A Stájer Nagydíj előtt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) újabb technikai direktívával állt elő, hogy ezúttal a kerékcseréket szabályozza. A Magyar Nagydíjtól kezdve a szerelőknek biztonsági ráhagyással kell tejesíteniük a bokszkiállás folyamatait, ami az ezen a téren világverőnek számító Red Bullt érintheti a legérzékenyebben.
Mint kiderült, a változtatás mögött a Mercedes által a szövetséghez intézett technikai kérdés állhat, az FIA pedig biztonsági okokra hivatkozva kötelezi módosításra a csapatokat. Noha a biztonság minden istálló számára fontos, többen is akadnak, akik nem értenek egyet azzal, ahogyan a szövetség kezelte a helyzetet.
Míg Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke abszolút megértően és a Mercedeshez hasonlóan támogatóan fogadta a változtatást, mondván „csapatként a bokszutcai személyzetünk biztonsága az egyik legfontosabb számunkra", addig több rivális csapat is kifejezte a nemtetszését. „Ez egyértelműen egy kissé a semmiből jött" – ismerte el Laurent Mekies, akinek kritikája külön pikáns annak tükrében, hogy korábban maga is az FIA magas beosztású szakembere volt.
A Ferrari sportigazgatója azt nehezményezte, hogy a szövetség nem ült le egyeztetni a csapatokkal, hanem egyszer csak gondolt egyet, és bevezette a változtatást.
„Anélkül, hogy a körülményeket firtatnánk, a jövőre nézve valószínűleg jobb lenne, ha lenne lehetőségünk összeülni és megvitatni ezeket a dolgokat az FIA-val és a csapattal, azzal szemben, hogy a szezon közepén meglepnek minket egy technikai direktívával. Megértjük, hogy miért történt így, de valószínűleg jobb lenne előbb leülni és megbeszélni."
Még kritikusabb hangot ütött meg Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke, aki szerint egyszerűen nem helyes sorozatos technikai direktívákkal irányítani a sportágat. A francia szakember már a hajlékony hátsó szárnyakat érintő változtatás miatt is dühös volt, mondván ez a probléma sem az idei szezon közben ütötte fel a fejét, a gyors reagálás pedig rengeteg pénzbe került. Hasonló problémái vannak a kerékcserékre vonatkozó technikai direktívával is.
„Szerintem nem a helyes irány a Forma-1-et a szezon alatti technikai direktívákkal menedzselni. Mindannyiunknak a téli időszak áll a rendelkezésére a felkészüléshez. A bokszkiállások nem változtak tavalyhoz képest, és ha valamin változtatniuk kell, azt megtehették volna a legutóbbi télen – ecsetelte. – Most biztonsági okok miatt sietve változtatunk, és számos dolgon változtatnunk kell Silverstone és Budapest között.
Nem gondolom, hogy biztonsági szempontból ez előrelépés lenne. Mi nem fogunk tudni visszamenni a gyárba Silverstone és Budapest között a svájci karanténszabályok miatt. Szerintem nem az a helyes intézési módja ennek, hogy mostanra hétfőnként több a technikai direktíva, mint a sajtóközlemény.
Minden hétfőn kapunk egy listányi technikai direktívát. Ez az új módja a kormányzásnak az F1-ben, de ez nem helyes. A következő téma az első szárnyak hajlékonysága lesz. Beszélnünk kell erről."
Finomabban ugyan, de Marcin Budkowski, az FIA korábbi technikai igazgatója, az Alpine jelenlegi ügyvezető igazgatója is kritizálta korábbi munkaadóját és Mekies mellé állt. „Olvastam, amit Laurent Mekies mondott. Azt mondta, bárcsak előbb beszélnének velünk egy kicsit, amivel kissé én is egyet tudok érteni. Kétségtelen, hogy a változtatás jót tesz nekünk, de ezek a rendszerek annyira szofisztikáltak és specializáltak, miközben egy egész hadsereg dolgozik rajtuk" – utalt Budkowski arra, hogy a csapatok rengeteg erőforrást ölnek a kerékcserék gyorsabbá tételébe. ezért ő is sajnálatosnak tartja, hogy az FIA bármiféle egyeztetés nélkül egyszer csak változtat ezen ahelyett, hogy beszélne a csapatokkal a biztonságról és közösen döntené el velük, hogy mi lenne a jó megoldás.
A kerékcserék egyébként várhatóan átlagosan nagyjából 3 tizedmásodperccel lesznek lassabbak a Magyar Nagydíjtól, ami annak tükrében, hogy a csapatok ekkora nyereséghez mennyit költenek autófejlesztésre, nem elenyésző.
Nem lesz ugyanakkor mindenkire egyforma hatással a változtatás, Andreas Seidl szerint például a McLarenre kevésbé hat, mivel „mindig is konzervatívabb megközelítést alkalmaztunk annak érdekében, hogy senkit ne sodorjunk veszélybe a bokszutcai személyzetből."
Seidl elmondta, azért is üdvözlik a változtatást, mert jó dolognak tartják, hogy az FIA nem vár addig a biztonsági kérdések tisztázásával, amíg valami baj nem történik, illetve megerősítette, hogy ők is igyekeztek kiaknázni a szabályok adta kereteket és a lehető leggyorsabban cserélni kereket, de úgy, hogy ez ne menjen a biztonság rovására.