Noha a mai napon – még ha nem hivatalosan is – a sajtótájékoztatókkal és különböző sajtóeseményekkel megkezdődik a 36. Magyar Nagydíj programja, a Forma-1-es paddockot még a két héttel ezelőtti Brit Nagydíj legfontosabb eseménye tartja lázban.
Természetesen Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközéséről van szó, amely nemcsak amiatt van még mindig napirenden, mert a két pilótát most először fogják tudni faggatni a Copse-kanyarban történt balesetről, hanem azért is, mert a Red Bull a hétszeres világbajnok 10 másodperces büntetésének felülvizsgálatát kérte, Helmut Marko, a bikások tanácsadója szerint pedig ehhez új bizonyítékokat fognak tudni a Silverstone-ban Hamiltont megbüntető sportfelügyelők elé tárni.
A Red Bullnak először azt kell elérnie a csütörtök délután 16 órától a két pilóta és csapatuk képviselője, valamint a Brit Nagydíj felügyelőinek részvételével online formában zajló meghallgatáson, hogy egyáltalán újra megvizsgálják a balesetet. Ehhez olyan, „jelentős és releváns új tényezőre" van szükség, „ami nem állt a felülvizsgálatot kérő felek rendelkezésére a döntés időpontjában."
Magyarán szólva a Red Bullnak olyan bizonyítékot kell szolgáltatnia az ütközéssel kapcsolatban, amit a felügyelők azért nem tudtak számításba venni a büntetés kiszabásánál, mert azok az energiaitalos istállónak csak később álltak a rendelkezésére.
Helmut Marko szerint pedig rendelkeznek ilyen bizonyítékkal, ezért reménykednek benne, hogy a felügyelők az újbóli vizsgálat mellett döntenek.
„Olyan, új tényekkel fogunk előállni, amelyek nem álltak a rendelkezésünkre a [silverstone-i] futam félbeszakításakor, vagy amikor az egész ügyet kezelték, részben azért, mert arra koncentráltunk, hogy mi a helyzet Max-szal és hogy van – nyilatkozta az osztrák tanácsadó a német RTL-nek. – Ezeket a tényeket prezentálni fogjuk csütörtökön a meghallgatás alatt, és reméljük, hogy a büntetés újragondolásához fognak vezetni. Vannak felvételeink, de a kulcsfontosságú az, hogy új bizonyítékkal álljunk elő. Ugyanakkor kérem értsék meg, hogy nem mehetek bele a pontos részletekbe."
Marko már a silverstone-i futam alatt elkezdett azért kampányolni, hogy Hamiltont tiltsák el egy versenytől, de a felügyelők végül a Red Bull által édeskevésnek tartott 10 másodperces büntetésben részesítették a címvédőt, aki ezzel együtt is nyerni tudott hazai futamán.
Egy olyan büntetés lett volna megfelelő, amely megakadályozta volna a győzelmet. Áthajtásos büntetés, vagy eltiltás a következő versenytől. Valami ilyen horderejű
– elmélkedett Marko a Magyar Nagydíj előtt. – Ez a felügyelőktől függ. Mindenek előtt örülünk, hogy újra megnyitották az ügyet, aztán majd kiderül, hogy miként ítélik meg. De szerintem amivel előállunk, más megvilágításba fogja helyezni a balesetet."
Tekintve, hogy a felügyelőknek milyen szintű hozzáférése van az autók telemetriai adataihoz és a különböző kamerafelvételekhez, igen nehéz elképzelni, hogy mi olyat találhatott a Red Bull, amit a Brit Nagydíj alatt nem tudtak számításba venni. Martin Brundle-nak, a Sky Sports szakértőjének azonban van egy elmélete.
„Igazán nehéz olyan információval előállni, amit a felügyelők nem láttak, mert elképesztő mennyiségű olyan adat áll a rendelkezésükre az autók telemetriájából és a különböző felvételekből, amihez mi nem férünk hozzá.
A Red Bull GPS-adatokkal fog előállni, hogy elmondja, Hamilton sokkal gyorsabb volt és nem állt szándékában bevenni a kanyart, hanem Verstappent használta ehhez
– jelentette ki a 158 F1-es nagydíjon elinduló expilóta. – Meg fogják nézni, hogy [Hamilton] nyitott-e bárhol a kormányszögön, amit eddig nem láttunk, illetve a pálya jobb oldala felé kellett-e volna tartania, valamint Max hagyott-e neki elég helyet."
Amennyiben a felügyelők a Red Bull bizonyítékait látva új vizsgálatot folytatnak le és szigorítanak Lewis Hamilton büntetésén, az sporttörténeti jelentőségű lenne, hiszen korábban még soha nem fordult elő, hogy egy rivális csapat fellebbezése után növelnek egy versenyen történt incidens miatt kiosztott büntetésen. Az 1994-es Brazil Nagydíj után történt hasonló, akkor Eddie Irvine baleset okozásáért kiosztott egyfutamos eltiltását növelték három futamra utólag, de nem egy rivális, hanem a Jordan-istálló eredeti büntetés elleni fellebbezése miatt.