossági listájának elején, így egyelőre a Hungaroring „megfigyelő" álláspontra helyezkedett és különböző verziókat dolgoz ki a járványhelyzet alakulásának függvényében. „Kicsit jobb a helyzet mint tavaly, hiszen nem mi vagyunk az úttörők az osztrákokkal együtt” – utalt arra Gyulay, hogy 2020-ban a Magyar Nagydíj a szezon második versenye volt, és az F1-gyel közösen vett részt a koronavírus-járvány melletti biztonságos versenyrendezés protokolljának megvalósításában.
Nagyon bízunk abban, hogy augusztus elsejére rendeződik a helyzet. A, B, C, D, ZS verzióval is készülünk, hiszen nem lehet felkészülni arra, hogy mi lesz.
Szerencse, hogy Bahreinben indul a világbajnoki sorozat és Európába is korábban érkezik meg a mezőny. Folyamatosan kommunikálunk a Liberty Mediával, és azt látom, hogy természetesen most nem mi jelentjük számukra a prioritást, mivel csak augusztus elején van a futam."
Az elnök-vezérigazgató nagyon bízik benne, hogy „augusztusra akkora lesz az átoltottság, hogy tudunk nézőkkel futamot rendezni, mert még egy olyan év, mint a tavalyi, nehezen fér bele."
Gyulay Zsolt a tavalyi Magyar Nagydíj előtt áttörésről számolt be a Hungaroring régóta húzódó felújítása kapcsán és elmondta, 2020 őszén elkezdődik a tervezési folyamat, amelynek legkomolyabb eleme a 1986-ban elkészült, rendkívül idejétmúlt főépület felújítása lesz. Ez a folyamat most egy újabb lépcsőjéhez érkezett.
„Három-négy-öt éve már mindenki százszor megígérte előbb Ecclestone úrnak (az F1 korábbi ügyvezető igazgatója - szerk.), majd Chase Carey-nek (az F1 korábbi elnök-vezérigazgatója - a szerk.), hogy márpedig a pályánk megújul, és nem egy 1985-ben, szocialista nagyvállalatok által tíz hónap alatt rohamtempóban létrehozott retro pályán fognak versenyezni" – nyilatkozta Gyulay.
Noha erre még két évet várni kell, a folyamat zajlik, a tervezési eljárásnak vége, és „záros határidőn" belül kész tervekkel is tudnak szolgálni.
„Az idén a Forma-1-es futamon már meg tudjuk mutatni azokat az engedélyes terveket, amelyek alapján a 2022-es futam után remélhetőleg hozzá tudunk kezdeni azokhoz a fejlesztésekhez, amiket már régóta ígérgetünk – jelentette ki a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Ez három részből áll.
Lesz egy méltó és nagyon reprezentatív bejárata és egy irodája a Hungaroringnek a bejáratnál, kávézóval, shoppal és minden olyannal, ami egy normális Forma-1-es pályához tartozik. Illetve maga a paddock-épület és a vele szemben levő, közel tízezer férőhelyes fedett lelátórendszer is megújul.
Nem titok, hogy más pályákat is nagyon sokszor megnéztünk, hogy mi az, amit szeretnénk és mi az, ami a leginkább költséghatékony."
Gyulay érzékeltette azt is, hogy milyen égető szüksége van a Hungaroringnek a felújításra.
2018-ban a [promóterek számára minden évben megküldött] éves riportban megjelent az az igencsak égő szöveg, hogy az egész Forma-1-es sorozatnak a mi főépületünk a leggyengébb láncszeme.
Sem a bokszok mérete, sem azok felszereltsége nem felel meg a modern kor követelményeinek. Elég kellemetlen volt, amikor a ferrarisok beáztak fölülről, és a nagyon drága műszereikre mindenféle dolog rácsöpögött. Ezt a helyzetet sokáig nem tudjuk tartani."
A sajtótájékoztatón Gyulay Zsolt mellett jelen volt Weingartner Balázs, a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt., azaz a HUMDA (Hungarian Motorsport Development Agency) elnök-vezérigazgatója is. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által alapított ügynökség együttműködési megállapodást írt alá a Hungaroring Sport Zrt-vel, amelynek célja, hogy a mogyoródi pályát a magyar autó-motorsport Szilícium-völgyévé tegye.
„A HUMDA-ideológia még a Covid előttről származik. A víziónk, hogy megerősítsük Magyarország szerepét és újragondoljuk a jelenleg átalakuló mobilitás korszakában – mondta a HUMDA elnök-vezérigazgatója, aki szerint ez az ideológia a járvány miatt most még inkább előtérbe került. – Akkor azt vizionáltuk, hogy a hazai hozzáadott érték és az autóipar jelentette GDP mértéke indokolja, hogy ezzel komolyabban foglalkozzunk.
Az elektromobilitásnak vagy önvezetésnek, illetve az egyéb olyan, vezetői és technológiai kihívásoknak, amelyek a világ előtt állnak, hazánknak igen komoly szerepe kell legyen, és ezt a tesztkörnyezetet a már meglévő pályánkkal és egy hasonlóan kiváló pálya építésével próbáljuk kiaknázni.
Ez a Covid óta méginkább igaz lett" – utalta a Hajdúnánás mellett épülő, 2023-tól MotoGP-futamnak otthont adó komplexumra.
A HUMDA az együttműködés keretein belül szakmai támogatást nyújt a Hungaroring felújításához, miközben együttműködik a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft.-vel is, hogy az újonnan épülő hajdúnánási versenypálya a lehető legmagasabb színvonalon készüljön el.
Az új pálya és a Hungaroring viszonyának kapcsán mindkét fél hangsúlyozta, hogy fontos lesz kidolgozni, hogy a két pályát hogy lehet úgy üzemeltetni, hogy ne egymás konkurenciái legyenek.
Gyulay Zsolt elismerte, kezdetben a Hungaroring kétkedve fogadta a hajdúnánási aszfaltcsík létrejöttét, azóta azonban már látják a HUMDA-val való együttműködés előnyeit. „Amikor megjelent a HUMDA, illetve Palkovics László miniszter urat kijelölték kormánybiztosnak, akkor a Hungaroring is bizonytalanságban volt amiatt, hogy építünk magunknak egy konkurenciát.
Azt gondoltuk, hogy ez nekünk nem biztos, hogy jó lesz. Az elmúlt egy év azonban bebizonyította, hogy a HUMDA megjelenésével pluszforrásokhoz juthat a Hungaroring,
és végre elindulhat az a fejlesztés, amit már régóta ígérgetünk, és csak ég az arcunk, amikor még egy látványtervet sem tudunk mutatni az FIA-nak" – mondta a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.
„Ez a három szakasz ahhoz kell, hogy 2027-ig biztonsággal rendezhessünk Forma-1-es futamot, és utána esélyünk nyíljon a hosszabbításra. Ezen kívül a HUMDA-val közösen dolgozunk bizonyos projekteken, ami a Hungaroringet Budapest közelsége miatt ténylegesen is a magyar autósport szilícium-völgyévé teszi – mondta Gyulay. – Különböző funkciókat kaphat a Hungaroring, akár bővíthetjük a HUMDA irodakapacitását, vagy az olyan laborokat hozhatunk a pályára, amelyek segítik a mérnökképzést, kutatás-fejlesztést, közlekedésbiztonságot, a magyar utánpótlásképzést. Vannak a tarsolyunkban jó tervek, de vannak prioritások, úgyhogy nekünk most augusztus elsejére, a Forma-1 fogadására kell készen állnunk, legyen bármilyen is a helyzet."