A szezon előtt még azt hangoztatta, hogy az idén mindent be fog vetni Lewis Hamilton ellen, eddig azonban kettőből kétszer kapott ki a csapattársától, Imolában mindezt ráadásul kilátástalan versenyzéssel tette. Ha nincs a George Russell-lel történt ütközése, akkor talán megelőzi a hibázó és első szárnyát veszítő Hamiltont, sok pontot azonban aligha hozott volna rajta, hiszen ekkor is csupán a kilencedik helyen haladt. Valtteri Bottas imolai szenvedése óriási méreteket öltött, az időmérő harmadik szakaszától kezdve a finn pilóta teljesen elveszett, mindennek azonban megvan a miértje.
Azok után, hogy pénteken még hajszállal Hamilton előtt volt, majd az időmérő első szakaszában másfél tizeddel ment jobb kört a hétszeres világbajnoknál, Bottas látszólag teljesen elveszítette a fonalat. A Q3-ban két, igencsak gyenge körrel mindössze a nyolcadik rajtkockát szerezte meg, majd a futamon sem tudott előbbre lépni, végül pedig a 9. helyről esett ki, amikor a Williamsszel őt támadó Russell nekiment.
A két futam után Hamiltonhoz képest már 28 pontos hátrányban levő pilóta maga is elismerte, hogy a balesetnél fontosabb azzal foglalkozniuk, hogy egyáltalán hogyan kerülhetett olyan helyzetbe, hogy egy Williamsszel csatázzon.
Az időmérő végén, majd a futam elején, végül pedig a slick gumikra váltás során is képtelen volt elég gyorsan felmelegíteni az abroncsokat, a hétvégéjére a legnagyobb hatással pedig természetesen az időmérős problémái voltak, hiszen a 8. rajtpozíciója eleve megpecsételte a sorsát. „Összességében ilyen az autónk. Az elmúlt években elég gyakran szenvedtünk meleg időjárási körülmények között, a hidegben pedig általában jók voltunk, mivel hamar fel tudtuk melegíteni a gumikat.
Ezért próbáltuk úgy fejleszteni az autót, hogy ne melegítsük túl az abroncsokat, ennek azonban nyilván az a negatív oldala, hogy ha gyorsan kell őket üzemi hőfokra hozni, akkor ez néhány riválisénál lassabban megy”
– ecsetelte a W12-es sajátosságait Bottas.
Imolában egész hétvégén nagyon hűvös idő uralkodott, és nemcsak Bottas, hanem mások is szenvedtek a gumik felmelegítésével, a finn pilótára mindez azonban valamiért nagyobb hatással volt. Hogy miként tudott a Q1-ben így is gyorsabb kört autózni Hamiltonnál? Úgy, hogy ott még több gyorskört tettek meg egy szettel, a Q3-ban az idő rövidsége miatt azonban mindkét megmaradt friss garnitúrán csak egyetlen mért kör fért bele, Bottasnak ez pedig nem volt elég a gumik felmelegítéséhez.
Összehasonlítva Lewis-zal már az időmérőn is pengeélen táncoltam. Olykor sikerült működésre bírnom a gumikat, mint a Q1-ben, ahol sokkal gyorsabb időt értem el, mint a Q3-ban, ahol valamilyen oknál fogva ez nem sikerült ugyanúgy.
Minden egy-két fokon múlik. Nehéz elmagyarázni, de a pálya hőmérséklete is változott attól függően, hogy éppen takarta-e felhő a napot meg ilyenek. Talán ennek is volt egy kis szerepe."
Ezután a futamon is végig gumimelegítési gondokkal küszködött, ami párosulva az előtte haladó autókkal olyan helyzetbe hozta, amiből nem tudott kikecmeregni.
Az a helyzet a gumikkal, hogy gyakran nagyon kis eltérésnek nagyon nagy hatása van a tapadásra
– magyarázta Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. – Sajnos Valtterinek a rajtpozíciója sok dolgot meghatározott, mivel egy csomó autó volt előtte. Ezen dolgoznunk kell vele és segítenünk őt a megértésben. A versenyen küszködött mások követésével és megelőzésével, mivel az első tengelyen tapadást veszített a turbulens levegőben, de közben az autó hátulja sem volt erős, ismét a gumik felmelegítése jelentette a problémát."
Miután a felszáradó pályán mindenki feltette a slick gumikat, Bottas ismét látványosan szenvedett és pozíciót is veszített, miközben a versenyben vezető Max Verstappen utolérte és lekörözte.
Néhány méteren múlt csupán, hogy Hamiltontól nem kapott kört, hiszen csapattársa közvetlenül mögüle csúszott ki a Tosa-kanyar bukóterébe.
„Egy rakás autó közé keveredett, némelyikük lekörözött volt, miközben a versenyt vezető Max érkezett. Ez indította el a folyamatot, ami végül véget vetett a versenyének – utalt a Russell-lel történt balesetre Shovlin. – Voltak olyan részei a versenyhétvégének, amikor nagyon erősnek tűnt és úgy nézett ki, hogy nagyon meg fogja nehezíteni Lewis dolgát.
Minden negatívum az ezek között a körülmények között fellépő gumimelegítési problémákra vezethető vissza. Tudjuk, hogy megoldást kell találnunk erre, és ha ez meglesz, a többi dolognak magától a helyére kell kerülnie."
Hogy mikorra lehet megoldás, azt vélhetően még a Mercedesnél sem tudják, de mivel nem újkeletű a probléma (Bottas a tavalyi Török Nagydíjon is látványosan szenvedett, miközben Hamilton megnyerte a versenyt) és eddig nem tudtak vele mit kezdeni, alighanem a csapat és Bottas is azon imádkozik, hogy a hátralevő nagydíjakon minél melegebb időjárás fogadja őket.