BARCELONA, SPAIN - AUGUST 16: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11, Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 16, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A nemrég visszatérő, illetve bemutatkozó helyszínek után Barcelonában, a csapatok által jól ismert pályán folytatódik a Forma-1-es világbajnokság. Az elmúlt évek alapján a Mercedes várhatja bizakodva a hétvégét, amit akár az eső is befolyásolhat. Az átigazoló pilóták közelebb lehetnek csapattársaikhoz, mint eddig.
Ezúttal nincs pihenő a Forma-1-es mezőny számára, és egy héttel a portugáliai futam után a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a 2021-es világbajnokság. A hétvége több szempontból különbözni fog az imolaitól és a portimaóitól, és pontosabb képet kaphatunk a valós erőviszonyokról mind az él-, mind a középmezőnyben.
A barcelonai aszfaltcsík a versenyzők és a mérnökök által az egyik legjobban ismert helyszín, hiszen az elmúlt években rendre a katalán fővárosban rendezték az előszezoni teszteket. Az egyetlen kivétel a 10-es kanyar, amit télen biztonsági okokból átalakítottak. Ennek eredményeként a bukótér szélesebb, maga a forduló pedig elnyújtottabb lett az eddiginél,
vagyis a pilóták magasabb sebességet vihetnek át rajta.
Amellett, hogy a pálya így 20 méterrel hosszabbá vált, vagyis egy kör során a versenyzőknek 4655 helyett 4675 métert kell megtenniük, mindez vélhetően az előzéseknek sem tesz jót. A 10-es kanyar ugyanis a kettő közül az egyik olyan pont volt, ahol reális esély volt a pozíciócserére.
„Nem tudom, milyen az új változat, de nem vagyok bizakodó, eléggé furcsának tűnik ez a kanyar – idézi a Racefans Lando Norrist, a McLaren pilótáját. – Az egyesen kívül a tízes kanyar az egyetlen előzési lehetőség, most viszont nem annyira hosszú a féktáv.”
La nueva T10 alarga la longitud del @Circuitcat_es de 4655 a 4675: +20 m.
Ezt leszámítva viszont a mezőny tagjai kis túlzással csukott szemmel is végig tudnának menni a barcelonai körön, ami jellegét tekintve igencsak változatos, éppen ezért arra mindenképpen kiváló lesz, hogy viszonylag pontos képet kapjunk a valódi erőviszonyokról. „Barcelona általában remek viszonyítási alap a Forma-1-ben, hiszen alacsony, közepes és nagy tempójú kanyarok kombinációja alkotja – jelentette ki Marcin Budkowski, az Alpine technikai igazgatója. –
Mindez azt jelenti, hogy az autó erősségei és gyengeségei is megmutatkoznak.”
A Circuit de Barcelona-Catalunya nevet viselő pálya elsősorban amiatt jelenthet kihívást a mérnököknek, hogy a gyors első két szektor és a technikás harmadik szakasz között meg kell találni az egyensúlyt a beállításoknál. A helyzetet ráadásul nehezíti, hogy idén Bahreinben tartották a tesztelést, így az idei autókkal még senkinek nincs tapasztalata.
Ez utóbbi egyébként akár az izgalmaknak is jót tehet, ami a tavalyi futamból kiindulva igencsak ráfér a Spanyol Nagydíjra. A 2020-as futam az év egyik, ha nem a legeseménytelenebb versenye volt, hiszen az élmezőnyben egyáltalán nem, és hátrébb is alig alakultak ki csaták. Ami az előzéseket illeti, a pályán idén is a célegyenesben, valamint a már említett 10-es kanyar előtt lesz DRS-zóna. 2020-ban a 31 előzésből 25-öt az állítható hátsó szárny segítségével hajtottak végre.
Tóth László megkezdi szereplését az F3-ban
A hétvégén Barcelonában rajtol a Forma-3-as bajnokság, ahol Tóth László is megkezdi szereplését a Campos Racing színeiben. Az időmérőt pénteken 13:35-től rendezik, az első két futam pedig 10:35-kor, illetve 16:45-kor, míg a harmadik verseny vasárnap 12:05-kor rajtol. Tóth a Red Bull Ringen és Barcelonában tesztelt már a csapatnál, egyelőre a mezőny végén szerepel és a hétvégére is visszafogottan készül. „Mindenki örülne egy jó eredménynek, de a fő célt most nem bizonyos helyezések elérése jelenti, hanem az, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsek versenykörülmények között is, és a lehető legtöbbet tanuljam meg a Forma-3-as autóról" – nyilatkozta Tóth.
