Két különböző ügyben is védekeznie kell a Haas-csapatnak és új versenyzőjének, Nyikita Mazepinnek. Az amerikai kézben lévő csapat új főszponzora a Mazepin édesapjához kötődő Uralkali, a vállalat az új VF-21-es arculatát is meghatározza. Ez önmagában még nem lenne probléma, de a cég a honlapján is látható piros-zöld színek helyett piros-fehér-kék színösszeállításban jelenik meg az autón.
A Haason látható motívumok az orosz nemzeti színeket idézik, a Nemzetközi Sportdöntőbíróság (CAS) ítélete szerint azonban 2022 végéig az orosz sportolók nem képviselhetik hazájukat és nem játsszák le az orosz himnuszt sem a világversenyeken, mert orosz sportolók doppingvétségeket követtek el a 2014-es téli olimpián.
Bár az F1 nem olimpiai sportág, az FIA is igazodik a döntéshez, viszont megengedi a zászló színeinek használatát. Úgy tűnik, az Uralkali és a Haas pont ezt használja ki,
a szponzor bemutatott egy új logót (ami a honlapon egyelőre nem látható, de az autón igen) és az orosz identitást képviselve jelenik meg az egyébként amerikai hátterű csapat autóján.
A Doppingellenes Világszervezet (WADA) bejelentette, vizsgálják az ügyet, a Haas viszont tagadja, hogy szándékosan megkerülték volna a bírósági ítéletet, Günther Steinter csapatfőnök szerint már a WADA állásfoglalása előtt elkészítették az autó arculatát.
„Nyilvánvaló, hogy az orosz zászlót nem használhatjuk orosz zászlóként, de a színeit megjeleníthetjük az autón, és a sportolókra vonatkozik, hogy nem képviselhetik az orosz zászlót, nem a csapatokra. A csapat egyébként is amerikai” – szögezte le az olasz szakember, aki elmondta, egyeztettek az FIA-val az ügyben. Az Autosport kérdésére az FIA megerősítette, hogy engedélyezték az autó megjelenését.
Azt egyelőre Mazepin sem tudja, hogy pontosan milyen minőségben áll majd rajthoz a szezon során, hivatalosan semleges színekben versenyezhet majd, de az orosz autósport-szövetséget (RAF) képviselheti majd. Ennél azonban nagyobb problémája, hogy továbbra is magyarázkodnia kell azért, mert tavaly tiszteletlenül viselkedett egy hölggyel és ezt az Instagramján világgá is kürtölte.
Mazepin a VF-21 bemutatása után vállalta a felelősséget a történtekért, arról viszont az érintett magánszférájára hivatkozva nem akart beszélni, hogy bocsánatot kért-e a hölgytől. Az orosz pilóta elismerte, „nem büszke” az eseményekre és rájött, hogy nem viselkedett egy F1-es pilótától elvárható módon. Sajnálatosnak nevezte, hogy ez nem történt meg időben.
„A Forma-2 és a Forma-1 között igen nagy a különbség – mondta. – Sok dolog jár az ember fejében. A tanulási görbe nagyon meredek, amikor valaki az első versenyére készül. Ez nyilvánvalóan az ember agykapacitásának nagyrészét leköti” – magyarázta a 22 éves sportoló, aki köszönetet mondott a csapatának is a türelemért és a segítőkészségért az ügyben.
Bár sokan azt követelték, hogy Mazepint menessze a Haas (ez az anyagi függés miatt nyilvánvalóan életszerűtlen elvárás), a renitens fiatal egyelőre megúszta határozott figyelmeztetésekkel. A Cambridge Union Society rendezvényén Jean Todt, az FIA elnöke elmondta, mivel Mazepin rendelkezik a szükséges szuperlicenc pontokkal, diszkrimináció lenne kizárni őt az F1-ből, de újabb kihágás esetén súlyos következményeket helyezett kilátásba.
„Hogy nagyon világos legyek, egyáltalán nem tetszik a helyzet. Figyelmeztetést kapott, hogy ha ilyesmi újra megtörténik, annak súlyos következménye lesz. Hozzáteszem, ez a magánéletében történt, és sajnos nem volt eléggé figyelmes. Egyszerűen azt remélem, hogy megtanulta a leckét.”