A monacói után a bakui F1-es hétvégét is nagyrészt küszködéssel töltötte a világbajnoki címvédő Mercedes-istálló, amelynek technikai igazgatója szerint azért lesz nagyon fontos, hogy megoldják az atipikus pályákon jelentkező gondjaikat, hogy a szezonból hátralevő ilyen helyszíneken elkerüljék az utóbbi hetekben látott szenvedést. A Valtteri Bottas és Lewis Hamilton közötti tempókülönbségre is rávilágító Mike Elliot egy, a csapat szempontjából biztató kijelentést is tett.
„Úgy vágtunk neki ennek a hétvégének, hogy tudtuk, lesznek gondjaink, de valószínűleg arra azért nem számítottunk, hogy ott leszünk, ahol a pénteki második szabadedzésen végeztünk" – utalt a két Mercedes top tízen kívüli helyezésére Elliot az istálló szokásos értékelő videójában.
A technikai igazgató elmondta, hogy a szombati szabadedzésen gőzerővel keresték a válaszokat, és elképzelhető, hogy már meg is találták a megoldást arra, hogy a jövőben elkerüljék a hasonlóan gyenge hétvégéket.
„Egy sor tesztet végeztünk el, hogy megpróbáljuk jobban megérteni a helyzetet, amelyekből született néhány teória, ezek közül egy pedig igazán ígéretes. Sajnos az elvégzett tesztek nem történtek meg a harmadik szabadedzésig és már túl voltunk a hosszú etapokon, úgyhogy míg az időmérőre jó lett a tempónk, a versenyt és a teljes versenyhétvégét tekintve valószínűleg nem találtuk meg a legjobb beállítást."
Ezt Lewis Hamilton teljesítményén lehetett a legjobban lemérni, aki a szabadedzéseken látott bukdácsolás után az időmérőn végig gyors volt és a második rajtkockát szerezte meg, a versenyen azonban csak nehezen tudta tartani a lépést a két Red Bull-lal.
„Ezt meg kell vizsgálnunk és dolgoznunk kell azon, hogy miként alakíthatjuk a beállításokat az elvégzett változtatások köré, majd ezt tovább kell vinnünk a jövőbeli versenyhétvégékre, amelyeken hasonló gondokkal szembesülünk” – magyarázta Elliot.
„A másik, amit észben kell tartani, hogy a bakui és a monacói pálya is kilóg a sorból, ezért abban reménykedünk, hogy a következő néhány versenyen nem lesznek ilyen gondjaink. Szurkolunk, hogy jobb helyzetben legyünk."
Azt azonban nem zárta ki a technikai igazgató, hogy ha nem találnak megoldást, akkor az idén lehetnek még olyan versenyek, amelyeken a monacói és a bakui problémák ismét felütik a fejüket.
Hogy pontosan milyen jellegűek ezek a problémák, azt a Valtteri Bottas és Lewis Hamilton között látott óriási különbség okainak magyarázásával szemléltette a szakember. „Ezen a pályán az egyik nehézséget az első gumik felmelegítése jelenti, itt nagyon magabiztosnak kell lenni az autóban. A falak nagyon közel vannak, így ha a pilóta hibázik, a falban végzi. Ez a két dolog kéz a kézben jár, mert ha az ember egy kicsit gyorsabban tud menni és közelebb tud kerülni a falakhoz, mert magabiztosabb, akkor a gumikat is egy kicsit jobban fel tudja melegíteni. Ha ez sikerül, akkor pedig nő a tapadás és megint egy kicsit gyorsabb lehet, végül pedig egy pozitív spirálban találja magát."
Megnézve a hétvégét, szerintem Lewis előrelépett egy kicsit a harmadik szabadedzésre a beállításokkal, ez pedig segített neki egy kicsit többet kihozni az autóból.
Ettől hirtelen szenvedés helyett az élmezőny tempóját kezdte autózni, amire aztán a teljes időmérőn képes volt. Nemcsak abban a körben volt gyors, amelyikkel a Q3-ban megszerezte a második rajthelyet, hanem a teljes időmérőn."
„Valtteri szerintem egyszerűen nem jutott el ebbe a pozícióba, nem találta meg azt az utolsó kis csepp magabiztosságot, hogy ugyanígy belekerüljön a pozitív spirálba. Ha megnézzük a teljes hétvégét és azt, hogy mi történt az időmérőn és a szabadedzéseken, láthatjuk, hogy sok versenyzőnél lépett fel alulkormányzottság és ment a falnak feltehetőleg amiatt, mert nem tudta kellően felmelegíteni az első gumikat. Mindkét pilótánknak legyen mondva, hogy ők nem követtek el ilyen hibát."
Elliott szavai arra utaltak, hogy sokkal inkább a csapat, mintsem Bottas kritikája, hogy Bakuban a finn pilóta Hamilton tempójának a közelébe sem tudott kerülni az időmérőn és a versenyen, hiszen Monacóban meg ő volt kedvezőbb helyzetben.
Azt is érdemes megemlíteni, hogy a legutóbbi, monacói versenyhétvégével összehasonlítva akkor Valtteri volt képes a megfelelő működési tartományba hozni az abroncsokat és kihozni belőlük a legtöbbet, miközben Lewis szenvedett egy kicsit jobban.
Ezt meg kell értenünk csapatként és dolgoznunk kell rajta, mert ha nem fejlődünk, lesznek még olyan pályák, amelyeken ugyanezekkel a problémákkal fogunk szembesülni."