Nem valószínű tehát, hogy a hétvégi verseny hemzsegni fog a helycseréktől, így az időmérőnek és a rajtnak a szokásosnál nagyobb jelentősége lesz. A piros lámpák kialvása után viszont a hátulról indulók bizakodhatnak, ugyanis a pole pozíció és az 1-es kanyar között az autók 645 métert tesznek meg, ami a szocsi és a mexikóvárosi pálya után a harmadik legnagyobb távolság. Igaz, az előzési manővert már az egyenesben végre kell hajtani, hiszen az 1-es kanyart 4-es fokozatban veszik be, így a kifékezésre nem nagyon lehet játszani.
Függetlenül a pályán zajló akció minőségétől, stratégiai szempontból mindenképpen izgalmas versenyre lehet számítani. A tavalyi futamhoz hasonlóan a Pirelli ezúttal is a három legkeményebb keveréket bocsátotta az istállók rendelkezésére. Közleményében a gyártó kiemeli, hogy a pálya így is jelentősen igénybe veszi az abroncsokat, főleg a nagyon elnyújtott 3-as és a szintén nem rövid 9-es kanyarban. Tavaly a többség két kiállással teljesítette a futamot, de egyrészt azóta változott az abroncsok szerkezete, másrészt azt a viadalt augusztusban, vagyis a mostaninál jóval nagyobb hőségben rendezték.
Ami az időjárást illeti, pénteken és szombaton a bahreinihez hasonló hőmérsékletre, vagyis 20-22 fokra kell készülni, változóan felhős, napos égbolttal. Vasárnapra viszont elképzelhető, hogy minden borul, ugyanis délután 20-50 százalékos valószínűséggel eső is lehet.
Mercedes-pálya, de Verstappennek is van jó emléke
A Mercedes az elmúlt hét évben, vagyis a hibrid-korszakban általában uralta a Forma-1-et, de amit Barcelonában produkáltak, az a saját szintjükön is kiemelkedőnek minősül. 2014 óta minden futamon az ő pilótájuk indulhatott az élről, és egyetlen kivétellel a győztes konstruktőrnek járó trófeát is ők vihették haza. Ráadásul a hat alkalomból négyszer a 2. pozíciót is megkaparintották.
Ugyanakkor Max Verstappen sem panaszkodhat az itteni eredményeire, sőt, eddigi pályafutása egyik legszebb emléke is innen származik,
hiszen az egyetlen alkalom, amikor nem Mercedes-versenyző állt a dobogó tetején, a holland versenyző első diadalát hozta. Persze nyilvánvaló, hogy ehhez kellett Lewis Hamilton és Nico Rosberg rajt utáni ütközése, de a Red Bull színeiben a századik rajtjára készülő versenyző a 2016-os évet leszámítva sem sikertelen Spanyolországban.
2017-ben ugyan Verstappen keveredett rajtbalesetbe, de az elmúlt három idényben rendre ő csatlakozott Hamiltonhoz és Valtteri Bottashoz a pódiumon, ráadásul tavaly ezt már 2. helyezettként tette. Ha pedig idén is jön a papírforma, akkor
zsinórban negyedszer sajátítanák ki egy adott futam első három helyét, amit jó eséllyel nagyon sokáig semmilyen trió nem fog utolérni.
Azonban a Mercedes és a Red Bull közötti sorrendet az idén látottak alapján nehéz megtippelni. A múlt nyilvánvalóan az előbbi istállónak kedvez, viszont bizonyos tényezők a bikások malmára hajthatják a vizet, és Verstappen akár egyenlíthet Hamiltonnal szemben az idei győzelmeket tekintve. Az egyik ilyen szempontot pont Toto Wolff, a címvédő csapatfőnöke emelte ki, aki kijelentette, ezen a pályán kulcsfontosságú, hogy az autó, illetve a pilóta hogyan bánik a hátsó gumikkal, „és ez eddig nem volt a legnagyobb erősségünk ebben a szezonban”.
Szintén nagy jelentőséggel bírhat, hogy Barcelonában jóval nagyobb a tapadás, mint amekkora Portimaóban volt. Persze utóbbi mindenkinek okozott némi fejfájást, de talán Verstappen volt az, aki ezt a legtöbbször megemlítette. Abból a szempontból viszont hasonló a két helyszín, hogy a légmozgás itt is zavarhatja a versenyzőket. Mindhárom napon körülbelül 20 km/h-s erősségű szélre lehet számítani délután, de szombaton más irányból várható, mint pénteken és vasárnap.
Szerintem a pálya kedvez nekünk, de úgy vélem, a Mercedesek is nagyon gyorsak lesznek, szóval megint rendkívül szoros lesz a csata
– mondta Verstappen. – Azon múlik majd [az eredmény], hogy ki találja meg a legjobb beállítást. Tudjuk, hogy Portugáliával ellentétben Barcelonában normális tapadási viszonyok vannak, úgyhogy ismét láthatjuk a kocsik valós sebességét.”
