Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (R) drives ahead of Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) during the Emilia Romagna Formula One Grand Prix at the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari race track in Imola, Italy, on April 18, 2021. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Red Bull tanácsadója szerint elképzelhető, hogy a tervezettnél később állnak át teljesen a jövő évi autó fejlesztésére. Mindennek a Mercedesszel vívott ádáz csata az oka, és ha a címvédő istálló is így tesz, az mindkét csapatnak visszaüthet.
Mint korábban megírtuk, a világbajnoki címvédő Mercedes-istállónál is folyamatosan mérlegelik, hogy mikor álljanak át teljes mértékben a 2022-es, forradalmian új szabályok szerint épülő versenyautójuk fejlesztésére. A zsinórban nyolcadik vb-címére hajtó gárda nincs könnyű helyzetben, hiszen az utóbbi két évvel ellentétben ezúttal nem várhatja kényelmes előnyből a versenyeket, helyette folyamatosan fejlesztenie kell, hogy ne kerüljön lépéshátrányba a Red Bull-lal szemben. Persze ugyanez igaz a bikásokra is, mindez pedig még jó ideig változatlan maradhat, az energiaitalos csapat ugyanis nem tervezi elvenni a lábát a gázról.
Természetesen évről évre abba a dilemmába kerülnek az F1-es csapatok, hogy miként osszák meg erőforrásaikat az az évi és a következő évi autó között, az idén a költségplafon bevezetésével és a 2022-ben érkező szabályváltozások volumenével ez azonban minden eddiginél nehezebb döntésnek ígérkezik, ráadásul hosszú távú hatása is lehet annak, ha valaki túl későn fordítja a figyelmét a 2022-es regulákra.
És mint az lenni szokott, a legnehezebb helyzetben most is azok a csapatok vannak a döntést illetően, akiknek a világbajnoki cím múlhat ezen. Ez a két istálló pedig az idén a Mercedes és a Red Bull lesz. Könnyen elképzelhető, hogy amelyikük előbb pislog, azaz előbb fordítja figyelmét a 2022-es autóra, az vesztesen kerül ki az idei csatából. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Servus TV-nek elmondta, arra törekednek, hogy ezek ne ők legyenek.
„Szükségünk van erre az eufóriára és a szenvedélyre és lelkesedésre is. Még mindig van hátra 19 verseny (valójában 21 - a szerk.), nekünk pedig mindent bele kell adnunk” – mondta az osztrák az elmúlt két futam jó szereplése által előidézett hangulatra a csapatban.
Problémába majd a nyári szünet előtt fogunk ütközni, amikor elméletileg teljesen átállunk a 2022-es autó fejlesztésére. Viszont ha továbbra is ilyen közel leszünk egymáshoz, akkor szerintem a Mercedes és mi sem, illetve mi biztosan nem fogunk visszavenni a fejlesztési versenyben."
Jelenleg nüánszok döntenek az RB16B és a W12 között. „Szerintem a versenytávot nézve Imolában a Mercedesnek volt gyorsabb autója, míg egy körön nekünk. De szerintem ennek az alacsony hőmérséklethez is van köze, valamint a Mercedes jelenleg jobban bánik a gumikkal" – mondta Marko.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint majd csak a Spanyol Nagydíj utánra kapnak pontos képet arról, hogy hol állnak, de azt ő is megerősítette, hogy nagyon egálban van a két csapat. „Most már van két futamnyi tapasztalatunk, de korábban is azt mondtam, hogy nagyjából négy verseny kell majd a valós erőviszonyok meghatározásához.
Ugyanakkor elkezdett kirajzolódni egy sorminta, amely nagyon kis különbséget mutat a két autó, valamint Lewis és Max között. Jelenleg apró különbségek döntenek.
Azt látjuk, hogy a Mercedesnek nagyon kedvező a gumikopása, de az imolai versenyhétvége így is megerősítette a bahreini teszten és az első futamon látott tempónkat."
Hogy ha a szezon további részében sem tud egyik csapat sem ellépni a másiktól, érdekes lesz figyelni, hogy melyikük mennyit áldoz be a 2022-es fejlesztési munkából.
Amennyiben túl sokat, az mindenképpen hátrányba hozhatja őket azokkal szemben, akik már most is csak fél szemmel figyelnek az idei autó jobbá tételére.
A Ferrari bevallottan így tesz, de a középmezőny több csapata, köztük például az Alpine is hamarosan úgy dönthet, hogy mindent egy lapra tesznek fel, és elengedik az idei szezont.