Lehetőség a csapatot váltó pilótáknak
Az idei mezőnyben öt olyan pilóta van, aki tavaly még nem a jelenlegi istállójának színeiben versenyzett, de nem újonc. Bár Sergio Pérezről, Daniel Ricciardóról, Sebastian Vettelről, Fernando Alonsóról és Carlos Sainzról is egyaránt elmondható, hogy az eddigi háromból legalább az egyik időmérőn megverte csapattársát, a futamon már korántsem ennyire szívderítő a helyzet.
A fejenként három, vagyis összesen 15 vasárnapi párharcból ugyanis csupán egyszer fordult elő, hogy az új versenyző ért célba hamarabb,
más kérdés, hogy Portugáliában semmi jelentősége nem volt annak, hogy Vettel legyőzte Lance Strollt. Ezenkívül Bahreinben Alonso és Esteban Ocon sem látta meg a kockás zászlót, igaz, a szezonnyitón a spanyol pilóta állt sokkal jobban, mielőtt kiesett.
Akárhogyan is, az összkép egyikük számára sem kedvező, Spanyolországban viszont lehetőséget kapnak a zárkózásra, legalábbis Ricciardo optimista a saját esélyeit illetően. A McLaren versenyzője úgy véli, a barcelonai aszfaltcsík segítséget jelenthet számára.
„A jól ismert pálya és a nagy tapadás miatt arra számítok, hogy igazán meghajthatom az autót és nem vonja el a figyelmemet túl sok dolog – magyarázta. – Minden versenykilométerrel egyre komfortosabban érzem magam, úgyhogy izgatottan várom, hogy a következő néhány futamon mire leszünk képesek.”
A középmezőnybeli csapatoknál nyilvánvaló, hogy miért van szükség az odaigazoló pilóták javulására, de a Red Bull esetében kicsit más a helyzet. Péreztől ugyanis minden valószínűség szerint nem azt várják, hogy idővel majd Verstappennel csatázzon, hanem sokkal inkább stratégiailag lehet jelentős szerepe. A mexikói pilótának elég közel kell maradnia az élversenyzőkhöz annak érdekében, hogy taktikailag nehéz helyzetbe kényszerítsék a Mercedest, lehetőséget teremtve ezzel a holland pilótának. Pérez versenytempójával egyébként már Portugáliában sem volt komoly gond,
de az elrontott rajtja miatt rengeteg időt veszített, így érdemben nem tudta befolyásolni a dobogós helyekért folytatott küzdelmet.
Az újonc pilótáknál szintén felmerülhet a kérdés, hogy mennyit jelenthet számukra a pályaismeret. Imolával és Portimaóval ellentétben ugyanis Barcelonában a Forma-2 és a Forma-3 mezőnye is összemérte erejét az elmúlt idényekben. Mick Schumacher viszont úgy véli, túl nagy haszna nem származik ebből.
Nem hiszem, hogy Barcelona előnyt jelentene nekem
– szögezte le a Haas versenyzője. –Mindenki vezetett itt, és az összes csapatnak van egyfajta kiindulási alapja. A szimulátorban pedig az ember legtöbbször Barcelonában kezd, szóval mindenki rengeteg tapasztalattal rendelkezik róla.”
Kubica visszatér
Az első szabadedzésen két helyen is változni fog a megszokott pilótafelállás. Azok után, hogy múlt héten Antonio Giovinazzi helyett Callum Ilott kapott lehetőséget, most a csapat másik tesztpilótája, Robert Kubica váltja Kimi Räikkönent a péntek délelőtti gyakorláson. A lengyel versenyző tavaly öt alkalommal is vezethette a hinwili istálló autóját, így lesz mihez hasonlítania a C41-est.
„Alig várom, hogy lássam, mennyit fejlődött az autó a fejlesztések, illetve a csomag megértésének szempontjából – kezdte Kubica. – Egy Forma-1-es autó vezetése mindig különleges élmény, én pedig örömmel segítek a csapatnak a középmezőnybeli harcban.”
Az Alfa Romeo mellett a Williamsnél is csere lesz a nyitóedzésen,
és George Russell helyére szintén olyasvalaki ül be, aki már tavaly is volt a volán mögött néhány hétvégén. Sőt, Roy Nissany nemcsak a 2020-as Spanyol, Olasz és Bahreini Nagydíj hétvégéjén kapott szerepet, hanem az idei tesztek első napján is, így nem lesz teljesen ismeretlen számára az FW43B.